Daniela01 skrev 2010-05-16 14:20:38 följande:
nu kanske det blir en upprepande fråga, men en kompis har sagt till mig att fråga min bm om progrestron (då jag har haft ma/mf tidigare). Men jag har inte riktigt förstått hur det funkar? är det en spruta? eller är det en kräm? piller?
För mig är det vagitorer. Finns lite olika sorter, jag har fått progesteron mic. Ganska kladdigt men man kan tydligen stoppa in dem "där bak" också men det har jag inte vågat mig på än. Haha. Jag tar en på morgonen (ställer klockan och går sen och lägger mig en halvtimma för att slippa att det rinner ur mig på en gång) och en på kvällen vid 19-tiden. Då brukar jag passa på att ligga en stund i soffan och chilla framför biggest loser.

Det är superdyrt dock, 30 dagar kostar 900:- men sen kickar ju högkostnadsskyddet in så det blir ju billigare. Hehe.
Det finns som kräm också men det får man inte på recept i sverige vad jag vet. Man kan beställa det på nätet. Krämen heter ProgesterAll, går att läsa mer på deras hemsida.
rontgensyrran skrev 2010-05-16 11:41:14 följande:
Är det inte progresteronet i en graviditet som gör en illamående? Blir man inte mer illamående om man tar det då? Är det vanligt att man bildar proppar? Frågvis som vanligt.Såklart du ska våga dig på att sy, hitta bara ett enkelt mönster till att börja med. Det gick mycket enklare än jag trodde :)
Jo, det sägs vara progesteronet som gör en illamående men även hcg:t kan spela in och andra faktorer. Jag mår lite illa ibland. Mådde rejält skumt förra helgen men den har det lagt sig lite igen. Går väldigt upp och ner. Men annars mår jag nog ganska lite illa i förhållande till många andra.
Nä, det med proppar är nog inte alls VANLIGT men det händer. Jag tänker på min bror och hans fru som förlorade sin dotter i v 39 och vid obduktionen så hittade de massa proppar i moderkakan. Nu rökte hon visserligen lite under hela graviditeten... Men det är ju inte helt säkert att det var p.g.a. det. Kanske hade det bildats proppar ändå. Jag känner eftersom det inte är nån fara att ta 1/4 albyl minor/dag (även om man ska säga till bm om man gör det på grund av att man kan blöda lite lättare) så tar jag det. Sägs att man ska sluta runt v 36 om det skulle bli kejsarsnitt på grund av att blodet koagulerar sämre. Men jag ska operera ur en platta och skruv ur min fot nu i sommar och jag får äta albylen ändå för det är så lite sa doktorn.
Har blivit sugen på gröna äpplen. Inte bra för en som är allergisk mot äpplen. Eller jag kan äta lite och sen kliar det i hela munnen. Skalar bort allt skal iaf. Hehe.
Jag vill också sy velourbyxor med mudd!!

Håller på att inreda mitt pysselrum nu så när det är klart kanske det kan bli lite sömnad. Har en grym husqvarna-maskin från 70-talet som syr så bra. Det är bara jag som är kass. Hehe.