• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym (Annette)

Typiskt FL att spåra ur, jag har aldrig sagt att man ska ta med sig presenter varje gång någon bjuder på middag, så lägg ned det. Första gången tycker jag det är hyfs att ha med sig något, sedan tycker jag att man bjuder tillbaka och fortsättningsvis skulle jag INTE förvänta mig presenter.
    Men bjuder man någon åtta gånger på raken utan ens ett "tack" så borde varje vettig människa reagera.

• Anonym (disträ)

Jag dricker inte kaffe själv så jag kan glömma bort att bjuda folk på det här hemma, däremot så finns det ju att fixa om nån bara påminner mig!
    Det är alltså inte snålhet..utan för mig är det inte naturligt att fika..utan jag har alltid ätit mellanmål med barnen ist. Å det erbjuder jag såklart den som är här vid den tidpunkten..men inte så många som vill ha det..hehe

Vad gäller ts-väninna..så vet man ju inte om hon faktiskt är snål eller om hon inte tänker på att man ska ha något med..eller är som jag..som alltid köper något men sen glömmer det hemma hälften av gångerna.

• sirisdotter
    Lavish skrev 2010-04-18 21:50:03 följande:
    Det är inte bara betungande att ge, det är betungande att få. Jag och min sambo har ofta tillställningar här hemma. Och fast jag kan tänka mig både vin och starkare en vanlig eftermiddag så har förrådet av diverse alkoholhaltiga drycker som kommit som gåvor byggts upp här hemma. Vi har vårat sprit o vin förråd staplat ovanpå två stora billyhyllor. Nu är där FULLT. Flaskorna står tre i bredd och i kanske tolv rader. Vi har nu tvingats börja förvara dessa gåvor på golvet (bor ganska trångt). Vi har säkert 50 flaskor vin, champagne, whiskey och sherry hemma. Please no more!
    Skrev i annan tråd att etikettoraklet Magdalena Ribbing anser att man lämpligen tar med värdinnepresent vid första besöket hos någon.

Fick en massa påhopp om att så ohyfsad är verkligen inte Ribbing...  Är man väluppfostrad tar man med sig något "hver gang"...
  • Anonym
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 21:53:45 följande:
    Typiskt FL att spåra ur, jag har aldrig sagt att man ska ta med sig presenter varje gång någon bjuder på middag, så lägg ned det. Första gången tycker jag det är hyfs att ha med sig något, sedan tycker jag att man bjuder tillbaka och fortsättningsvis skulle jag INTE förvänta mig presenter. Men bjuder man någon åtta gånger på raken utan ens ett "tack" så borde varje vettig människa reagera.
    men har du pratat med din bästa väninna om detta?
    Hon kanske inte har fattat helt enkelt?
    Å har hon fattat men verkligen är snål så vet du ju det nu och kan därmed välja att
    inte bjuda henne på så mkt..för det är ju trist om det bara blir envägs och inte ens ett tack..men då vet du ju iaf vad du kan förvänta dig av henne och kan rätta dig därefter!
  • Lavish
    sirisdotter skrev 2010-04-18 21:59:46 följande:
    Skrev i annan tråd att etikettoraklet Magdalena Ribbing anser att man lämpligen tar med värdinnepresent vid första besöket hos någon. Fick en massa påhopp om att så ohyfsad är verkligen inte Ribbing...  Är man väluppfostrad tar man med sig något "hver gang"...
    Ja helt enkelt... nej det gör man inte. Det blir bara jobbigt för värdinnan. Och är ens värdinna inte en ekonomiskt utarmad person är ju gåvorna alltid bara för appearances. Det är ju inte saker man "behöver" liksom.

Däremot visar ju vårt lager att det är en allmänt känd och brukad tradition att ta med sig en gåva när man blir bjuden någonstans. Så detta har antingen gått TS vän förbi, eller så är hon bara snål och ohyffsad.
  • Sorbus
    Lavish skrev 2010-04-18 21:50:03 följande:
    Det är inte bara betungande att ge, det är betungande att få. Jag och min sambo har ofta tillställningar här hemma. Och fast jag kan tänka mig både vin och starkare en vanlig eftermiddag så har förrådet av diverse alkoholhaltiga drycker som kommit som gåvor byggts upp här hemma. Vi har vårat sprit o vin förråd staplat ovanpå två stora billyhyllor. Nu är där FULLT. Flaskorna står tre i bredd och i kanske tolv rader. Vi har nu tvingats börja förvara dessa gåvor på golvet (bor ganska trångt). Vi har säkert 50 flaskor vin, champagne, whiskey och sherry hemma. Please no more!
    Vilket angenämt problem, för mycket champagne Fast jag förstår vad du menar, det är inte alltid man känner att man verkligen behöver eller ens vill ha allt man får (otacksamt jag vet, men vi har ju egentligen det mesta vi behöver redan så det räcker jättebra med att vännerna kommer med sig själva, det var ju för att umgås som vi bjöd dem) Skulle ni inte kunna komma överens med era vänner om att inte ta med något till varandra framöver?
  • idiblon yes

Varför i helvete umgås du med henne då? Är det någon sorts självuppfyllande syfte för att du ska ha nåt att irritera dig på?

För helvete.

PMS.
  • ääni
    sirisdotter skrev 2010-04-18 21:59:46 följande:
    Skrev i annan tråd att etikettoraklet Magdalena Ribbing anser att man lämpligen tar med värdinnepresent vid första besöket hos någon. Fick en massa påhopp om att så ohyfsad är verkligen inte Ribbing...  Är man väluppfostrad tar man med sig något "hver gang"...
    Jag tycker det beror lite på vad det är för tillställning. Blir man bjuden på middag eller om man fortfarande bara är bekanta snarare än goda vänner tycker jag man tar med present. Om man av någon anledning inte kan bjuda hem folk utan alltid blir bortbjuden så kan man kompensera genom att ta med present, laga mat tillsammans eller dela på kostnaderna. Är man goda vänner och alltid har med sig något känns det kanske som ett avståndstagande.
  • Sorbus
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 21:49:45 följande:
    Jag skrev aldrig att hon var sjuk, utan lite hängig (trött) och jag ville pigga upp henne genom att ta med mat så att hon inte skulle behöva tänka på det den dagen. Och från början var det hon som frågade själv om jag inte kunde komma och hälsa på henne den dagen och om jag kunde komma vid en viss tid. Sedan visade det sig att hon ville ha skjuts av mig så hon frågade om jag kunde åka hem vid en viss tid på kvällen, så kunde hon åka med mig in till stan (eftersom jag bor i stan och hon utanför). Därav tiderna.
    Ok då var det ju en annan situation om hon själv bad dig komma och dessutom var den som bestämde sluttiden. Det var ju snällt av dig att tänka på att ta med mat så hon inte skulle behöva tänka på det. Men var hon hängig kanske det kan förklara varför hon inte tänkte på värdinneplikterna just den dagen i alla fall.

Som vissa varit inne på kan det ju bidra om hon är ensamstående att hon inte ordnar middagar lika ofta som de som är par. Däremot bör man ju alltid kunna tacka i alla fall.

P.S du kanske har råkat skriva fel i TS i så fall för där står det bara att du tog med en godispåse, inte mat.
  • Anonym

Jag har det så lyxigt där jag bor att jag kan bestämma själv vrm jag umgås med så jag behöver inte reta upp mig på folk som inte gör som jag vill.

Svar på tråden Ohyfsad väninna