• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym (påsen)
    Anonym (haha) skrev 2010-04-18 21:24:37 följande:
    Haha, förlåt om jag skrattar.. Jag hade tagit upp påsen igen och sagt "det är lugnt, jag behöver inte låna din frys" Sen hade jag ätit upp halva påsen själv och tagit med den hem igen. Jag har liknande vänner, nästan så man får ta med sig en termos och en billys om man ska umgås, annars svälter man ju halvt ihjäl. Jag bjuder jämt på mat och fika, i mängder!
    Åh, bästa kommentaren! Synd att du inte satt på min axel då och viskade den i mitt öra!
  • Mamma 04 och 06

Din väninna låter snål. Hon har nog inte fattat skillnaden mellan att vara smål och att vara ekonomisk. Försök ta upp det till diskussion vid lämpligt tillfälle!

• sirisdotter
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-18 22:27:59 följande:
    Din väninna låter snål. Hon har nog inte fattat skillnaden mellan att vara smål och att vara ekonomisk. Försök ta upp det till diskussion vid lämpligt tillfälle!
    Ja, annars finns nog risken att du häver ur dig all ihopsamlad irritation över väninnan vid mindre lyckat tillfälle!
  • Solstrål82

Hej TS,
    jag förstår dig!!
    Jag hade nog frågat nästa gång om hon kan sätta på kaffe kanske!? (eller bara påpeka att du är sugen på kaffe) Kanske hon behöver det att man säger det.
    Och reagerar hon konstig då, då vet du ju att hon inte är en bra kompis, kanske.

• Limpan1234

Någon som inte ens säger "Tack för maten" till den som bjuder på middag är sjukt ouppfostrad. Om man alltid blir bjuden på mat och fika och aldrig bjuder tillbaka, är man dessutom snål. Så, hon är både ouppfostrad och snål!

• Anonym

Bara läst TS, ohyfsat är ordet! Jag tycker att ngt litet har man med sig om man blir bjuden på middag, en bukett tuplpaner går på typ 60kr eller lite choklad för 50kr, tanken som räknas. Vi har sedan vi fått barn fått ngt litet till henne av gäster, en body el leksak som inte kostar med än 10-60kr, jättetrevligt! Lite krystat att ta med sig ngt om man är hos sin bästis ett par ggr i veckan eller om man bara kommer på fika men det är en annan sak. Vi har också märkt att vi bjuder oftare än vad vi blir bjudna, vi resonerar som så att vi gillar att bjuda och dem vi gillar bjuder vi gärna.
    Åker jag till min bästis brukar jag ta med mig lite mjölk och bröd eller fika, för att jag äter mycket sådant och hon har det sällan hemma, vi kan skoja om det så inget kymigt  Hon tar gärna med sig färdigmat från ICA till mig om hon vet att jag har stressigt så det går på ett ut.
    Kan du ta ett snack med kompisen? Låter kämpigt och frustrerande. Antar att hon har andra egenskaper som är härliga så att du därför fortfarande umgås med henne.

• Anonym (Annette)
    idiblon yes skrev 2010-04-18 22:06:41 följande:
    Varför i helvete umgås du med henne då? Är det någon sorts självuppfyllande syfte för att du ska ha nåt att irritera dig på? För helvete.
    Därför att om man för övrigt trivs med en människa så kan man visst det umgås med denne/denna. Hon har andra fantastiska egenskaper. Alla är inte perfekta och ska "dumpas" om de har något man stör sig på. Jag har aldrig tänkt sluta umgås med henne. För helvete.
  • Anonym

För guds skull, en vuxen människa säger tack, är glad och trevlig och ger lite komplimanger på hem och mat och sällskap!!! Ibland får man sitta och småprata och verka mer intresserad än vad man är lite längre än man vill-det är hyfs! Vad är det för knas med din kompis, hon verkar inte bara snål utan helt socialt inkompetent?!

• Anonym (Annette)
    Sorbus skrev 2010-04-18 22:14:53 följande:
    Ok då var det ju en annan situation om hon själv bad dig komma och dessutom var den som bestämde sluttiden. Det var ju snällt av dig att tänka på att ta med mat så hon inte skulle behöva tänka på det. Men var hon hängig kanske det kan förklara varför hon inte tänkte på värdinneplikterna just den dagen i alla fall. Som vissa varit inne på kan det ju bidra om hon är ensamstående att hon inte ordnar middagar lika ofta som de som är par. Däremot bör man ju alltid kunna tacka i alla fall. P.S du kanske har råkat skriva fel i TS i så fall för där står det bara att du tog med en godispåse, inte mat.
    Som jag tidigare skrivit så är hon sambo med en kille som har en rejäl inkomst och hon själv tjänar mer än jag. De har inga barn och inte jag heller.

Och nej, jag har inte skrivit fel, jag skrev att jag ena fredagen tog med en blomma och godis och det var den dagen hon inte bjöd på något. Fredagen därpå tog jag med mig hämtmat.
  • JBC

Jag kan säga att jag i ärlighetens namn inte alltid kommer ihåg att ta med når, är dock oftast på knyt. Men att inte tacka eller att aldrig bjuda på nåt känns fel. Tänker hon inte på sånt eller? Sen när det kommer till att inte heller btala för sig, då är gränsen nådd för mig. Hon får betala nästa gång, annars får det vara!

Svar på tråden Ohyfsad väninna