• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Lallan skrev 2010-07-09 12:04:38 följande:

Ego: Går in i v 17 idag (16+0). Var in till bm idag och kollade hb och blodtryck då jag haft ont i huvudet varje dag i snart två veckor nu men det var helt okej. hb låg på 129 vilket i och för sig är lågt för mig men skulle säkert varit lägre om jag inte ätit mitt val kvinna som jag ovanliogt nog varit noga med på sista tiden. Blodtrycket var ngt högre nu än vid inskrivningen trots att jag nu är ledig och bara slappar hela dagarna men det var fortafarande normalt. Gissar på att värmen i kombination med att sova dåligt på nätterna kan vara en förklaring.

129 är ju jättebra i hb. Jag ligger på 102 och måste käka järntabletter och maximal dos dessutom! Jag var överlycklig när jag låg på 118 på inskrivningen. Bm var inte lika glad! HAHA.
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-09 19:03:23 följande:
    Åhh Odd önskart att jag kunde få lite Hb av dig!!! Jag har ätit mitt val kvinna i över ett halvår. Och mitt Hb i v 7 var 112 :/ Så ni kan tänka er om det sjunker längre in i graviditeten. Jag kommer att gå som en zombie och var dööötrött. Vill inte börja med järntabletter då min mage klarar det väääldigt dåligt. Även niferex som sägs vara bra :/
    Vi kan försöka pusha varandra! Jag har ulcerös kolit och genom det så har jag i regel lågt blodvärde! Brukar göra både hb-koll och järnkoll pga min uc, men inte nu tydligen, då räcker det att ha koll på hb. Du och jag får sova oss igenom våra graviditeter! jag har också svårt att klara av järntabletter, de vet inte ens om jag kan ta upp järn! :) Så på tisdag ska jag fråga om jag kan ta ett nytt hb när vi ska till bm! hoppas på något bättre än 102.
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-10 09:16:22 följande:
    Det får vi göra :) Ojdå vad jobbigt med ulcerös colit! Är den värre eller bättre nu under graviditeten??? Har de inte kollat dina depåer??
    När jag var gravid med mitt ma så var min uc perfekt, inte en tendens till skov. Nu har jag skov rätt ofta och envis som jag är så vill jag inte käka mediciner nu när jag är gravid! Jag har en medicin som jag får äta, men den är så svag när skovet väl kommer så ingen idé att börja då för tar flera månader innan det hjälper.

Min läkare har iaf sagt att troligtvis kommer en jobbig period när bebisen är ute. De flesta brukar ha stora problem då.

Så den är bättre, men inte bra nu när jag är gravid, är därför jag har lågt hb nu. och måste käka järntabletter. Förra gången jag gjorde det hade jag återbesök året efter så vi vet inte om järntabletterna gjorde nån nytta då man tydligen kan ha svårt för att ta upp järn pga slemhinnorna i tarmen som är irriterade när man har uc.

Men på tisdag är det dags att mäta magen igen och lyssna på hjärtat och då ska jag be om ett nytt hb-test.
  • Mabaja

Sammandragningar är ju ofarliga så länge de inte gör ont! Är ju först när de gör ont man ska kontakta bm/kk osv.

• Mabaja

Odd: Spökveckorna ÄR jobbiga! Bäst är om man fyller dagarna med annat så man inte hinner tänka! Jag fick ett ul i vecka 13 och ett vul i vecka 14 så mina spökveckor var inte jättejobbiga, sen spydde jag till vecka 19 så det var mitt säkraste tecken... Men försök njut av sommaren och gör lite sommaraktiviteter så ska du se att du känner sparkar varje dag och att tiden dit går fort! :D

• Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-12 17:37:26 följande:
    åhhh då är det kanske annanas jag ska äta ;P Är hård i magen, det är mitt val kvinna som gör det, hoppas verkligen slipper äta järntabletter för då kommer jag nog inte kunna gå på toa alls :/
    Jag käkar järntabletter, och måste ta maximal dos av det.. Min mage är ungefär som sthlmstrafiken i rusningstrafik = stillastående!  Imorgon ska jag till bm och mäta magen och lyssna på hjärtat för andra gången så då ska jag be om att kolla hb med! =) Hoppas på att det blivit bättre, men jag blir bara tröttare och tröttare!
  • Mabaja
    Lallan skrev 2010-07-12 18:42:05 följande:
    Nu har jag återigen fått höra att min mage inte alls är speciellt stor, som om jag inte är nog orolig ändå. Var ju på ul för snart två veckor sedan och då såg allt bra ut.  Vet inte riktigt vad som förväntas, man blir ju inte direkt dubbelt så stor bara för att det är två foster även om man blir större.
    Jag har fått för mig att det är mot slutet som man växer mycket iom att det är två! Du har ju ändå en bit kvar så det är ju inte så konstigt att du fortfarande är någorlunda "slim". :) Njut istället att du uinte ser sprickfärdig redan nu! Tycker du har en jättefin bebismage!
  • Mabaja

nu har jag varit till bm!
    Gick ganska bra, hade för högt övertryck när det gällde blodtrycket! :( Men hb har gått upp till 110 på två veckor så nu behöver jag bara äta en järntablett om dagen och inte två!
    Magen håller sin kurva så ligger fortfarande precis under "standardkurvan" och hjärtslag på 144. :)

• Mabaja
    Bjornis skrev 2010-07-13 19:02:08 följande:
    Mabaja: Vilken sötnos!! Grattis till upplevelsen! Förstår om det var häftigt.
    TACK! Vi är så stolta så!!! och efter mycket bråk med mini, den hade huvudet i moderkakan hela tiden, så fick vi tre bilder på ansiktet till slut. haha.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma