• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Evve81

tror ni man kan bada fast man har svamp?????

Vet ni jag är just nu SJUKT less på att vara gravid. Har insett att jag nog måste ta det lungt. Gick på jobbet idag och det går inte jag fick JÄTTEONT efteråt i fogarna och massor av sammandragningar. Magen var stenhård och nu är jag så himla less på allt. Dessutom kan jag liksom inte ta det lungt utan gick såklart för fort och det får jag sota för nu..........

Vi ska på semester imorgon och åka på djurpark... Då kanske man kan gå lite långsammare iofs och anpassa till sitt eget tempo. Jag har ju 1 månad kvar att jobba och just nu känner jag bara BLÄHHHHH

Jag är såklart JÄTTEGLAD för bebis i magen och så men ibland är det inte sådär jättekul!

• acure
    Evve81 skrev 2011-06-03 17:22:18 följande:
    tror ni man kan bada fast man har svamp?????

Vet ni jag är just nu SJUKT less på att vara gravid. Har insett att jag nog måste ta det lungt. Gick på jobbet idag och det går inte jag fick JÄTTEONT efteråt i fogarna och massor av sammandragningar. Magen var stenhård och nu är jag så himla less på allt. Dessutom kan jag liksom inte ta det lungt utan gick såklart för fort och det får jag sota för nu..........

Vi ska på semester imorgon och åka på djurpark... Då kanske man kan gå lite långsammare iofs och anpassa till sitt eget tempo. Jag har ju 1 månad kvar att jobba och just nu känner jag bara BLÄHHHHH

Jag är såklart JÄTTEGLAD för bebis i magen och så men ibland är det inte sådär jättekul!
    Känner verkligen igen mig. Kanske det är dags att fundera på sjukskrivning? Min barnmorska var så arg på mig när jag jobbade och slet trots foglossningen, tillslut fick jag sammandragningar också som bara blev mer och mer regelbudna så de sjukskrev mig direkt. Först på halvtid sedan heltid. Har ni pratar något om det? Du behöver kanske varva ner och ta det lugnt innan bebisen kommer. Jag hade aldrig fixat att jobba ända fram. Nu vet jag dock inte vad du jobbar med (jag jobbar på småbarnsavdelning på förskola).
  • Evve81

Pinklove: Jag jobbar på fritids. Det funkar bra så länge jag inte behöver stå och gå länge. Jag tror inte det är sammandragningar utan det är nog ligament eller muskler som gör riktigt ont. Vi har bara nästa vecka kvar som är "vanlig" för sedan blir det sommarlov och då blir det lugnare. Däremot ska jag nog vara ärlig med mina kollegor och säga att någon cykeltur eller vandring kan jag inte vara med på. Isåfall får jag sjukskriva mig eller ta komp de dagarna. sedan var jag och handlade och bar alla varor till bilen och det var nog också otroligt korkat så nu lägger jag handlingen på maken.

Problemet när jag gick idag var att jag gick för fort men hur kul är det när barnen som är 9 år går fortare än mig liksom....... Då måste jag ju också öka för sån är jag. Det var otroligt korkat men nu ska jag lägga mig i soffan och titta på fotboll!

Min bm tycker att jag behöver motionera (hon har alldeles rätt jag brukar i vanliga fall vara ute och promenera flera gånger i veckan) så jag håller blodsockret i schack men det går inte. Jag kan ju inte gå ut och gå och sedan ha ont resten av dagen...

• Safireee
    Evve81 skrev 2011-06-03 17:22:18 följande:
    Vet ni jag är just nu SJUKT less på att vara gravid. 
    Jag håller med!!! Har hållit mig hemma och stilla i 2-3 veckor nu, men idag tänkte jag att jag skulle gå lite låååångsamt på stan med måååånga sittpauser för att kunna köpa lite nya gravidkläder och sådär. Det blev väl 3h totalt. Vi gick som sagt långsamt och tog många pauser.

Men sen jag kom hem har jag legat i sängen/soffan och haft ont av foglossningen. Uuhh! Det är 8 timmar sen nu. Ska gå och lägga mig och hoppas att jag kan sova. Det ilar i hela bäckenet. Skrikandes 

Det här kommer att bli den mest stillsamma och tråkigaste sommaren i hela mitt liv. Jag kommer typ få ligga i soffan/sängen och läsa eller titta på TV (vi har ingen trädgård, fyi). Jag har just köpt busskort så nu får jag ge upp min älskade cykel (jag hatar stressen med att åka kollektivt).

Sen har jag halsbränna, karpaltunnelsyndrom, igentäppta näsborrar, ont i bröstkorgen, sammandragningar och kan inte ens ta mig ur soffan ordentligt längre pga magen.

Grrrrr....

Så, nu har jag gnällt av mig. Nu kanske jag kan somna lugnt. Solig
    Visst ska det bli underbart med bebis men graviditeter är verkligen inte alltid att leka med...  Skrikandes Ska iaf vara glad för att jag inte mår illa längre.
  • Evve81

Safireee: Jag mår i alla fall bättre idag. Jag har dock JORDENS halsbränna och jag har gaviscon hemma men det är ju så ÄCKLIGT! Har tyvärr blivit väldigt känslig för lukter och sånt med så jag är så nära att spy varje gång jag kommer nära en papperskorg.....

• maria204

Jag måste skratta när jag läser era inlägg. Precis så därkänner jag med!! Svullen, trött, illamående och känslig. Vet ni, jag började gråta på ICA Maxi igår, bara för att min man inte ville ka och äta lunch på en restaurang. Jag kände mig så missförstådd!! Dessutom har jag börjat svartmåla att få en bebis och inbillar mig att livet kommer att ta slut när h*n kommer.

Enligt min BM så är det inte konstigt. Man förbereder sig. Hon tycker dessutom att jag ska sjukskriva mig de sista dagarna på terminen, när eleverna har slutat. Jag behöver vila innan bebisen kommer och kommer den tidigt så hinner jag inte det...

Igår var mina värden så här:
    v. 34+1
    sf-mått: 34
    hjärtljud: 156

Det ska bli spännande att se vad det är för krabat i magen, för enligt hjärtljuden, som pendlat från 135-156, så kan det ju vara vilket kön som helst. 

• 3 barns mamma84

En flicka på 4000g blir det

maria204 skrev 2011-06-04 09:39:20 följande:
    Jag måste skratta när jag läser era inlägg. Precis så därkänner jag med!! Svullen, trött, illamående och känslig. Vet ni, jag började gråta på ICA Maxi igår, bara för att min man inte ville ka och äta lunch på en restaurang. Jag kände mig så missförstådd!! Dessutom har jag börjat svartmåla att få en bebis och inbillar mig att livet kommer att ta slut när h*n kommer.

Enligt min BM så är det inte konstigt. Man förbereder sig. Hon tycker dessutom att jag ska sjukskriva mig de sista dagarna på terminen, när eleverna har slutat. Jag behöver vila innan bebisen kommer och kommer den tidigt så hinner jag inte det...

Igår var mina värden så här:
    v. 34+1
    sf-mått: 34
    hjärtljud: 156

Det ska bli spännande att se vad det är för krabat i magen, för enligt hjärtljuden, som pendlat från 135-156, så kan det ju vara vilket kön som helst.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Safireee
    Evve81 skrev 2011-06-04 07:48:40 följande:
    Safireee: Jag mår i alla fall bättre idag. Jag har dock JORDENS halsbränna och jag har gaviscon hemma men det är ju så ÄCKLIGT! 
    Skönt att du mår bättre! Får tipsa om Link tuggtabletter (apoteket). Jag tar en 1100 mg varje kväll och det räcker för mig (men jag har mest halsbränna när jag ska sova). Den är helt okej också eftersom den smakar mint.  

maria204: Känner igen det där! Jag är så sanslöst labil. Blir lätt irriterad, arg, ledsen, deppig osv. Det är som att jag har haft PMS i flera månader. Min man tycker att jag är lite "svår att umgås med", men han gör sitt bästa. Förra graviditeten var jag helt normal i humöret (förutom enstaka dagar), så det är stor skillnad. Men den här graviditeten är verkligen mycket värre än förra gången. Urk!

Det tog nog 18-20 h innan foglossningen äntligen gick över (i natt). Ska aldrig mer gå sådär mycket.  

Idag har vi iaf bestämt att komipsarna ska komma hem till oss (så jag slipper gå så mycket) och så ska vi grilla. Hoppas jag kan hitta något bekvämt sätt att sitta/ligga på baksidan av huset. Skulle vilja ha en sån där skön vilstol med en riktigt mjuk dyna, men njae... (får inte riktigt plats på balkongen/i källaren).  Cool

Hade iaf inte så många sammandragningar igår, så det är ju alltid något. Har inte fått någon idag heller så det känns skönt. 
  • maria204
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-04 09:56:52 följande:
    En flicka på 4000g blir det
    FörvånadHerregud! Då har barnen ökat med 1kg per graviditet, precis som min rektor trodde. (Folke 2130g, Einar 3100g och XXX 4000). Det lär ju inte bli ett fjärde barn i den här familjen i så  fall. Flört
  • Evve81

Skönt att man inte är ensam om att känna sig som en valross......... Jag ser framemot när bebis kommer. Nu är vi på minisemester. Det enda barnen får i sommar men vi ska försöka ordna så att vi kan göra lite hemma och utnyttja när det händer saker i närområdet.

gisses vd obekvämt det är att åka bil numera.......... Man lär så länge man lever

Maria: Hjärtljuden på min bebis har också varierat mellan 139 och 150 tror jag det var sist. Så det ska bli spännde att se vad det är. Om min bebis väger 4 kg kommer jag jubla Jag är lovad igångsättning om den väger 4 kg 12 juli

Nu ska vi snrt ut på restaurang och äta middag. Ska bli otroligt gott!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma