Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2011-01-01 22:37:05 följande:
    Jag har kört vichyvatten, canesten, tablett, lufta och ha bomull emot! Har en kortisonsalva att hämta ut på apoteket så ska prova den from måndag. Ger det en vecka och sen ringer jag amningsmottagningen!

Ja jag har två barn.. Har sagt att jag kan börja med att plocka ner julen så får jag inte så mycket på 20e dags knut, men det får jag inte. Är ju lättare att hålla rent när man inte har en massa plotter överallt. Fast iof är han liiite grinig på mig eftersom jag inte gillar att städa och sen har rensat ur 7 flyttlådor här hemma. Han vill ha "prydnadssaker" framme och jag har rensat bort allt sånt. För ska vi ha en Wilda springandes här om några månader så vill jag ha rent!

Min stubin är väldigt kort här hemma, först är jag ledsen över amningen! Mitt mål var att amma i minst sex månader, men nu måste jag ha ersättning för att fylla W:s behov. Och det känns ju lite som ett misslyckande! och sen alla krav här hemma! Men jag har verkligen kämpat med amningen! och får fortfarande inte räta på problemet! Och även när jag har mjölk så duger jag inte nu för W, för måste man suga själv är jag ratad. Enda gången jag nu duger är när det rinner av sig själv!

Men jag älskar min man och det är det viktigaste! och självklart Wilda med, jag vill bara få in i mitt tröga huvud att jag är MAMMA! Det har gått 12 veckor och jag är fortfarande "barnvakt"...

Hhahha eller förlåt att jag skrattar! Men jag inser att det säkert kommer kännas så man är "barnvakten" ;) syrran kan ibland säga så också vems ungar är det här? och den äldsta är snart tonåring ;) inte helt lätt att vara mamma helt plötsligt =) eller kanske känna sig som mamma...

Jag förstår dig så väl både med undanplockandet, krav och amning! Först har man ställt in sig på en sak och så blir det helt annorlunda, om det gör något lättare så är det ju dina egna förväntningar om amningen som gått i kras. ....Det är ju inget konstigt om man inte kan amma och du har ju verkligen försökt!   och du DUGER Mabaja du är den allra allra bästa mamman för Wilda =) mjölk eller ersättning spelar ingen roll...

Försök att tänka på alla krav du känner om de verkligen är krav! Vad händer om du inte ammar - du får ge Wilda ersättning. Om du inte hinner städa eller laga mat eller vad det nu kan vara..... en damråtta bits inte och käka pizza prynadssakerna kan mannen städa undan när foten är bra ;)  Ta hand om dig!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Mabaja- fantastiskt bra hoppas nu att påvägs bebis fattar alvaret! Åh du livet går lite upp och ner så man kan fatta när man verkligen har det bra ;)

Småland- Vilken festlig dröm!

Jania- Intressant info! Har vi en "miljönörd" till i tråden =) finns det altså ftlater även i krämer?

Färnevik- Kan inget om sf mått..... Snart kommer jag ner till dina trakter för att hälsa på min släkt! Har ni fortfarande massa snö?

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Jania skrev 2011-01-02 15:22:20 följande:
    Nja, miljönörd vet jag inte om jag ska kalla mig. Men det skulle kännas ruttet om jag medvetet använder sån't som jag vet kan skada mitt framtida barn.
    Min gulliga syster gav mig en lapp med sånt man kan göra för att få i sig mindre gifter. Det mesta runt oss är ju ganska nergiftat, jeans, vattenavstötande kläder, TV-apparater (främst nytillverkade som avger gifter i början), krämer....jaaa, det finns mysiga kemikalier i det mesta. (Det finns tydligen ftalater i krämer)

Det är ju tyvärr lite skrämmande, men det går att undvika en del grejor faktiskt å så kan man tvätta sina nya kläder innan man använder dem så försinner mycket av det läskiga.
    Hahah ok! ... trodde nämligen det bara var jag som funderade på ftlater, parabener, mögel och flammskyddsmedel... ja e miljönörd ;)
    När jag köpte jeans sist så sa tjejen ja man ska inte tvätta dem första halvåret, jag skrattade och sa Jag tänker tvätta dem innan jag använder dem första gången....expediten såg helt paff ut och sa inget mer.... Hon undrade nog vilken planet jag kom från =)  Synd bara att man spolar ut skiten i våra vattendrag när man är tvungen att tvätta bort skiten innan man använder kläderna ....
    Tror dock inte man ska oroa sig så mycket ska man vara ärlig så har vi nog redan samlat på oss en del redan i kroppen innan vi blev gravida, tyvärr.

Nu ska jag spana in Muffes mage =)
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Jania skrev 2011-01-02 15:55:05 följande:
    Muffe: Jag använder själv inte så'n där gel...utom på sjukhus å sån't om det finns. Det är väl uttorkande. Vet faktiskt inte om det är nå'n fara, du kan ju kolla innehållet så vet du om det finns nå't knas i å ta ställning då.

mallanis: Säkert har vi fått i oss massor, men jag tror ändå att man kan göra ganska mycket för att förbättra läget. Kroppen är många ggr jätteduktig på att rensa ut saker å ting. Bara att vi hela tiden byter hud säger ju en del om kroppens eget underhåll av maskineriet så att säga.
    Tvätta jeansen du, det skulle jag göra. Men helst vill jag hitta ekologiska, fast det är inte alltid lätt. Å jag skulle nog tvätta dem ändå   Haha...noja
    I min lilla stad är det svårt att hitta ekologiska tyvärr... men nu finns det en hel del kläder (och kommer med stormsteg på barnkläder!!)  som är blommanmärkta (eu:s stämpel för "ekologiskt" och hållbart framställt)   de köper jag gärna !!! Har du sett och ni andra sett filmen glömt titeln Om en svensk skådis som är gravid och man kollade vilka gifter hon hade i kroppen? Har inte sett den själv tror jag blir för nojjig ;) Självklart bra att man själv försöker tänka på sina intag (äter nästan bara ekologiskt här) och har också varit sparsam med krämer men hår och smink har jag nog inte använt så bra produkter.... Oj ursäkta kan babbla hur mycket som helst om detta =) men det är inte så lätt då det inte funnits så mycket alternativ!!!

Muffe- Såg inga magbilder? =(
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Muffe - Fin mage liten och söt! Jag har nog nästan lika stor nu (iaf kvällstid)  tror jag fast går in i vecka 19 (typ) i morgon... Tycker att den har kommit bara de senaste dagarna =)  Har ju inget problem att äta precis =)
    Filmen blev vi erbjudna att se genom jobbet men jag gick inte, kollegorna tyckte att den var lite deppig....

åhhh håll tummarna för mig i morgon det är RUL...... kan inte tänka på annat =/

Påväg- i morgon kommer  nog bebis!!!!!

Nu nästa magkoll, Sofy....

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Jania skrev 2011-01-02 19:23:57 följande:
    Jahapp...så har jag en fråga igen...
    Hur döljer man att man är gravid? Rent fysiskt. Har en provanställning å börjar bli nojig. Har svullnat upp ganska mycket runt magen å så och kan faktiskt inte ha mina största byxor länge till Tyst
    Vad gör man?
    Hahha  ;) beror lite på vad man har för klädstil... Trodde att jag "maskerat" magen men i v 16 fick jag ändå frågan ;) Är du gravid? Men ganska nöjd att jag lyckades dölja det fram till dess ;) Men mitt tips är att ha byxor som inte trycker upp magen så det blir bula ovanför linningen sen hade jag ett tajt linne och kofta knäppt ...
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Odd , japp RUL för mig idag! Uch så jobbigt med blödningen håller med Småland ring och hör med dem! Säkert ingen fara men skönt att få prata med läkaren!
    Idag på RUL hade jag två BM en nyutbildad och så satt ytterligare en BM med. Jag träffade henne vid mitt första missfall och hon var verkligen värdens finaste mot mig då! Kändes så skönt att se henne igen under andra omständigheter =) Bebis mådde fint men är en riktig vilde ( hahha inte hade jag förväntat mig något annat iof ) som Sofys!  Svårt att få bilder och svårt att mäta Men blev "tillbaka flyttad" Enligt mina och FL ´s beräkningar BF 5-6 juni enligt BM 3 juni men nytt BF datum är nu 7 juni!!!

Är glad men verkligen helt mentalt slut, de första 10 min fattade jag inte att det var min bebis där på skärmen!!!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    needtobreathe skrev 2011-01-03 22:54:13 följande:
    Har en liten hälsning från Havsklippan..

Hon hälsar att det gick hyfsat att genomföra aborten, dom mår ok men det är självklart väldigt tungt! Hon har bara kikat in för o se om de kommit nåra bebisar men orkar inte läsa i övrigt, vilket är förståeligt.

Dock en liten hälsning till er från henne :)
    Hälsa till Havsklippan!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Muffe80 skrev 2011-01-04 10:53:40 följande:
    Vad jag menade med min fråga var alltså om jag KAN ställa dessa frågor till lönetjejen, eller om det är min egen sak att försöka kolla upp det. Men man vill på ngt sätt ha bekräftat att och om man tänker rätt

Måste bara berätta att jag nog har världens bästa sambo, har länge tjatat om att jag behöver nya och större bh:ar och trosor som inte trycker åt och i går kom han hem med massa nya sköna trosor och bh:ar, hihi Sött!

Vi låg under kvällen och kollade på magen som sparkade också, nu vill jag ha min bebis!!!
    hahha härligt med sparkande bebis, bra sambo och sköna bh´ar =)

Det tycker jag absolut kan fråga lön, vem annars hur det ser ut på företagen kan ju variera! Nyfiken på vilka svar du får, har inte tänkt på att semestern kanske blir lidande när man är föräldraledig? ... =(

Funderar också redan på föräldraledigheten redan =) men vi kommer nog vara lediga tillsammans 8-10 v i sommar då vi fått bebis.. Sen blir jag fl till jul då får mannen plocka ut fl över jul och nyår men sen? Hur länge hemma och hur mycket ta ut i fp? Och vet någon om det verkligen är sant att jämställdhetspengen för att man är hemma lika mycket är årsbaserat? Va säger ni som har kids sen innan?  
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma