• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-03-21 15:54:38 följande:
    Telgebo: Jag har bra blodvärde 130 och ganska lågt ferritin värde 17 men jag ska ta om alla de proverna om en månad och det ska bli skönt. Har inteskrivet i min journal att jag INTE får äta järntabletter om det sjunker. Resultatet av mina järntabletter är det motsatta mot för dig och eftersom det kan orsaka ett skov i min tarmsjukdom så får jag inte äta dem.

Sofy: Hoppas allt går bra imorrn nu då!
    Oj vilket bra hB du har, avis.
    Jag frågade läkaren hur det kommer sig att man kan ha dålig ferritin och bra hB och hans svar på det var att det är en balans om det behövs mer järn i blodet så tas det från depåerna i kroppen och då blir förråden tomma till slut. När han sa det så tyckte jag det lät bra men nu vet jag inte alls längre vad han menade egentligen ha ha.

jag är så virrig och trött så...
    Gravid v.9+1 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-03-21 15:54:38 följande:
    Telgebo: Jag har bra blodvärde 130 och ganska lågt ferritin värde 17 men jag ska ta om alla de proverna om en månad och det ska bli skönt. Har inteskrivet i min journal att jag INTE får äta järntabletter om det sjunker. Resultatet av mina järntabletter är det motsatta mot för dig och eftersom det kan orsaka ett skov i min tarmsjukdom så får jag inte äta dem.

Sofy: Hoppas allt går bra imorrn nu då!
    Glömde ju skriva att jag också ska ta nytt ferritinprov om ca 1 månad. Samt sköldkörtelprover var 4:e vecka under hela graviditeten igenom. Är nästa TSH högre än 1,9 så ska jag höja dosen, läkaren snackade om att det kan höjas med upp till 175 mkg, men det hoppas jag verkligen inte.
  • Sir Bubbalots mamma
    telgebo skrev 2011-03-21 17:54:49 följande:
    Var och tog blodprovet inför KUB idag och när jag kom hem så låg ett brev och väntade. Jag har fått tid för KUB och RUL Jätteglad så nu har jag datum att se fram emot.

KUB ultraljud den 12 april och RuL den 26 maj.
    härligt att du fått tiderna!! nåt att se fram emot och räkna ner till..

jag måste ha fått en väldigt tidig tid för jag ska på RUL den 21april och de e ju inte såå många veckor mellan oss.
  • Sir Bubbalots mamma

nån mer än jag som har blivit MER illamående om dom äter??
    ska de inte hjälpa att äta?

om jag mår illa å äter så blir de som en klump i magen som bara jäser å jäser tills jag inte kan hålla inne de..

• telgebo
    Odetta skrev 2011-03-21 16:52:34 följande:
    skriver här med:

Haha...nu ber hon som har flest barn i tråden om tips

Vidar kör helt slut på mig!!!!

det känns som om han bara gör 3 saker.....sover, ammar och skriker

allvarligt...det känns som om jag inte gör annat än att amma....som mest går det 1½-2 timmar mellan amningarna (och då snackar vi kvällen) resten av dagen går det ca 1 timme emellan. Och så sover han och när han ionte sover eller ammar...ja då skriker han bara. Han är bara tyst om han vaggas, bärs eller körs i vagnen över en tröskel.

Jag är helt slut! Vad är det med honom liksom? Blir han inte mätt??? Har han ont??? Vad vill han???

JAg tror inte att han har ont, men han vill vara nääääääära hela tiden. Misstänker att han kanske inte blir mätt? Kan det vara det??? Han har ammat så mycket att mina bröst känns alldeles tomma. När vi var inlagda fick han ersättning i sond 120ml med 2 timmars mellanrum...då var han lugn och tyst. Men var han det för matens skull eller för att han inte mådde bra???

Jag har ingen erfarenhet av detta alls...att bebisen inte blir mätt. Vad gör man då? och hur vet jag att det är det han inte blir...testa bara?

Någon som har lite koll på det här?

***kramisar från en helt slutkörd odd***

Vännen, önskar jag kunde ge dig ett svar, men jag ska dig ett tips men du väljer själv om du vill testa detta. Prova att ge V ett mål ersättning iaf till natten så att du får sova. Jag fick det tipset av BVC när jag själv var slutkörd och det ledde till att jag fick sova iaf.

Jag vet hur det är att sitta och amma och amma och amma, vissa dagar gör man inte annat än ammar och ammar, det känns iaf så.

Hoppas det löser sig snart för er.
  • MCT79

Jag hade 145 i Hb.. ligger alltid högt.. ska bli roligt att se vad min järndepå var! :)

Telgebo. kul med färdiga datum! Då kan man börja med "muckarkammen"! Jag hoppas få KUB jag också, ska träffa läkare på torsdag, annas har jag RUL 10 maj!

nu jeklar...
  • telgebo
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-03-21 18:00:06 följande:
    härligt att du fått tiderna!! nåt att se fram emot och räkna ner till..

jag måste ha fått en väldigt tidig tid för jag ska på RUL den 21april och de e ju inte såå många veckor mellan oss.
    Jättehärligt. När har du BF? Vet inte vad du bor men jag vet att dom tex i Linköping gör RuL i v.12 typ. Jag kommer vara i v.18+5 när jag ska på RuL. Har redan frågat min syrra om hon vill med, hon tackade ja om hon kan den dagen.

jag längtar dit, men samtidigt så är jag rädd att det ska upptäckas nåt eller att hjärtat inte ska slå.
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-03-21 18:03:08 följande:

om jag mår illa å äter så blir de som en klump i magen som bara jäser å jäser tills jag inte kan hålla inne de..
    Jag lider av illamående varje dag och tidigare har det hjälpt om jag äter men äter jag för mycket så blir jag illamående. Idag åt jag en sallad och mådde ännu mer apilla efteråt.

Äter du några tabletter mot illamåendet? Jag måste äta lergigan för att kunna få i mig mat. kräks inte men mår illa från morgon och kväll och tack vare legigan Comp nu så mår jag aif lite bättre.
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-03-21 18:05:09 följande:
    Jag hade 145 i Hb.. ligger alltid högt.. ska bli roligt att se vad min järndepå var! :)

Telgebo. kul med färdiga datum! Då kan man börja med "muckarkammen"! Jag hoppas få KUB jag också, ska träffa läkare på torsdag, annas har jag RUL 10 maj!
    Jädrar vad bra hB ni har tjejer. vad äter ni får nåt?

Jag har alltid haft lågt hB sen jag fick min första mens och hade ständig yrsel. Nu ligger det på en bra nivå 118, trodde BM skämtade först men nää det är 118, järntablettens förtjänst.

Muckarkammen? Ha ha, känns skönt att ha fått tiderna, 22 dagar kvar till KUB och jag är skitnervös inför det.
  • Sir Bubbalots mamma
    telgebo skrev 2011-03-21 18:07:32 följande:
    Jättehärligt. När har du BF? Vet inte vad du bor men jag vet att dom tex i Linköping gör RuL i v.12 typ. Jag kommer vara i v.18+5 när jag ska på RuL. Har redan frågat min syrra om hon vill med, hon tackade ja om hon kan den dagen.

jag längtar dit, men samtidigt så är jag rädd att det ska upptäckas nåt eller att hjärtat inte ska slå.
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-03-21 18:03:08 följande:

Jag lider av illamående varje dag och tidigare har det hjälpt om jag äter men äter jag för mycket så blir jag illamående. Idag åt jag en sallad och mådde ännu mer apilla efteråt.

Äter du några tabletter mot illamåendet? Jag måste äta lergigan för att kunna få i mig mat. kräks inte men mår illa från morgon och kväll och tack vare legigan Comp nu så mår jag aif lite bättre.
    jag har bf 1okt.  är väl i v16-17 när jag ska dit. bor i malmö.

käkar zofram 3ggr om dagen för att inte må illa hela tiden å för att få behålla lite mat. men spyr ändå. värst e mellan kl16-19.. nu åt jag liten skål fil vid halv 5 å lyckades hålla de nere tills för nån min sen men de känns som en klump i magen som bara växer tills den får komma upp.. sen känns de bättre igen..
  • Fru O Mamma Kokkonen

Hejsan :O) Var med här för måååånga år sedan.. nu är jag gravid igen, haft en o en annan mf och sist ma.. är så orolig för ma igen.. att dom inte ser ett foster på ultraljudet på tisdag 29/3!!

Jag vill bara önska er alla jättemassa lycka till!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma