• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • dogcatbird

Hon är snål och kommer aldrig att ändra sig. Sådana kompisar har jag haft flera stycken - till slut tröttnar man på dem!!

• Bebislängtan82

Det tycker jag inte du är. Visst varje gång behöver man inte ta med något men någon gång ibland kan man anstränga sig för att visa uppskattning och sådär.

Jag brukar ha med något om jag blir bort bjuden, även till svärföräldrarna. Jag känner mig dum annars

Är 2010 vårt år
  • antispantis

Ang hämtmaten, sa du när du frågade henne om att köpa med det att hon får betala??

Alla är tyvärr inte lika fina av sig, MEN har du pratat med henne om det att det är en fin gest att ta med sig något fint om man blir bjuden på middag?

• Anonym (Annette)
    antispantis skrev 2010-04-18 14:58:22 följande:
    Ang hämtmaten, sa du när du frågade henne om att köpa med det att hon får betala?? Alla är tyvärr inte lika fina av sig, MEN har du pratat med henne om det att det är en fin gest att ta med sig något fint om man blir bjuden på middag?
     Några veckor tidigare hade hon fixat hämtmat när vi skulle ha filmkväll och då frågade jag henne direkt vad det kostade och gav henne pengarna innan vi åt, så jag antog väl (dumt nog) att hon i sin tur skulle fråga efter vad det kostade.
  • Clobberella

Man behöver verkligen inte ha med sig en present varje gång man går på middag, vi gör det första gången vi hälsar på någon, eller om det är någon födelsedag eller liknande.
    Däremot vore det ju artigt om hon bjöd tillbaka nån gång om hon själv blir bjuden på middag ofta, eller erbjuder sig att köpa med vin eller bidra på något annat sätt om man av någon anledning har svårt att bjuda igen.
    Kan du inte säga typ "visst var det jag som bjöd på mat sist va? Fixar du något den här gången?" du behöver ju inte få det att låta som att du bjuder jämt, bara att du gjorde det sist så nu är det hennes tur.

• Anonym (Annette)
    Clobberella skrev 2010-04-18 15:08:57 följande:
    Man behöver verkligen inte ha med sig en present varje gång man går på middag, vi gör det första gången vi hälsar på någon, eller om det är någon födelsedag eller liknande. Däremot vore det ju artigt om hon bjöd tillbaka nån gång om hon själv blir bjuden på middag ofta, eller erbjuder sig att köpa med vin eller bidra på något annat sätt om man av någon anledning har svårt att bjuda igen. Kan du inte säga typ "visst var det jag som bjöd på mat sist va? Fixar du något den här gången?" du behöver ju inte få det att låta som att du bjuder jämt, bara att du gjorde det sist så nu är det hennes tur.
    Nej, självkart inte ha med sig present varenda gång, men att sätta i system att äta hos folk och aldrig bjuda tillbaka eller ge tillbaka något vid något tillfälle reagerar iaf jag på.

När vi hade bjudit henne på mat för åttonde gången utan något tillbaka (inte ens ett "tack för maten") så satte sambon stopp, jag får själv laga mat om jag vill bjuda hem henne. Vilket jag inte kommer göra förrän hon visat en bättre vilja.
  • Anonym

Oj, jag måste vara jätteohyfsad. Jag tar inte med mig presenter varje gång jag går hem till en vän på middag. Sällskapet är väl present nog? 

Däremot bjuder jag tillbaka vilket din vän inte verkar göra. 
    Men lösningen är väl att sluta bjuda in henne helt enkelt om ni inte är glada över sällskapet utan vill ha presenter. Eller bjud in er själva till henne nästa gång. Säg "Gud så trevligt att ses över middag. Vad ska du laga när vi kommer till dig?" Och boka ett datum så att ni vet att det blir av.
  • Clobberella
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 15:16:10 följande:
    Nej, självkart inte ha med sig present varenda gång, men att sätta i system att äta hos folk och aldrig bjuda tillbaka eller ge tillbaka något vid något tillfälle reagerar iaf jag på. När vi hade bjudit henne på mat för åttonde gången utan något tillbaka (inte ens ett "tack för maten") så satte sambon stopp, jag får själv laga mat om jag vill bjuda hem henne. Vilket jag inte kommer göra förrän hon visat en bättre vilja.
    Om hon föreslår att ni ska träffas och hitta på något så kan du ju säga "visst, fixar du maten den här gången?" eller ta ett snack med henne om att hon borde bjuda ibland, men risken är ju att hon tar illa upp.
  • Anonym (Annette)
    Anonym skrev 2010-04-18 15:17:40 följande:
    Oj, jag måste vara jätteohyfsad. Jag tar inte med mig presenter varje gång jag går hem till en vän på middag. Sällskapet är väl present nog?  Däremot bjuder jag tillbaka vilket din vän inte verkar göra.  Men lösningen är väl att sluta bjuda in henne helt enkelt om ni inte är glada över sällskapet utan vill ha presenter. Eller bjud in er själva till henne nästa gång. Säg "Gud så trevligt att ses över middag. Vad ska du laga när vi kommer till dig?" Och boka ett datum så att ni vet att det blir av.
    Vi är inte alls ute efter presenter och vi är visst glada över sällskapet, det jag försöker berätta är att man kan bli trött på att ge och ge hela tiden. När man inte ens får höra att maten är god eller ett "tack för maten" eller liknande. Det kostar väl inget och är väl inte helt tokigt att tycka att man som uppfostrad vuxen människa kan kläcka ur sig.
    Hoppas du tackar för maten åtminstone.

Ju mer jag tänker på det här, desto mer övertygad blir jag att jag inte ska bjuda väninnan mer. Inte förrän hon visat att hon vill umgås och tar initiativ till något som inte ska kosta mig utgifter hela tiden.

Nåväl, tack för era svar.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Jag tänkte på det här med maten. Din bästa vännina kanske är usel på att laga mat.
    Fast att hon inte betalade för hämtmaten. Det var jävligt snålt.

Svar på tråden Ohyfsad väninna