• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Dag och natt

Hahaha jag är urfånig så skratta på bara  

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥
  • Mabaja

Dag och natt: jag och maken kollar aldrig på tv i samma rum numera för jag bölar bara. Vi kollade film förra veckan och när vi gick och lade oss undrade han om w hällt vatten på hans kudde. Det var bara jag som bölat! ;)

• MCT79
    Dag och natt skrev 2012-01-27 12:07:31 följande:
    Alltså de här graviditetshormonerna.... Jag sitter alltså och gråter över att sossarna väljer partiledare just i detta nu. Jag är inte ens sosse haha. 
    Hahahhaha!
    Väntar tvillingar! 35+3 idag!
  • MCT79

Hmm fick min löneavi från jobbet idag.... -855 kr...kul! Fattade ingenting av den dock så jag ringde för att kolla... å lönekontoret fattade inte heller! haha! Nu var "min" ordinarie handläggare sjuk men denna skulle luska i vad som hänt och återkomma i början på veckan....

Sen ringde jag ju förut och kollade det där med att man får behålla 10% av lönen vissa månader om man har kollektivavtal om det.
    Jag fick då till svar att jag får 10% av en månadslön utbetalat en gång. Okej.. inte jättemycket men lite pengar iaf...

Nu säger denna handläggaren att jag får 10% i FEM MÅNADER om jag anmäler 150 dagars föräldraledighet på en gång! Viss skillnad.... men det betalas fortfarande ut som ett engångsbelopp, hon gissade i mars. Tackar tackar.
    Men om jag bara lägger in om 90 dagar hos arbetsgivaren så kan jag inte få en ytterligare utbetalning senare utan den sker bara en gång. Varför berättar de flesta inte sånhär information frivilligt?!

• Dag och natt
    Mamma till W skrev 2012-01-27 12:20:41 följande:
    Dag och natt: jag och maken kollar aldrig på tv i samma rum numera för jag bölar bara. Vi kollade film förra veckan och när vi gick och lade oss undrade han om w hällt vatten på hans kudde. Det var bara jag som bölat! ;)
    Hahaha!! Vad patetisk man känner sig när tårarna bara kommer

MCT: Ja konstigt att man inte får all information förrän man själv efterfrågar den! Det där blir en djungel att sätta sig in i sen men då har ju alla ni gått igenom det redan så då finns ju experthjälpen.
  • Dag och natt

V 8+0 idag förresten Tredje månaden... Det har gått snabbt. Känns som om det var förra veckan jag plussade.

• MCT79
    Dag och natt skrev 2012-01-27 12:49:21 följande:
    V 8+0 idag förresten Tredje månaden... Det har gått snabbt. Känns som om det var förra veckan jag plussade.
    *wroooom*  Snart sitter du här. Med foglossning, andningsproblem.... hah!  Då ska jag glatt peppa dig med "ohh bara 4 veckor kvar nu!" ;)
  • Dag och natt
    MCT79 skrev 2012-01-27 12:50:49 följande:
    *wroooom*  Snart sitter du här. Med foglossning, andningsproblem.... hah!  Då ska jag glatt peppa dig med "ohh bara 4 veckor kvar nu!" ;)
    Haha sann glädje! Men du - du HAR inte fyra veckor kvar! De är hos dig om max två veckor tror jag! Promise!!
  • MCT79
    Dag och natt skrev 2012-01-27 13:01:38 följande:
    Haha sann glädje! Men du - du HAR inte fyra veckor kvar! De är hos dig om max två veckor tror jag! Promise!!
    Kyss
  • Liberté
    MCT79 skrev 2012-01-27 12:25:59 följande:
    Hmm fick min löneavi från jobbet idag.... -855 kr...kul! Fattade ingenting av den dock så jag ringde för att kolla... å lönekontoret fattade inte heller! haha! Nu var "min" ordinarie handläggare sjuk men denna skulle luska i vad som hänt och återkomma i början på veckan....

Sen ringde jag ju förut och kollade det där med att man får behålla 10% av lönen vissa månader om man har kollektivavtal om det.
    Jag fick då till svar att jag får 10% av en månadslön utbetalat en gång. Okej.. inte jättemycket men lite pengar iaf...

Nu säger denna handläggaren att jag får 10% i FEM MÅNADER om jag anmäler 150 dagars föräldraledighet på en gång! Viss skillnad.... men det betalas fortfarande ut som ett engångsbelopp, hon gissade i mars. Tackar tackar.
    Men om jag bara lägger in om 90 dagar hos arbetsgivaren så kan jag inte få en ytterligare utbetalning senare utan den sker bara en gång. Varför berättar de flesta inte sånhär information frivilligt?!

Det stämmer ! Jag fick också reda på dels att jag får 10% av min lön de första 3 mån jag är sjukskriven- TACK liksom!! Jag är sjukskriven resten av graviditeten nu, med BF i maj så är det låååååångt fram. 

Får också 10% de första 150 dagarna enligt vårt avtal, antar att vi har samma avtal MEN, det är jätte viktigt att man lägger in om tjänstledighet minst 150 dagar i sträck- om man tex lägger in för 2 mån i taget så får du bara 60 dagars ersättning, sen har den båten gått. Jag får mitt engångsbelopp så fort bebis är ute, bara att ringa till min löneassistent så fixar hon det.

Jag har fått ringa rint, kontakta facket osv för att få klarhet i detta- så irriterande!!! Man har ju RÄTT till dessa pengarna!     
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma