• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym (Annette)
    sirisdotter skrev 2010-04-18 19:15:51 följande:
    Där verkar du ha ett svar, din väninna är sparsam...
    Jag tycker det är snålhet.
  • Anonym (ok)

Ja visst är det irriterande om man alltid är den som bjuder på mat. har också sådanna vänner.

En kom alltid och då menar jag alltid hem när jag åt lunch, inte så att jag bjöd in henne utan hon hade alltid vägarna förbi. detta höll på i 2 veckor och jag började ju undra lite så en dag så åt jag lunchen tidigare var alltså klar när hon kom. vi satt hemma en bra stund, hon sa inget men man såg ju vad hon tänkte. Dan efter kom hon inte utan ringde och frågade ifall vi skulle träffas i stan.

• Lavish
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 19:13:34 följande:
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring. Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr. Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
    Det låter onekligen lite besvärande. Men det är ju ändå mest hon som gör bort sig så jag tycker du hellre ska stå ut med det än att bjuda och bjuda och ej få tillbaka.
  • Anonym (inte värdinna)

Tar åt mig lite att jag som singel oftare blir bjuden till familjer än jag bjuder.  Största orsaken i  mitt fall är jag jag sällan får inspiration att städa.
    Din väninna kan tydligen duka fram hämtmat på matbordet utan problem.  Hos mig är bordet fullt av tidningar, reklam osv osv för det mesta...  Mina matlagningskonster är också i träda...

Bemödar mig nog om att tacka och uppmärksamma födelsedagar mm.

• Anonym (ok)

En annan irriterande sak är att när vi bjuder hem folk så gör vi ganska mycket mat, hellre att det blir mat över än att folk inte blir mätta. Här har vi då ett par som är stora i maten och äter som om de inte har ätit sen dan innan, men när de själva bjuder oavsett om det är på mat eller fika så räcker det knappt, man går därifrån hungrig! Vad är det snålhet? för man kan ju inte beräkna fel helatiden och speciellt inte på fika?! Hon kan tom säga till sina barn ni får bara ta en kaka/bulle för annars så räcker det inte och det är inte att de bjuder på båda utan det är typ en kaka och inget annat. Usch det är det värsta jag vet

• MissMango

Blä, jag avskyr snåla människor. Hemma hos mig får man mat och te och kaffe hurmycket som helst

• Anonym (mimmi)

Försår problemet med att inte bli bjuden på nåt när du är där, inte tacka, inte få pengar för hämtmat osv.... Men att ta med sig blommor/present känns väl lite overkill. Är det inte vett och etikett att ta med sig nåt första gången man blir bjuden till någon, sen är det väl inte direkt en sed att man ska det, eller? Jag kanske är helt ute och cyklar..

• Virriga Vera

Snåla människor tycker ju inte att de är snåla, de ser sig som ekonomiska. Hon kommer inte att ändra sig och är ni bra vänner så tycker jag att du skall ta upp det med henne.

• Anonym (påsen)

Jag hade kontakt med en tjej en gång som samåkte med mig till jobbet. Inte ett öre betalade hon för denna taxitjänsten.
    En annan gång var jag till henne och fikade och hade det goda omdömet att ta med en påse bullar. Gissa vad hon gjorde med den när jag kom med den? Jo, hon  la den i frysen!
    Det finns märkliga människor. Men inte blir de några vänner till mig, i alla fall.

• ääni

Hur goda vänner är ni? 

Blir du osäker på om hon uppskattar det du och din man bjuder på eller handlar det mer om att du tycker det är ohyfsat och dålig stil att inte visa tacksamhet och att bjuda tillbaka?
    Är hon pank?
    Du skulle ju kunna säga till henne att du varit osäker på om hon uppskattat att äta middag hos er eller få dig på besök eftersom hon själv varken tackar eller bjuder på något.
    Annars gillar jag förslaget som någon skrev - att säga "Visst bjöd jag senast? Kan du fixa något?" eller fråga "Fixar du någon mat?" om ni bestämmer att umgås hemma hos henne. Hon kanske faktiskt inte är så bra på sånt här. Hon kanske är van vid att det funkar annorlunda, inte är särskilt socialt kompetens eller något annat. Du kanske lite fint behöver visa henne hur man beter sig mot vänner - att man visar uppskattning, är rättvis osv...
    Om hon mår piss och varken tänker på eller orkar fixa något och då är det ditt jobb som vän att visa omtanke och uppmärksamhet.
Svar på tråden Ohyfsad väninna