Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Plus igen efter mf/ma

Hej! Får jag haka på?? I v 8+0 idag. Hade ett tidigt mf i juni -09 och ett nu i januari plus att jag skrapades i slutet på november efter ma som konstaterades i v11 (hade sett ett ♥ i v 8). Så nu hoppas vi att det ska gå vägen.
    Var på vul i onsdags och allt såg bra ut, so far so good. Men vi har bokat nytt vul till 27 maj, kommer då va i v 9+5 och ser det bra ut ska jag börja slappna av. Med ma:t verkar utvecklingen ha avstannat i v 8+1 så kommer vi bara förbi det kommer det kännas bättre. Eller nåt. Det är vad jag tror iaf. Haha.
    Nån mer än jag som kör på albyl minor och progesteron?

• Bjornis
    {#lang_emotions_gravid} Beräknad förlossning {#lang_emotions_gravid}

September 2010
    MB73 24 september (1a försöket efter MA)

November 2010

Nataliesliv 20 nov (1a försöket efter MF)

December 2010
    Majmamman08, 11 december (1:a försök efter MF)
    Lallan 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 24 december
    Maria A 78 24 december
    Bjornis 25 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    No way 28 december
    Anna TheSunshine 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 29 december (1:a försöket efter MF)
    cat79: 30 dec (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)

Januari 2011
    Kajsalisa 2 januari (2:a försöket efter MA)
    PåvägMotSyskon 5-6 Januari.
    Rontgensyrran 6 januari (3:e försöket efter MA)
    Mami82 6 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Smålands jänta i storstaden 7 januari (4:e försöket efter MF)
    toksnippa 9 januari (2:e försöket efter MF)
    Bev 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    Daniela01, 14 Januari (2mf och 1ma, 6:e försöket efter senaste MA)
    misslouie 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
  • Bjornis
    gemigsinnesro skrev 2010-05-15 18:06:40 följande:
    Hej,Jag hakar gärna på här också om det är ok. Jag hade ett mf i v5+3 i juni-09 och ett mf i v5+6 i november-09 och är nu gravid i v 8 (7+2). Jag självmedicinerar ,kan man väl säga, med albyl minor och progesterall (progesteronkräm). Jag har inte inskrivning förrän den 1/6 och väntan dit känns otroligt lång så just nu vet jag inte alls hur det är med pyret därinne...men än så länge lever jag på hoppet .
    Men det är väl alldeles lysande att du kommit förbi de där datumen som du tidigare fått mf i! Det tror jag är ett mkt gott tecken! Jag tror också stenhårt på albyl minor och progesteron. Hade också köpt ProgesterAll men fick vagitorer av gyn när jag frågade så valde det då.
  • Bjornis
    Lallan skrev 2010-05-15 20:56:30 följande:
    Käkar också albyl minor. Progesteron visste jag inte att man kunde ta på eget bevåg.
    Man kan ju som gemigsinnesro gör, köpa progestronkräm på nätet och smörja in. Tror (inte helt 100) att vagitorer som man får utskrivna av läkare är starkare dock. Men progesteronkräm verkar användas väldigt mkt utomlands och som min gyn sa så är det inte farligt att tillföra extra progesteron även om man själv skulle producera tillräckligt vilket ju kan vara skönt att veta om man självmediceinerar sig. Min gyn har ju inte tagit några prover på mig och han skrev ut det så... Haha.

Äter du 1/4 tablett/dag av albylen eller mer?
  • Bjornis
    rontgensyrran skrev 2010-05-16 09:09:34 följande:
    Inte helt hemma på den fronten. Vad gör progesteronet och albylen??? Det kan inte vara skadligt att ta om man inte behöver???Kul att så många nya hittar hit :)Jag har nu ihelgen lyckats sy en lekfilt. Jag som inte har sytt något sen högstadiet, är mycket stolt över resultatet och blev genast sugen på att sy nåt mer. Kommer lägga in bild i galleriet vid senare tillfälle :)Ingen som har nåt annat tips på något man kan sy?
    På mitt progesteron står: "gravidbevarande". Det är gulkroppshormon. Så det tar jag om det skulle vara så att jag producerar för lite eget progesteron.
    Albyl minor (som trombyl) innehåller acetylsalicylsyra som göra att blodet flyter lättare och inte koagulerar. Man bör inte äta en hel tablett utan 1/4 brukar vara lagom, vissa äter lite mer. Ibland kan ma/mf bero på proppar i moderkakan eller livmoderväggen. Min akupunktör sa att jag har dålig blodgenomströmning till livmodern och innan jag plussade åt jag kinesiska örter mot detta och sen bytte jag dem mot albyl minor efter plusset. Går inte på aku längre eftersom hon inte sätter nålar om man är gravid. Nu är det bara att hoppas att det hjälper.

Å, sy! Va ni är duktiga. Jag är så dålig på att sy, även om jag tycker det är kul! Kan knappt sy en rak kant på en gardin. Haha. Men kanske kommer jag också försöka mig på nåt!
  • Bjornis
    Daniela01 skrev 2010-05-16 14:20:38 följande:
    nu kanske det blir en upprepande fråga, men en kompis har sagt till mig att fråga min bm om progrestron (då jag har haft ma/mf tidigare). Men jag har inte riktigt förstått hur det funkar? är det en spruta? eller är det en kräm? piller?
    För mig är det vagitorer. Finns lite olika sorter, jag har fått progesteron mic. Ganska kladdigt men man kan tydligen stoppa in dem "där bak" också men det har jag inte vågat mig på än. Haha. Jag tar en på morgonen (ställer klockan och går sen och lägger mig en halvtimma för att slippa att det rinner ur mig på en gång) och en på kvällen vid 19-tiden. Då brukar jag passa på att ligga en stund i soffan och chilla framför biggest loser. Det är superdyrt dock, 30 dagar kostar 900:- men sen kickar ju högkostnadsskyddet in så det blir ju billigare. Hehe.

Det finns som kräm också men det får man inte på recept i sverige vad jag vet. Man kan beställa det på nätet. Krämen heter ProgesterAll, går att läsa mer på deras hemsida.
    rontgensyrran skrev 2010-05-16 11:41:14 följande:
    Är det inte progresteronet  i en graviditet som gör en illamående? Blir man inte mer illamående om man tar det då? Är det vanligt att man  bildar proppar? Frågvis som vanligt.Såklart du ska våga dig på att sy, hitta bara ett enkelt mönster till att börja med. Det gick mycket enklare än jag trodde :)
    Jo, det sägs vara progesteronet som gör en illamående men även hcg:t kan spela in och andra faktorer. Jag mår lite illa ibland. Mådde rejält skumt förra helgen men den har det lagt sig lite igen. Går väldigt upp och ner. Men annars mår jag nog ganska lite illa i förhållande till många andra.

Nä, det med proppar är nog inte alls VANLIGT men det händer. Jag tänker på min bror och hans fru som förlorade sin dotter i v 39 och vid obduktionen så hittade de massa proppar i moderkakan. Nu rökte hon visserligen lite under hela graviditeten... Men det är ju inte helt säkert att det var p.g.a. det. Kanske hade det bildats proppar ändå. Jag känner eftersom det inte är nån fara att ta 1/4 albyl minor/dag (även om man ska säga till bm om man gör det på grund av att man kan blöda lite lättare) så tar jag det. Sägs att man ska sluta runt v 36 om det skulle bli kejsarsnitt på grund av att blodet koagulerar sämre. Men jag ska operera ur en platta och skruv ur min fot nu i sommar och jag får äta albylen ändå för det är så lite sa doktorn.

Har blivit sugen på gröna äpplen. Inte bra för en som är allergisk mot äpplen. Eller jag kan äta lite och sen kliar det i hela munnen. Skalar bort allt skal iaf. Hehe.

Jag vill också sy velourbyxor med mudd!! {#lang_emotions_dreamer} Håller på att inreda mitt pysselrum nu så när det är klart kanske det kan bli lite sömnad. Har en grym husqvarna-maskin från 70-talet som syr så bra. Det är bara jag som är kass. Hehe.
  • Bjornis
    toksnippa skrev 2010-05-16 19:13:45 följande:
    rontgensyrra: ja jag kom in i ett stim Och så kom jag över mycket söta tyger. Mönstrena har jag stulit ifrån vänner som prenumenerar på sytidningen Ottobree, även gjort egna mönster på fri hand (byxor är inte svårt att rita ut). Dregglisar har jag sytt i trekanter, dubbla lager och krångt ut och in, på med tryckknappar. Enkelt Mössor finns det jättebra beskrivningar på sybloggar, där hittade jag ett bra mönster - dock fick jag rita ut det själv och omvandla storlek.
    Men när du ritar ut mönster på byxor? Anv du andra byxor som mått då? Å, nu blev jag sugen och har precis fått upp skrivbordet där symaskinen ska stå i pysselrummet! I sommar ska jag allt våga mig på att sy nåt!
  • Bjornis
    Maria A 78 skrev 2010-05-17 18:54:46 följande:
    Väldigt vad alla får gå på vul! Blir ni erbjudna eller tjatar ni er till det? Eller går ni privat? Trots två missfall på raken och tidig blödning i denna graviditeten får jag inte komma på någon kontroll överhuvudtaget. Varken MVC eller gyn har resurser att ta emot mig... frustrerande!
    Jag går privat här i GBG och min gyn kostar 200 kr/gång så det är inte så farligt för ett vul. Han tar även högkostnadskort och man kan få tid inom en vecka.

Ang det med att ha kramp i övre delen av magen så har jag också det. Min matsmältning är så långsam antar jag att det hela tiden är svullen och ömt i magen. Suck.
  • Bjornis
    gemigsinnesro skrev 2010-05-20 12:16:00 följande:
    Tack för alla tumhållningar :)Jag vågade först inte kolla på skärmen alls men när hon började prata om fostret, hur långt det var och visa  olika kroppsdelar och så så tänkte jag att det måste ju vara ok då. Och visst ett litet frö på 17mm med ett hjärta som slog för fullt :). Lika stort som v8+4 vilket stämmer rätt bra med vad jag trodde...4 dagar framflyttat men det gör absolut ingenting :). Så himla skönt!
    Å, grattis till lyckat vul. Kunde man se kroppdelar i 8+4?! Spännande! Ska ju på vul om 6 dagar. Känns helt sjukt nervös så försöker tänka bort det!

Cat79: Håller tummarna hårt!!

Jag har varit på jobbresa i 3 dar nu och är så trött. Har varit sjukligt långa dagar och middagar på kvällarna. Tagit lite sovmorgon från jobbet idag men ska strax hoppa in i bilen. Blir dock en kort dag.
  • Bjornis
    Pyret12 skrev 2010-05-21 12:23:14 följande:
    Måste nog dra mig ur denna tråd! Var på vul i tisdags vilket visade att jag till 99 % fått mitt tredje MA, ska dit på tisdag igen för en extra kontroll innan åtgärd sätts in. Verkar som det dött i vecka 6-7, trist att man fortfarande mår illa och har ömma bröst!! De positiva är väl att man nu ska utredas! Lycka till alla....
    Nä. Fy va jobbigt. Jag hade också symtpom ända fram till skrapning med mitt ma.  Jag skickar en jättestor kram till dig!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma