acure skrev 2010-08-20 07:11:56 följande:
Jag hade JÄTTEONT de första veckorna av graviditeten, nu är jag i vecka 12. Det högg och stramade och molade. Det var värst på nätterna men blev också värre på dagarna då jag böjde mig ner, blev uppstressad eller lyfte tungt. Jag var jättenojjig eftersom jag med mitt MF hade samma smärtor i början. Min barnmorska lugnade dock mig och menade på att vissa kvinnor får JÄTTEONT när livmodern växer och det är helt normalt, inget att oroa sig för.
Skulle du dock få ont i samband med blödning ska du åka in sa hon. Men vad jag minns från mitt MF är att "växtvärken" slutade 3 dagar innan jag började blöda och att det därefter började göra ont på ett annat sätt när allting skulle ut. Mer som en mensvärk x100!
Jag skulle inte oroa mig, själv har jag varit väldigt glad över växtvärkssmärtorna för det har varit ett tecken på att det växer liksom. Jag fick panik i vecka 9 då symptomen bara försvann då trodde jag att det var kört igen, men sen tre dagar senare kom allting tillbaka, illamående, växtvärk och trötthet. Mycket skumt!
Är säker på att allt är fint med din bebbe. Försök njuta av värken så gott det går, även om det skrämmer ordentligt när det hugger till och man måste stanna upp en stund.
Stor kram!
åh! tack så jättemycke för ett så utförligt svar! mitt är också värst på kvällar/nätter. ibland kan ja inte ligga raklång för då krampar/ilar de, o ibland kan ja inte ligga ihopkrupen heller för då e de jobbigt. suck! men precis som du säger så blir de också värre om ja lyfter tungt, om ja stressar eller går mycke. men me dina kloka ord ska ja försöka ta de positivt istället även om de ibland e svårt. och flyttade sig värken ibland? eller va de alltid typ mitt på, höger eller vänster?
dock vaknade jag imorse o va lätt illamående, ställde mig upp o sen vare bara hänga sig över toan. de e ju väldigt tidigt, 4+2.. haha, men min man tror de e tvillingar. ja hoppas på bara en men vi får se :) finns massa tvillingar i hans närmaste familj, han själv va de men den dog i magen :/
men ja iafl, de ja ville komma till va att de e väl bra o må illa iafl sa min BM, så vi får se om de va en engångsgrej eller om de stannar kvar.