Ohyfsad väninna
Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.
När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.
Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.
För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.
Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?
Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.
Är jag orättvis?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
Tack alla för era svar!!!