• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Bjornis skrev 2010-07-18 22:34:20 följande:
    Hehe. Huvudet på vår kotte är också mindre än kroppen. Hade huvudet varit lika stort som kroppen så hade vi landat på typ en vecka  mer än vad äl säger och det tror jag ju verkligen inte på. Jag tror att jag vet ganska exakt. Sen växer den ju lite individuellt och inte "på dagen" liksom. Hehe. Jag är så säker på att vår knodd kommer komma mellan 13 och 25 december. Julbebis.
    Har du nån känsla på din?
    Men tyvärr är det ju huvudmåttet de går på! :( Därav att vi blev flyttade. Jag har hela tiden trott på den 28e. Att den kommer hålla det datumet. och nu än mer när bf var 21a på 3d-ul för det är ju vanligt att man går över en vecka och vad jag vet så är 21+7=28. haha. Nej men jag hoppas att det blir en septemberbebis. Har sagt att vi är förberedda mellan 100908-101010. Då SKA den titta ut! haha
  • Mabaja
    acure skrev 2010-07-19 14:57:59 följande:
    Idag går jag in i vecka 8 (7+0) och känner mig hemskt trött, har växtvärk, molvärk i ryggen, en massa fula finnar och blir mot eftermiddagen/kvällen ganska illamående. Är inte direkt sugen på mat överhuvudtaget men äta måste man ju.

Ännu har jag inte kräkts någonting. Är det vanligt att kräkas under graviditeten, eller kan man bara vara illamående utan kräkningar? Blir så orolig, när jag inte kräks, att nåt är fel. Samtidigt är det ju väldigt skönt att inte kräkas så jag ska väl vara nöjd med det. Eller så kommer det med besked när semestern börjar på torsdag så jag inte får njuta någonting av min ledighet, haha. Så himla jobbigt att alla graviditeter är individuella, man vill liksom ha ett slags mönster att följa så man kan hålla koll på egen hand...

Tänkte bara att jag skulle höra  med tråden hur det var för er såhär i början av graviditeten, kräktes ni allihop? Är det någon som inte kräktes någonting?
    Det är självklart att du kan må illa utan att spy när du är gravid! Alla graviditeter är olika. Vissa mår illa, andra spyr och en tredje känner ingenting. Sluta oroa dig! Det är precis som det ska! :) Var glad så länge du slipper spy!

Jag började spy i vecka 7, eller 5+6 om jag ska vara helt ärlig. Sen spydde jag dagligen t.om. vecka 18. Därefter har jag spytt lite sporadiskt, nu senast i vecka 28 pga värmen! I Egypten spydde jag 7 ggr en och samma dag pga värme och åksjuka, alla gånger i en varm buss och sen även när vi åkte i flyget hem!
  • Mabaja

GRATTIS Smålandsjänta på födelsedagen och till ditt vul med tickande hjärta!

Just nu är jag inne i min egen lilla bubbla! Jag upptäckte igår att jag fått bristningar på magen! Det har varit min fasa sen jag fick mitt gravtest positivt! Jag är lite ytlig, jag vet, men jag har verkligen fasat över det. Men nu är det verklighet så nu måste jag bara komma över det och vänja mig vid tanken! Men det är för en god sak iaf vilket är viktigast!

• Mabaja
    Cat79 skrev 2010-07-20 09:19:51 följande:
    Mabaja: Det är ju väldigt vanligt men förstår din reaktion. Kan tänka mig att du är lika vacker med din mage utan eller med bristningar. KRAM

Ska på RUL idag så håll tummarna att allt fortfarande är bra! Det var här vår mardröm började sist.
    KRAM
    RUL kommer att gå sååå bra! Njut av att få se er lilla parvel sprattla omkring!

Jo det är vanligt, men handlar väl mest om att man ska vänja sig vid tanken! En gravidmage vänjer man sig ju med eftersom den växer lite hela tiden... Bristningarna har ju kommit över en natt!

Kram på dig!
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-20 19:29:15 följande:
    Totalt underbart egoinlägg!!! Låter underbart med hjärtljud! Även jag har under en veckas tid snart inbillat mig att jag också kännt rörelser från bebis :) Om det är gaser eller bebis kan jag inte riktigt svära på. Nu en vecka kvar till Barnmorskebesök och två veckor kvar till ultraljud, jag längtar så!
    Det är självklart bebisen du känner! På mig kittlades det lite på insidan i slutet av vecka 12/början på vecka 13... Sen fick jag en buff i vecka 13/14... Och kände till och från men varje vecka sen dess. Sen vecka 21/22 har jag känt varje dag och nu är jag öm där den sparkar som mest, gärna på samma ställe! HAHA.
  • Mabaja

Nu har jag börjat förstå att mitt övertryck faktiskt var högt sist jag var till bm. När jag jämför med andras! :) hade 149 och när hon tog om så hade jag 146. Jämför jag med odd så är det ju högt!

Skönt Odd att det gick bra idag!

• Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-21 18:55:38 följande:
    Normalt tryck ska ligga runt 120/80. Kanske ska du be din barnmorska ta och kolla upp detta, så du inte ligger i riskzonen för någon havandeskapsförgiftning eller annat otrevligt.

Jag ligger jättelågt, det är ju bra men tyvärr blir jag lätt yr och svartnar ibalnd när jag reser mig för fort efter en någon sekund. 95/55 brukar jag nog normalt ha ínnan jag blev gravid, när de på jobbet tagit tryck på mig. :/
    Tror att jag låg på typ 130 gången innan i övertryck. Undertrycket har legat på 70-76 tror jag, är ju just blodtrycket jag inte har förstått mig på så har inte lagt siffrorna på minnet! Men nu sa hon att övertrycket låg högt så nästa gång ska jag ta hissen upp för hon sa att det kunde ha berott på att jag gick i trappor upp till mottagningen.

Men tack för förklaringen, nu ska jag lyssna lite bättre på vad hon säger när hon säger blodtrycket! nu när jag fattar ungefär var jag ska ligga!
  • Mabaja
    Happiness skrev 2010-07-21 20:03:00 följande:
    Skrev i MF tråden om dramatiken idag. Fick ljust blod pappret imorse och ont i magen. Fick tid till gynläk direkt. Läk förklarade att blodet kom från livmodern/kanalen. Så jag förberedde mg på det värsta. Hon såg gulkroppen och det lilla embryot på 2,5-7 mm och både hon och jag såg BLIPPANDET. Jag har andats ut för denna gången. Men det var riktigt oroligt ett tag. Hoppas inte det händer igen. Är i 5+3 idag så än kan det hända mycket konstigt. Läk.sa att allt såg fint ut trots blödningen.KRAM på er!
    Vad underbart att det gick bra på vul! Helt fantastiskt! :) Ja nu ska det gå bra, vi allihopa ska ju få en massa bebisar! :)
  • Mabaja
    Happiness skrev 2010-07-21 20:14:05 följande:
    Tack mabaja! Ja detta måste bara gå . Är du först ut av tjejerna i denna tråd? Vad spännande nu börjar det dra ihop sig för dig. Härligt! Mår du bra annars? Kram
    Jag är väl nr 2 i bf-listan men nr 1 av de som skriver. går in i vecka 31 imorgon. Jag mår bra, svullna fötter, högt blodtryck och jättetrött men jobbar fortfarande 100% och går riktigt bra. Har även foglossning men den har jag koll på med. :) Magen har dock börjat bli lite besvärande, den är så stor. haha
  • Mabaja
    Happiness skrev 2010-07-21 21:07:06 följande:
    Vad underbart att du verkar så stark som kan jobba och allt. Härligt! Det är så fint med stora magar. Längtar tills min buktar ut ordentligt *asg*. Det som är jobbigt med stor mage tycker jag är att det inte går att sova på mage. Favvoställning! Men det kan man ju alltid göra sen. Har du stoooor mage? *nyfiken* Ligger du över kurvan? Dom säger ju att får man ett stort barn beror det på mamman. Alltså hur mycket hennes kropp orkar bära på. Sen sägs det väl också att andra barnet brukar bli större än det första.

Och då ligger JAG risigt till . Hoppas verkligen inte det får då kommer jag KRÄVA kejsarsnitt. Funderar redan nu på att börja med Aurora. Är det någon här som gått på det? Känns som jag behöver bearbeta ett och annat TRAUMA efter den förlossningen
    Jag har en bamsemage! :) Kolla i magbildstråden, min bild där är från i lördags! Men det är en bamsing jag har i magen. Förra veckan på 3d-ul var den nio dagar större än vad rul visat! :)

Men jag ligger faktiskt under kurvan! Får se vad de säger nästa fredag! :) Det jag hoppas på är att mitt övertryck lagt sig iaf! 

Jag tycker om att ligga på sidan men nu kan jag bara ligga på vänster för får ont i ryggen när jag ligger på höger! Så är väldigt begränsad sovställning nu!

Sitter och kollar på Livet på BB nu.. Satan, jag blir bara irriterad på hon som föder barn och klagar HELA tiden! Sådär ska INTE jag vara! HAHA. Jag gillar personalen som skrattar åt henne bakom stängd dörr! HAHA.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma