• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym

Jag tog åt mig lite här. Inte för att jag är snål, jag bjuder ofta när jag har pengar. Men min vän bjuder ofta på mat när jag är hemma hos henne. Men jag gör aldrig det, för jag kan inte laga mat. Om vi är hos mig så beställer vi hem mat, typ pizza istället. Som jag betalar för såklart. Men bjuder aldrig tillbaka genom att lägga ner tid på en fin middag. :(

• Anonym (Annette)
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-18 16:05:21 följande:
    Jag tänkte på det här med maten. Din bästa vännina kanske är usel på att laga mat. Fast att hon inte betalade för hämtmaten. Det var jävligt snålt.
    Jag är också usel på att laga mat, men kan man inte laga mat kan man väl bjuda på annat, man kan ju fika hemma hos varandra också.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 16:37:13 följande:
    Jag är också usel på att laga mat, men kan man inte laga mat kan man väl bjuda på annat, man kan ju fika hemma hos varandra också.
    Jo det skulle hon ju kunna göra.
  • Anonym (Annette)
    Anonym skrev 2010-04-18 16:14:04 följande:
    Jag tog åt mig lite här. Inte för att jag är snål, jag bjuder ofta när jag har pengar. Men min vän bjuder ofta på mat när jag är hemma hos henne. Men jag gör aldrig det, för jag kan inte laga mat. Om vi är hos mig så beställer vi hem mat, typ pizza istället. Som jag betalar för såklart. Men bjuder aldrig tillbaka genom att lägga ner tid på en fin middag. :(
    Det är aldrig "fina" middagar det handlar om, det är vardagsmat för det mesta, typ lasagne, pannkakor, spagetti osv, fast med lite extra tillbehör och godare dricka till och liknande. Inga trerättersmiddagar.
    Betalar du för hemkörningspizza så bjuder du ju på maten, det är för mig likvärdigt att bjuda på mat man själv lagat. Inga problem.
  • Anonym

Vi tar aldrig med oss presenter när vi hälsar på våra vänner, å andra sidan tar de aldrig med sig nått till oss. Tror det är en fråga om kultur och hur man vuxit upp.

Sen måste jag erkänna att jag är jättedålig på att tacka för maten, skjutsen etc. Jag är tacksam men glömmer bort att säga något just när det är aktuellt.

• NadiaMi

Detdär med presenter om jag är bjuden till någon har jag lite svårt för.

Nog för att jag kan ta med en blomma, eller en flaska vin, eller vad nu tillfället påbjuder, men om jag är "bjuden" till någon så tolkar jag det som att jag är ditbjuden för att de vill träffa mig i första hand, och huruvida jag har med mig något eller inte borde inte göra någon skillnad.

Fast jag brukar tacka och bjuder även tillbaka om tillfälle ges.
    Och skulle jag få spontanbesök är det sällan långt till vattenkokaren för en kopp te eller kaffe, och något tilltugg om jag råkar ha något hemma. Långväga inplanerade besök erbjuds alltid något att äta, även om det är kortare besök när de är här.

Det jag slås mest av hos TS väninna är väl omedvetenheten om att hon faktiskt inte ger något tillbaka mer än just sitt sällskap. Och att inte tacka för maten och en trevlig kväll när man blivit bjuden på middag hos någon är faktiskt väldigt ofint gjort - oavsett om det är en trerätters middag eller vardagsmat eller ens något så enkelt som varma mackor och saft.
    Det är inte så svårt att säga Tack.
    Och att ha en vän hemma hos sig i en hel dag utan att erbjuda något alls gör det ju bara ännu värre.

• Lavish

Jo hon är uppenbarligen snål. Förmodligen sitter hon glatt och räknar på vad hon tjänat på att låta dig bjuda efteråt. Sådana kompisar har jag också. Jag tycker inte ni behöver säga upp vänskapen. Ge helt enkelt inte mer än du står ut med att inte få något tillbaka för. Ni kan bjuda henne på middag men gör det med vetskapen att ni aldrig kommer få något tack eller annat tillbaka från henne. Om det inte känns bra, skit i att bjuda henne. Då kan ni ses på resturang istället så betalar ni var för sig.

• Anonym (Annette)
    Lavish skrev 2010-04-18 18:43:43 följande:
    Jo hon är uppenbarligen snål. Förmodligen sitter hon glatt och räknar på vad hon tjänat på att låta dig bjuda efteråt. Sådana kompisar har jag också. Jag tycker inte ni behöver säga upp vänskapen. Ge helt enkelt inte mer än du står ut med att inte få något tillbaka för. Ni kan bjuda henne på middag men gör det med vetskapen att ni aldrig kommer få något tack eller annat tillbaka från henne. Om det inte känns bra, skit i att bjuda henne. Då kan ni ses på resturang istället så betalar ni var för sig.
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring.

Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr.

Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
  • sirisdotter
    Anonym (Annette) skrev 2010-04-18 19:13:34 följande:
    Har gjort så några gånger, jag har föreslagit restaurang och det brukar hon hänga med på. Men - det blir alltid lite pinsamt när hon ska sitta och vänta på att få tillbaka kronor på notan. Hon lämnar aldrig dricks, inte ens om det rör sig om en femtio-öring. Jag brukar ge lite dricks om jag är nöjd, hon gör det aldrig, oavsett nöjd eller inte och ibland har vi stått och väntat påklädda vid bordet för att hon ska vänta in servitrisen för att få tillbaka 1.50 kr. Absolut inte säga upp bekantskapen, nej, jag älskar henne, men är trött på att visa uppskattning när inte hon gör det (och nu menar jag inte "presenter", utan att man kan säga saker också som visar på att man trivs med någon).
    Där verkar du ha ett svar, din väninna är sparsam...
  • Anonym (Annette)
    NadiaMi skrev 2010-04-18 18:23:35 följande:
    Detdär med presenter om jag är bjuden till någon har jag lite svårt för. Nog för att jag kan ta med en blomma, eller en flaska vin, eller vad nu tillfället påbjuder, men om jag är "bjuden" till någon så tolkar jag det som att jag är ditbjuden för att de vill träffa mig i första hand, och huruvida jag har med mig något eller inte borde inte göra någon skillnad. Fast jag brukar tacka och bjuder även tillbaka om tillfälle ges. Och skulle jag få spontanbesök är det sällan långt till vattenkokaren för en kopp te eller kaffe, och något tilltugg om jag råkar ha något hemma. Långväga inplanerade besök erbjuds alltid något att äta, även om det är kortare besök när de är här. Det jag slås mest av hos TS väninna är väl omedvetenheten om att hon faktiskt inte ger något tillbaka mer än just sitt sällskap. Och att inte tacka för maten och en trevlig kväll när man blivit bjuden på middag hos någon är faktiskt väldigt ofint gjort - oavsett om det är en trerätters middag eller vardagsmat eller ens något så enkelt som varma mackor och saft. Det är inte så svårt att säga Tack. Och att ha en vän hemma hos sig i en hel dag utan att erbjuda något alls gör det ju bara ännu värre.
    I fredags var vi båda bjudna till en tjej som ingen av oss hade varit bjuden till tidigare. Hon hade ingenting med sig och direkt efter maten ville hon åka hem, och så gjorde hon, och inte heller här sa hon något positivt typ "tack för en trevlig kväll" eller att maten var god eller liknande. Ingenting.
    Jag tror ju att hon tycker det är trevligt, men varför aldrig visa det? I början tänkte jag att "jaja, hon är som hon är", men när det börjar kännas att hon aldrig ger tillbaka någon uppskattning så tja... varför då fortsätta bjuda av sig själv? En vänskap är en relation som kräver underhåll.

Din sista mening säger en del, ja, det förvånade mig inte, men är nog ett typexempel på hur hon är.

Ska nog helt enkelt ligga lågt när det gäller henne
Svar på tråden Ohyfsad väninna