• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • ääni
    ääni skrev 2010-04-18 21:19:47 följande:
     Om hon mår piss och varken tänker på eller orkar fixa något och då är det ditt jobb som vän att visa omtanke och uppmärksamhet.
    Om hon mår piss och varken tänker på eller orkar fixa något är det ditt jobb som vän att visa omtanke och uppmärksamhet. 
    Skulle det stå där.
  • Anonym (haha)
    Anonym (påsen) skrev 2010-04-18 21:14:24 följande:
    Jag hade kontakt med en tjej en gång som samåkte med mig till jobbet. Inte ett öre betalade hon för denna taxitjänsten.En annan gång var jag till henne och fikade och hade det goda omdömet att ta med en påse bullar. Gissa vad hon gjorde med den när jag kom med den? Jo, hon  la den i frysen!Det finns märkliga människor. Men inte blir de några vänner till mig, i alla fall.
    Haha, förlåt om jag skrattar..
    Jag hade tagit upp påsen igen och sagt "det är lugnt, jag behöver inte låna din frys"
    Sen hade jag ätit upp halva påsen själv och tagit med den hem igen.

Jag har liknande vänner, nästan så man får ta med sig en termos och en billys om man ska umgås, annars svälter man ju halvt ihjäl.

Jag bjuder jämt på mat och fika, i mängder!
  • Sorbus

Alla har inte samma vanor när det gäller att ha gåva med sig när man är bortbjuden till vänner som man umgås ofta med. Träffas man mycket kan det ju bli lite betungande att alltid känna att man ska ta med en present varenda gång. Men då är det ju bra om man är överens om hur man gör förstås.

Bjud och köp presenter för att du vill ge, inte för att få något tillbaka. Det är givetvis tråkigt om det känns som om man blir utnyttjad men du kan ju inte förändra den andra personen. Så där måste du bestämma dig för hur du vill göra. Bjud mindre, låt bli att bjuda helt? Fast det bästa vore nog att ta upp det till diskussion eftersom du säger att detta är någon du vill ha kvar relationen till. Väninnan kanske inte alls förväntar sig allt det du ger heller? Jag tror det sämsta är att gå och irritera sig men inte göra något åt det, för då kommer du bara att bli mer och mer irriterad. Och dessutom blir det ett mönster er emellan, du ger och hon blir vad vid att du gör det Om du vill ha pengar för tex hämtmat, testa med att säga det från början " din del blev xx kronor". (och för att verkligen få dem kan du ju lägga till något o stil med "det är bra om jag kan få dem med det samma för jag behöver verkligen kontanterna till xxx som jag ska göra efter detta")

Sedan kunde jag inte låta bli att reagera på det du skrev om besöket när väninnan var krasslig. Jag känner ju inte till er relation men personligen tycker jag det är skönast att få vara hemma och få vila i fred när jag är sjuk. Dessutom har jag ofta väldigt dålig matlust när jag är sjuk. Så jag hade inte alls uppskattat att någon kom på förmiddagen och stannade så länge och dessutom förväntade sig att jag skulle bjuda på mat och övrigt.

• Anonym (,,,,,,,)

har också en sådan vän, nu är vi inte så nära men vi var ett gäng el är ett gäng som umgås. När jag har middag hos mig så bjuder ju jag på den  o det gör de andra två också, men hon när hon har middag så vill hon att man delar på summan. Hon kan bjuda över på middag o sedan säga att hon vill ha 150 kr av alla för mat o snacks. Visst man kanske inte har pengar alla gånger att bjuda med, men när hon själv blir bjuden så kan man ju någon gång bjuda tillbaka. Men vi har löst det enkelt, vi har börjat ta betalt av henne med. Då har hon aldrig med sig penggar och man får tjata om att få dem. Ska hon ha pengar när hon bjuder så vill hon ha dem direkt el att man sätter in på hennes konto senast dagen efter. Nu sist ville hon ha 150 kr av mig då sa jag , min middag kostade 200 per person så då kan man säga at du är skyldig mig 50 kr, jag kan ha dem innestående till nästa gång du har middag.

Jag löste det så här, tar hon betalt av mig tar jag betalt av henne.

• ääni
    Anonym (,,,,,,,) skrev 2010-04-18 21:39:20 följande:
    har också en sådan vän, nu är vi inte så nära men vi var ett gäng el är ett gäng som umgås. När jag har middag hos mig så bjuder ju jag på den  o det gör de andra två också, men hon när hon har middag så vill hon att man delar på summan. Hon kan bjuda över på middag o sedan säga att hon vill ha 150 kr av alla för mat o snacks. Visst man kanske inte har pengar alla gånger att bjuda med, men när hon själv blir bjuden så kan man ju någon gång bjuda tillbaka. Men vi har löst det enkelt, vi har börjat ta betalt av henne med. Då har hon aldrig med sig penggar och man får tjata om att få dem. Ska hon ha pengar när hon bjuder så vill hon ha dem direkt el att man sätter in på hennes konto senast dagen efter. Nu sist ville hon ha 150 kr av mig då sa jag , min middag kostade 200 per person så då kan man säga at du är skyldig mig 50 kr, jag kan ha dem innestående till nästa gång du har middag. Jag löste det så här, tar hon betalt av mig tar jag betalt av henne.
    Lite som grannen i Solsidan?
  • Anonym (Annette)
    Sorbus skrev 2010-04-18 21:28:35 följande:
    Alla har inte samma vanor när det gäller att ha gåva med sig när man är bortbjuden till vänner som man umgås ofta med. Träffas man mycket kan det ju bli lite betungande att alltid känna att man ska ta med en present varenda gång. Men då är det ju bra om man är överens om hur man gör förstås. Bjud och köp presenter för att du vill ge, inte för att få något tillbaka. Det är givetvis tråkigt om det känns som om man blir utnyttjad men du kan ju inte förändra den andra personen. Så där måste du bestämma dig för hur du vill göra. Bjud mindre, låt bli att bjuda helt? Fast det bästa vore nog att ta upp det till diskussion eftersom du säger att detta är någon du vill ha kvar relationen till. Väninnan kanske inte alls förväntar sig allt det du ger heller? Jag tror det sämsta är att gå och irritera sig men inte göra något åt det, för då kommer du bara att bli mer och mer irriterad. Och dessutom blir det ett mönster er emellan, du ger och hon blir vad vid att du gör det Om du vill ha pengar för tex hämtmat, testa med att säga det från början " din del blev xx kronor". (och för att verkligen få dem kan du ju lägga till något o stil med "det är bra om jag kan få dem med det samma för jag behöver verkligen kontanterna till xxx som jag ska göra efter detta") Sedan kunde jag inte låta bli att reagera på det du skrev om besöket när väninnan var krasslig. Jag känner ju inte till er relation men personligen tycker jag det är skönast att få vara hemma och få vila i fred när jag är sjuk. Dessutom har jag ofta väldigt dålig matlust när jag är sjuk. Så jag hade inte alls uppskattat att någon kom på förmiddagen och stannade så länge och dessutom förväntade sig att jag skulle bjuda på mat och övrigt.
    Jag skrev aldrig att hon var sjuk, utan lite hängig (trött) och jag ville pigga upp henne genom att ta med mat så att hon inte skulle behöva tänka på det den dagen. Och från början var det hon som frågade själv om jag inte kunde komma och hälsa på henne den dagen och om jag kunde komma vid en viss tid.
    Sedan visade det sig att hon ville ha skjuts av mig så hon frågade om jag kunde åka hem vid en viss tid på kvällen, så kunde hon åka med mig in till stan (eftersom jag bor i stan och hon utanför). Därav tiderna.
  • Anonym (inte värdinna)

Var på middag igår,  med ett gäng där den som har middagen räknar ut vad maten kostar och vi betalar (40-50 kr för mat och enklare måltidsdryck).  Det har hittills fungerat.  Igår skulle vi lägga 50 kr för en trerätters med öl och kaffe.  Vi upptäckte att det fattades en femtiolapp - vi var fem gäster.  DÅ  säger en tjej, som redan var på väg ut genom dörren  "Jag tänker inte betala för DEN maten, jag tyckte inte om den.... (thailändskt stuk)  OK, ölen kan jag betala..."

Om vi inte sagt något kunde vi övriga fyra ha blivit misstänkta...

Det är min tur nästa gång.  Jag är supernervös redan innan det här.  Fasar för att få liknande underbetyg!

• Lavish
    Sorbus skrev 2010-04-18 21:28:35 följande:
    Alla har inte samma vanor när det gäller att ha gåva med sig när man är bortbjuden till vänner som man umgås ofta med. Träffas man mycket kan det ju bli lite betungande att alltid känna att man ska ta med en present varenda gång
    Det är inte bara betungande att ge, det är betungande att få. Jag och min sambo har ofta tillställningar här hemma. Och fast jag kan tänka mig både vin och starkare en vanlig eftermiddag så har förrådet av diverse alkoholhaltiga drycker som kommit som gåvor byggts upp här hemma. Vi har vårat sprit o vin förråd staplat ovanpå två stora billyhyllor. Nu är där FULLT. Flaskorna står tre i bredd och i kanske tolv rader. Vi har nu tvingats börja förvara dessa gåvor på golvet (bor ganska trångt). Vi har säkert 50 flaskor vin, champagne, whiskey och sherry hemma. Please no more!
  • Anonym (fin hint)

Vi har några vänner som aldrig bjuder igen oxå, men dom kan ta notan ibland när vi är ute och äter. Sen så har vi några andra som inte har plats att ta emot oss hemma för det finns inte sittplatser till alla. Helt ok.

Så det blir oftast vi som anordnar middagar, gärna med övernattning och full frukost.

Brukar säga till våra gäster att dom får stå för snacks samt dricka. Oftast står vi även för alkoholen som intas på kvällen, men har vi inte råd med det så tar gästerna med sig sånt själva, men dom får ALLTID ta med sig snacka och läsk. Går allt inte åt på kvällen så brukar det bli kvar här och vi äter och dricker upp det med gott samvete. Ingen säger heller något om det då dom ätit och druckigt gott här hela kvällen samt nästan hotellfrukost på morgonen.

Nästa gång vi har bestämt att träffas så känner vi helt enkelt inte för att laga maten så det gör dom andra och tar med sig hem till oss.

Förstår att TS tröttnar på att alltid få ge och ge... Men gör som vi gör... och passar det inte kompisen så behöver hon ju inte komma över. Eller säg åt henne att köpa med sig lite hämtmat så ni kan äta. Säg inget om att du vill betala, men frågar hon efter pengar så svara bara att du trodde hon skulle betala då du fick betala allt sist.

Ibland kan man bara inte vara snäll!!

Lycka till!!!

• Anonym (,,,,,,,)

ja precis tänkte faktiskt inte på det haha, nej då inte så extrem faktiskt. Hon bjuder inte in sig själv och har vi knytis tar hon med riktiga grejer av det hon ska ha med och hon lånar inte en massa saker.  Sedan bjuder ju hon  in folk till sig också bara det att hon tar betalt för det hon så kallande bjuder på.

Svar på tråden Ohyfsad väninna