Inlägg från: Längtan efter liten |Visa alla inlägg
  • Längtan efter liten

Plus igen efter mf/ma

kajsalisa skrev 2010-08-24 18:15:50 följande:
    Jag har aldrig hört att UL skulle vara skadligt för barnet. Tror du inte att sjukvården skulle vara betydligt mer restriktiv med att göra UL i så fall? Ring och fråga om du är orolig...
    jag prata de med min bm för ett tag sen och typ allt jag sa var hon emot..
    hon fattade inte varför jag tog fragmin sprutor och de skulle inte göra några ul på mig förutom ett läkarul efter resan och rul.. (det kan man iof förstå, så inget ont i det alls.)
    men hon lät så negativ om allt...
    blev bara ledsen när jag hade pratat med henne. känns om jag helst kommer vilja skita i att gå till mvc överhuvudtaget! allt får gå som det går...
    väljer bebisen att stanna hos mig blir jag glad, men just nu känns det som att jag inte orkar hålla på mer!
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten
    kajsalisa skrev 2010-08-24 19:24:18 följande:
    Tråkigt att du känner dig missnöjd Längtan. Finns det någon annanstans du kan vända dig i närheten av där du bor?
    nej det tror jag inte... det lägger sig nog...
    har bara en dålig dag...
  • Längtan efter liten
    Odetta skrev 2010-08-24 19:24:59 följande:
    Det SKA inte påverka om man gör många UL. Vi har redan gjort 5 och 2 till är inbokade och efter dessa 2 blir det nog minst 2 till 

*kram*
    så du tycker inte jag är dum om jag går på det inbokade ul på tisdag trots att jag gick igår?
    sen blir det troligtvis ett i v.13 och sen inte förens v.18
  • Längtan efter liten
    Odetta skrev 2010-08-24 19:32:00 följande:
    Nejdå, inte dum alls! Vi hade ett i v12 och sedan knappa veckan efter ett till hos en annan läkare

Det finns ju dem som gör mycket fler UL än vad vi kommer hinna med, så gå du på dina, det gör jag!

*kraaaaam*
    tack för de svaret vännen, nu känns det bättre... jag vet ju att det inte kommer bli så många fler sen.. mitt lilla hjärta överlever väl ändå ett ul till på kort tid...
    annars tror jag inte jag kommer kunna slappna av 100% i grekland
  • Längtan efter liten
    Odetta skrev 2010-08-24 20:00:37 följande:
    Haha, testmissbrukare som jag är så har jag bra svar på den frågan

Det spelar absolut ingen roll och betyder ingenting!

Såhär är det: man ska ju inte jämföra olika test från olika märken eftersom alla test är olika känsliga, men vad många glömmer är att faktiskt test av samma märke är olika känsliga också!

När det står att ett test klarar av att upptäcka X hcg/ml så måste testen göras känsligare för att kunna garantera att hålla det dem lovar. Men olika satser av test blir då lite olika känsliga.

Sedan så spelar det roll vad du har ätit, hur mycket du har druckit och när du har kissat sist. Så såvida du inte doppar ett test som du klippt i 2 delar i samma kiss kommer du inte få samma resultat på 2 olika tester, samma märke eller inte.

Sedan veeeeet jag att det är skitsvårt att slappna av och om du inte har tagit fler gravtest hemma så beundrar jag dig! (Själv tog jag ett om dagen till v9 ungefär....) Men jag tror inte att du ska lägga så mycket i styrkan på just det strecket om du tänker på alla faktorer som påverkar. Ditt test var synligt och positivt och tills motsatsen är bevisad så är du faktiskt gravid!

*bamsekram på dig*
    håller med fullt ut
  • Längtan efter liten
    sofy skrev 2010-08-24 20:48:20 följande:
    Ja joo.. men jag känner inget mer än ömma bröst och lite molande då och då.. Känner mig ju knappt gravid.

Förutom om vi är o handlar eller så, blir tokvarm, får blodtrycksfall o så då. Men annars, näe..
    allvarligt talat var glad.. jag känner inget heller och min bebis mår jätte bra.
  • Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-08-25 09:25:20 följande:

Barnmorskorna brukar ju ofta referera till denna sida " då det sägs att den stämmer". Där står det lite om ultraljud under graviditet. www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4...

Här kommer även en annan bra länk. www.niomanader.se/content.asp?ID=16

Hoppas det svarar på några frågor. Jag jobbar ju som sagt med bla ultraljudsapparater på jobb men har i denna gravidtet enbart kollat själv 2 ggr. Försöker att vara restriktiv då jag tror att barnet upplever det som stress med ljudvågorna och när jag kollar tittar jag relativt snabbt. Eftersom mina småtittar har ju egentligen inga medicinska skäl utan snarare lugna mig och längta efter bebis.

Men de ultraljud man får inbokade tycker jag man definitivt inte ska oroa sig över. Man får ju se till nyttan med det. Finns ju många på specialmödravård med många missfall i bakgrunden som gå på VUL varannan vecka. Där snackas det ju aldrig om att det skulle vara skadligt.

okej... men jag går dit på tisdag sen väntar jag  och tar de som erbjuds.
  • Längtan efter liten
    acure skrev 2010-08-25 15:40:34 följande:
    Hej tjejer!

Hemma och är förkyld och vill bara skriva av mig lite. Vecka 12+1 idag. Idag fyller jag 25 år och hela dagen har varit ett stort moln känns det som. Vaknade med huvudvärk till tusen men pallrade mig iväg till jobbet då jag varit hemma måndag-tisdag redan och kände väl att det var dags att gå och jobba igen. Väl på jobbet (förskola) regnar det och är kallt och jag blir bara sämre och sämre (får dock fin uppvaktning av två kollegor). Tillslut går det inte längre utan jag måste hem och lägga mig igen. Känns som att alla tycker att jag är klen som åkte hem och jag får dåligt samvete. Väl hemma bryter jag ihop och bara gråter, känner mig så ensam idag, fast jag har fått så mycket gratulationer och allt sånt, men ändå känner jag mig bara ensam och tom. Ringer mamma och gråter, sen måste jag gå och kissa (känns som urinvägsinfektion, blir jätteorolig, nu har bebisen säkert fått något virus), gråter. När jag kommer tillbaka till sängen och telefonen så har katten bitit av sladden till mitt headset. Mitt nya fina headset till min nya fina mobiltelefon. Jag bryter ihop. Har aldrig sett så mycket tårar. Jag blir arg på katten. Kastar ut henne ur sovrummet och stänger dörren. Nu får hon inte vara med mig någe mer idag. Jag är jättearg på henne (det är inte första gången hon biter av mina sladdar). Så blir jag sur på mig själv, för innan jag gick på toaletten tänkte jag att jag skulle lägga undan sladden så att hon inte skulle bita av den, men NEEEEJ hon sover ju så fint och jag ska jag bara på toaletten, men två sekunder senare har hon hunnit med detta och jag ORKAR INTE! Ringer min sambo och tycker att han ska äta lunch hemma, men han jobbar och har inte tid att prata med en gråtmild hormonell flodhäst så jag hinner inte säga att han ska komma hem på lunchen utan han säger att han ska ringa på lunchen och då är det ju försent. Då blir jag sur på honom och börjar gråta över det när vi har lagt på. Känner mig som världens mest ensamma. Han träffar säkert någon på sidan om också, det är jag säker på. För vem vill ha en gnällig, fet kossa som jag? Sen så har jag inga fler serier att titta på hemma för nu har jag varit sjuk så länge att jag redan har hunnit titta på allt, så nu sitter jag bara och väntar på att någon ska komma och fira mig. Men det dröjer ju flera timmar. Och sambon slutar jobbet klockan 20 idag. Kul födelsedag verkligen. Hormoner, jag? Kan jag väl aldrig tro. 
    nej men lilla älskade vännen.
    Så söt du är...
    Jag kan inte annat än att le lite när jag läser samtidigt som jag verkligen känner igen mig...
    Man får tycka synd om sig själv och man får tillåta sig att ha dåliga dagar, men du.. du fyller år. så STORT grattis till dig söta du..
    Sicken tur att vi finns här...
  • Längtan efter liten

i 5+6 var min hinnsäck 14mm.. din är säkert normal. den växer ganska fort i början.

• Längtan efter liten
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-08-25 17:04:01 följande:
    Helvete, igen... Blir galen på det här! Färskt blod igen och inte ens för att jag passerat v 12 kan jag vara lugn!! Varför kan man inye få slappna av och njuta när kuben gick så bra!? Och åka im skulle jag inte göra förens jag fick kramper enligt förra läkaren! Åhhhh vill bara att allt ska vara bra!
    men har du kollat upp vad blödningarna beror på?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma