• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

kajsalisa skrev 2010-06-29 12:15:41 följande:
    Ok. Intressant att höra. Jag är så nojjig och orolig för det där med magen. Växer den verkligen? Känner mig ju tjock, men snarare fettjock än nåt annat om ni förstår vad jag menar?! Är mitt i v 14 och tror nog att jag fortfarande kan ha mina jeans. Är det onormalt? Usch så orolig man är hela tiden. UL gav ett par veckors andningsrum tycker jag, men nu är oron lika stor som innan. Förbannade ma som spökar så i mitt huvud...
    oroa dig inte. Jag går i mina linnebyxor idag som jag köpte förra sommaren och de sitter jättebra trots att jag är i vecka 27! Jag hade mina jeans till vecka 22. Nu är de dock små, men skulle funka utan problem om jag hade en gummisnodd och då går jag in i vecka 28 denna vecka!

Klart att din bebis lever, du är nu inne i spökveckorna så det är bara att bita ihop.. Allt står till som det ska där inne! =)
  • Mabaja
    Odetta skrev 2010-06-29 20:48:07 följande:

Hej tjejjer!
    Idag är jag glaaaaad!

Det är väl inte konstigt att ditt gravtest var svagare! Efter ett par veckor så SKA testen bli svagare eftersom kroppen ställer in sig på att vara gravid och inte behöver allt hcg som bildas precis i början!

Grattis, nu blir du snart mamma! =)
  • Mabaja
    kajsalisa skrev 2010-06-29 21:23:37 följande:
    Tack söta Mabaja för stöttning. Tänk att det ska vara så svårt att slappna av?! Så knäpp man är alltså...
    Försök slappna av, inte många veckor kvar till rul för dig! och sen säger det svisch så sparkas det och har sig hela dagarna, eller som för mig på nätterna! =)

Det kommer gå så bra för dig och din bebis.. Spökveckorna är ju de jobbiga veckorna men försök göra det du inte kommer orka sen! Själv är jag stendöd konstant så jag typ ligger bara och halvsover hela kvällarna, min man tycker inte att jag är lika rolig! haha.

Tjejer: Imorgon har jag tre månader kvar till bf! =)
  • Mabaja
    inga76: Jag kände mig lite överkörd av bm som jag hade på inskrivningen med mitt ma. När jag väl ringde för inskrivning i denna grav så ville de sätta mig på samma bm för vi visste ju vem hon var, men jag vägrade. När jag var på inskrivningen med ma var jag jätteledsen efteråt för att hon kommenterat min vikt och lite andra saker... Bm jag har nu är helt fantastisk! Henne ska jag ha om jag blir gravid fler ggr med.

Det jag menar är att du inte ska nöja dig med en halvbra utan du ska känna dig trygg till 100% med din bm. Du ska trots allt träffa henne ett par ggr!
  • Mabaja

Apropå mammakläder. Jag har köpt tre byxor, två trekvarts och ett par linnebyxor. De är underbara. Men jag använder mest mina vanliga kläder, trots att jag faktiskt är i vecka 28. Nu är det ju mycket leggings och kjol så då kan jag ha mina vanliga. Dock känner jag att ginaleggings inte är nån höjdare då resåren trycker på magen. så det är sista gången jag använder dem. tycker synd om min mage haha.

Är så otroligt spänd och stoooor över magen just idag, tror att mycket beror på de förbannade järntabletterna jag blir så dålig av! ont i magen och kräkfärdig typ.

• Mabaja
    odd: Vikten är en plåga. Jag är där själv! Men istället för att deppa ihop, vilket jag gjorde tillräckligt 2009 (6 dödsfall, varav 4 av de väldigt närstående och sen ett ma på det).. vågen tickade upp. Jag fick negativa kommentarer från bm på inskrivningen med ma om vikten... så när vi åkte från inskrivningen grät jag i bilen.

Vid jul bestämde jag och Daniel oss för att banta ner oss till vårt bröllop i augusti (som det först var bokat till) så 1 januari drog vi igång. 14 januari hade jag gått ner 4 kg jämfört med julafton och då fick jag mitt plus. Jag var både glad och ledsen. Glad över graviditeten, ledsen över att jag inte lyckades med min viktnergång.

I vilket fall så i måndags hade jag gått upp 3 kg sen 14 januari... Jag var i vecka 27 och hade gått upp tre kg. Jag har gått till en dietist, som bm fixade åt mig. Hon tyckte att det är bättre att försöka må bra i huvudet och kroppen än att tänka på vikten. Den kan man arbeta med sen!

Njut av din graviditet och försök att inte fokusera på vikt, försök istället att må bra psykiskt och fysiskt för snart är du stor och otymplig och gnäller över att ungen ska ut! ;)
  • Mabaja

Ett litet tillägg: Det jag menade med mitt inlägg var att bara för att man väger några kg mer än man själv vill så behöver det inte betyda att man rusar iväg i kilon under graviditeten!

• Mabaja
    Odetta skrev 2010-07-01 21:40:18 följande:
    Tack söta du för dina ord! *kramar om*

Jag vet dock att jag går upp minst 12 kilo på en graviditet, det har jag gjort 3 av 4 graviditeter (den första gick jag upp 25) så det känns inte så positivt

Däremot så tänker jag att om jag aktivt försöker att inte gå upp i vikt med hjälp av att bli mer aktiv och börja träna lite försiktigt, då kanske min viktuppgång och det jag skulle gått ner tar ut varandra? Då kanske jag går upp dem där 12 kilon som jag brukar, men att kroppen inte gör det?

Men är det OK att jobba på sin vikt som gravid eller kan det vara skadligt? Jag menar absolut inte att banta eller träna gärnet, utan att leva sunt och bli mer aktiv än man varit....är det OK?

*kram*
    Du kan ju göra som jag. Ta hjälp av en dietist! och röra på sig. Nu har jag däremot hamnat i nån rörelsekoma, dvs sover sover sover... så nån träning blir det inte tal om här just nu.

12 kg är ju inte mycket att gå upp!

Nej men du kan ju försöka hålla vikten där du är, vilket jag gjort. och inte försöka gå ner i vikt. Jag stod på 0 i vecka 21, sen har jag pendlat upp och ner men i måndags var det +3 kg sen januari.  
  • Mabaja
    acure skrev 2010-07-03 09:48:43 följande:
    Sen är jag lite fundersam över det här med att bada i sötvatten. Bor i mälarområdet och nu är det så dövarmt jag vill bara åka och bada, men vill inte riskera nytt missfall om jag skulle få någon infektion eller så av att bada.
    Hur gör ni?

Trevlig helg allihopa! :)
    Åk och bada! Det är ju offentliga bubbelpooler de rekommenderar att man ska undvika pga bakteriefloran... =)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma