• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • jojjo113

Filippinan -- Fast frågan var ju om man kokade glöggen! Det står ganska tydligt

mammacatta -- Och att det finns alkohol i svensktillverkad fil är bara myt.. Har själv varit i kontakt med arla för jag var väldigt intresserad över hur det låg till...

• Filippinan

Kalla fakta testade även fil och hittade ingen alkohol i den. Däremot var det mer alkohol i Sprite än i bröstmjölk efter mamman hade druckit två glas rödvin.

• mammaspyre

här kommer ett luddigt inlägg, hoppas ni hänger me alkoholen försvinner visst den har en låg kokpunk och är en flyktig substans, ta tex när man häller konjac?! (eller vad det är för alcohol haltig dryck) över tex köttet i stekpannan för att blanchera??? (elda lite på ytan *ASG*) då brinner vätskan ända till alkoholen är borta sen slocknar det !!!! hade det inte vart så att alkoholen försvinner av värmen hade det funkat lika bra att tända på saft men det vet vi ju att det inte gör!!

kram på er allihopa!! (och ursäkta för min brist på rätt ord)

• MotherOfTwo

Svar från en kemist

Etanol (alkohol) har en kokpunkt på 78C. Så maten behöver alltså inte koka.

• jojjo113

Nu har jag fått svar från systembolaget och det lyder:

Hej

Tack för ditt mejl.

Vi har haft kontakt med vårt laboratorium och de säger att det är mycket svårt
    att säga hur lång tid och vid vilken temperatur alkoholen helt försvinner. Du
    får undvika att använda sprit i maten under din graviditet och under amningen.

Med vänlig hälsning

Lennarth Thalén
    Kundtjänst
    Marknad & Kommunikation

Systembolaget AB, 103 84 Stockholm
    Besökare Kungträdgårdsgatan 14
    Telefon Vxl 08-503 300 00, Direkt 020-85 85 00
    Fax 08-503 327 41
    www.systembolaget.se

• PamPam

Ja, ja ... det är ju klart att de inte kan gå ut med att säga att det är 0,0 % efter x minuter och y grader ... plötsligt är det någon som stämmer dem för fel information.

Att endel inte vill dricka alkohol under graviditeten kan jag ännu förstå, men att någon faktiskt oroar sig över hur mycket alkohol det finns i en kakbit går utöver min förståelse...

• Filippinan

Men det är ju fortfarande så att de inte kan garantera att den HELT försvinner. De vill inte ta på sig nåt som du sedan kan motbevisa och läcka till pressen. Att det helt försvinner innebär ju att det är 0 promille kvar - och vi har ju redan snackat om att det inte ens är noll promille i läsk... Men gör som du vill. Men låt bli att skrämma upp folk som har ännu sämre koll än du själv.

• Filippinan

De skriver ju dessutom att du ska undvika alkohol i matlagningen under amningen... Det vet vi ju redan är helt ofarligt i och med att det är bevisat hur lite som går ut i bröstmjölken om man DRICKER alkohol. De har en nollgräns för att slippa få kritik.

• PamPam

Är det inte här som man borde börja använda sitt sunda förnuft...?

• jojjo113

Filippinan -- Ni får göra som ni vill...
    MEN det är inte 100% att alkoholen försvinner vid matlagning och det var allt jag ville komma fram till och det stämmer ju!! Ang amning och alkohol så var tv4 test gjort på EN mamma.. Testerna kan skilja sig mellan olika människor och de tester de har gjort är inte tillförlitliga!! Därför är det fortfarande rekommendationer för 0 gräns gällande alkohol...

Och vem skrämmer jag? Jag skriver bara fakta... Klarar ni inte av det?

Svar på tråden alkohol i maten?