• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Dag och natt skrev 2010-09-06 17:37:28 följande:
    Härligt att flytningarna är borta Muffe, hoppas de fortsätter hålla sig borta! Men vad jobbigt att behöva springa iväg så där på jobbet med illamåendet... Jag vet faktiskt inte hur det ska gå på mitt jobb, jag har ju varit hemma sjuk sen förra veckan och funderar på att försöka gå imorgon eller senast onsdag, jag är väldigt rosslig fortfarande. Men jag är så yrslig och illamående och vill ha nåt litet till hands som jag kan äta på hela tiden. Får försöka se till att jag har proviant på jobbet. Men jag fasar för det!

Vad roligt att ni har VUL samma dag Sugar och Muffe. Jag tror jag ska göra så att jag väntar till inskrivningen med att höra om jag kan få ett vul genom bm eller inte. Tre veckor kvar dit, känns som en evighet!! När har ni era inskrivningar?

KRAM!
    Jag hade de idag.. skrev de förut hur de va osv.. :)
  • Dag och natt

Sofy: Åh häftigt...! Så de erbjöd dig KUB? Trodde inte landstinget i Stockholm gjorde det för de under 35? Men vad skönt att äntligen få bli inskriven... allt känns så mycket mer på riktigt då!! Glad 

• rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-09-06 16:27:19 följande:
    Ni tjejer som har kommit lite längre i er graviditet, hur går det för er med motionen? Jag försöker ta en snabb promenad hem från jobbet några dagar i veckan och det tar 40-45 minuter. Men så fort jag börjar promenera lite snabbare så får jag som håll i hela nederdelen av magen. Ligamenten antar jag, eller?! Liknande erfarenheter?
    Jag känner det när jag går på jobb. När jag jobbar på akuten kan det ibland gå snabb mellan undersökningarna och tempot högt. Träna ska jag börja med på onsdag för första gången denna graviditeten. Vattenjympa för gravida står på schemat. Ska bli så skönt med lite träning och samtidigt avslappnande :)
  • Muffe80

sofy- så ni ska göra KUB, vi ska nog också göra det och får troligen åka långt för att göra detm en tror det är värt det.
    Hur har ni resonerat om det visar sig att barnet har kromosomskada, behålla eller inte?

I dag är en skitdag, har mått illa till och från hela dagen. När jag kom hem hade sambon lagat mat men det jag fick i mig var 10 st hällbröd med och två glas mjölk
    Är det farligt för fostet om jag inte äter bra tror ni? Tänker hela tiden att "om jag saknar en viss vitamin så kommer bebisen få en skada..."

Jag har inskrivning den 15 oktober!

Jag vet inte om vi ska berätta efter vul:et eller om vi ska vänta till efter kub:en i v 12? För närmsta familjen alltså...

Om man har sett ett hjärta ticka, är det liten risk för missfall då?

• färnik
    Mamma till W skrev 2010-09-06 12:38:53 följande:
    Hur brukar du må efter första tiden? Blir det bättre för dig eller är hela graviditeten en ren plåga?
    Sist kräktes jag hela graviditeten, började i v 5 och slutade v 42+2, 6 timmar efter dotterns födelse ungefär. Läkarna säger att det inte måste bli lika denna gången, men tyvärr är det väl ganska troligt. Hur ska jag stå ut...? Och hur ska man och dotter stå ut med mig så länge, som bara ligger i sängen och aldrig orkar lyfta ett finger?
  • färnik

Fick en kallelse till cellprovtagning den 14:e, alltså när jag är i v 13. Hur är det, kan man göra det då, eller finns det risker med det? Ngn som vet?

• Mabaja
    färnik skrev 2010-09-06 19:10:35 följande:
    Fick en kallelse till cellprovtagning den 14:e, alltså när jag är i v 13. Hur är det, kan man göra det då, eller finns det risker med det? Ngn som vet?
    det ska vara helt ofarligt! Det som kan hända är att du blöder något efteråt eftersom man har sköra slemhinnor. Men man retar lite på tappen bara, men inget som ska skada.

Jag gjorde ett cellprov på inskrivningen med mitt ma... Nu låter det som en ledsam historia, men nu i efterhand var det bra då jag fick bruna flytningar några dagar senare. Dvs jag hade sköra slemhinnor. Mitt ma hade inte startat utan jag började ana ugglor i mossen pga dem.... och sex dagar senare visade det sig att livmodern var i storlek som vecka 12 men fosterhinnan som vecka 3-4... men mina färgade flytningar kom från cellprovet och inte missfallet...
  • 3 barns mamma84

Hejsan flickor
    Hur har ni det ?

Går in i vecka 26 på onsdag och har fått tid till Tillväxtul som äger rum 30/11 samma dag ska vi prata med överläkatren om igångsättning och kejsarsnitt.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Cat79
    Muffe80 skrev 2010-09-06 18:58:33 följande:
    sofy- så ni ska göra KUB, vi ska nog också göra det och får troligen åka långt för att göra detm en tror det är värt det.
    Hur har ni resonerat om det visar sig att barnet har kromosomskada, behålla eller inte?

I dag är en skitdag, har mått illa till och från hela dagen. När jag kom hem hade sambon lagat mat men det jag fick i mig var 10 st hällbröd med och två glas mjölk
    Är det farligt för fostet om jag inte äter bra tror ni? Tänker hela tiden att "om jag saknar en viss vitamin så kommer bebisen få en skada..."

Jag har inskrivning den 15 oktober!

Jag vet inte om vi ska berätta efter vul:et eller om vi ska vänta till efter kub:en i v 12? För närmsta familjen alltså...

Om man har sett ett hjärta ticka, är det liten risk för missfall då?
    Det är ingen fara för fostret utan ät det du kan är bättre än ingenting. Äter du bara ex mitt val kvinna el liknande så är det lugnt.

Jag berättade tidigt för några av mina närmaste så efter ditt VUL tycker jag några måste få glädjas av er nyhet :) Vänta till efter v 12 till övriga är mitt tips men det är så individuellt.

Riskerna för missfall minskar ju längre i veckorna du kommer som du vet och har man sett ett tickande hjärta så är det mycket positivt. och goda förutsättningar. (det är ingen garanti så tidigt men en milstolpe på den långa resan)-

Hoppas blödningarna håller sig borta och att gravidkänslorna är kvar i kroppen :) I denna tråd stannar man punkt slut.
  • Cat79
    kajsalisa skrev 2010-09-06 16:27:19 följande:
    Ni tjejer som har kommit lite längre i er graviditet, hur går det för er med motionen? Jag försöker ta en snabb promenad hem från jobbet några dagar i veckan och det tar 40-45 minuter. Men så fort jag börjar promenera lite snabbare så får jag som håll i hela nederdelen av magen. Ligamenten antar jag, eller?! Liknande erfarenheter?
    Är ju i stort sett samma vecka som du och jag kan få lite ont i nederdelen av magen efter promenad eller under tiden jag promenerar. Detta är helt normalt och det gäller att man verkligen känner efter och inte går för snabbt om man får lite ont men kan man motionera regelbundet är det kanon.. Jag går promenader någon gång i veckan samt cyklar vissa dagar till o från jobbet (2 mil tur och retur).

Kram på dig!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma