• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • Filippinan

DoktorC jag tycker inte heller att man ska dricka när man är gravid men Jojjo påstod att det är bevisat att det har uppstått fosterskador om mamman druckit EN MUN vin och det kan jag inte gå med på. Vi pratar bara teoretiskt, jag skulle inte dricka en mun vin. Däremot har jag gravida kompisar som gör det och jag säger inget om det.

• någonspappa

Min sambo dricker inte heller under gravideten och det tycker jag är helt rätt, men den lilla mängd som kommer via matlagningen accepterar vi.
    Om det uppstod fosterskador efter en mun vin så skulle vi 70-talister vara skadade allihopa då gravida kvinnor ofta fick tipset att ta ett glas rödvin då och då för järnvärdets skull.
    Inget jag skulle rekomendera någon idag, men då visste man inte bättre.

• Filippinan

Vad kul med en kille här inne på forumen. Det är så ovanligt!

• Zandrama

Om 99% av alkholen försvinner vid upphettning?

Jag lägger in hela uträkningen igen så blir det lättare att följa.

Vi antar följande:
    *Kakan väger 1000 g
    *Alkoholen dustar inte
    *Den alkoholhaltiga drycken har samma densitet som vatten (1 ml väger 1 g)
    *Den alkoholhaltiga drycken har en volymprocent på 40% (Rom)
    *99% av alkoholen försvinner vid upphettning över 78 grader celsius

I kakan ingår 5 msk alkoholhaldig dryck, alltså 5*15 ml=75 ml

Mängden ren alkohol blir då 0,4*75 ml=30 ml ren alkohol vilket motsvarar 30 g.

När vi gräddar kakan i ugnen försvinner 99% av alkoholen, kvar har vi då 0,01% vilket motsvarar 0,01*30 g=0,3 g alkohol.

I hela kakan finns då 0,3/1000 g=0,3 promille alkohol

Vi skär upp kakan i 10 bitar à 100 g. Då får vi i varje bit 0,0003*100 g=0,03 g alkohol.

En människas blodmängd uppgår till ungefär 1/13 av vikten. Om vi ponerar att en normal kvinna väger 65 kg, utgör blodet alltså 65/13 kg=5 kg=5000 g.

Om alkoholen går rakt in i blodet utgör den 0,03/5000 g=0,006 promille, alltså sex tusendelars promille alkohol i blodet.

För att komma upp i "rattfyllerimängd" dvs en alkoholhalt på 0,2 promille krävs att kvinnan äter X antal kakbitar.

0,2=0,006*X
    X=0,2/0,006= ca 33,3 bitar

Alltså för att hamna över 0,2 promille alkohol i blodet krävs att hon äter 34 kakbitar, alltså ungefär 3,4 kg kaka...

Det är rätt maffigt skulle jag vilja påstå.

• Zandrama

Själv kan jag inte påstå annat än att jag gärna smakar en mun öl eller vin av min sambo när det serveras.

DoktorC: Jag tycker de här diskussionerna är vansinniga! Därför försöker jag förstöra dem...

Någonspappa: Verkar lite jobbigt att ta sig iväg och köpa alkoholmätare. Jag nöjer mig med tankeexperiment. *ler*

• Filippinan

Jag tror att vi gemensamt kommit fram till rätt bra slutsatser här. Enda opponenten är ju Jojjo men hon verkar ha tystnat.

• Zandrama

Filippinan: Jupp, så är det. *ler*
    Förstå hur man skulle må efter 3,4 KG kaka... *urkel*

• jojjo113

Filippinan -- Alla har ju inte lika mycket fritid som du Jag har ett barn att hand om också! Kan inte sitta och dividera hela kvällen framför datorn

Ts fråga var att är det ok att ha alkohol i mat? Nej det är inte helt 100% ok enligt vissa. DET svarade jag på... Sen kan ni sitta räkna ut vad kakan väger och hur många tsk alkohol hon ska ha i den.. Det framgick inte i det ordinarie inlägget, så jag har faktiskt ingen aning om det och det brydde jag mig inte om när jag svarade heller! Jag har inte tid att räkna ut hur stor kaka hon ska göra. Jag svarade bara att man inte vet 100 PROCENTIGT om all alkohol försvinner och därför rekommenderar vissa (vilka jag refererade till ) att man ska undvika alkohol vid matlagning!

Sen är det fritt fram för er att dra slutsatser och diskutera hur mycket ni vill, det bryr jag mig inte om.. Jag svarade bara på TS fråga!

• doktorC

fillipinan: jag håller med dej, det var det jag försökte säga.

men någonspappa: det där argumentet håller inte, kanske är vi skadade allihop (inte jag iofs för min mamma drack inte ), men skulle vi märka det? alkoholskador är ofta väldigt subtila, i alla fall när det gäller små mängder, det kan handla om nedsatt immunförsvar eller svagt nedsatt inlärningsförmåga etc. Dom skador man får av ett glas i veckan typ är inte av den grad att du kan säga vilka av dina kompisar som är drabbade.

vi har nog samma uppfattning i princip (dvs en mun alkohol är ingen fara), men jag brukar bita ifrån när jag hör det där "våra föräldrar och mor- och farföräldrar-argumentet" för det är inte så enkelt.

• Temugg

Oj vad många svar som kommit in på den här tråden. Kan inte låta bli att kommentera svaret från systembolaget, "undvik sprit i matlagningen". Det är ju trots allt skillnad på 90% vodka och 20% starkvin....

Hoppas alla har sovit gott och att kakan blev god!

Svar på tråden alkohol i maten?