Inlägg från: Sir Bubbalots mamma |Visa alla inlägg
  • Sir Bubbalots mamma

Plus igen efter mf/ma

Lycka till idag mct!!!!

Kan ni hålla tummarna lite för mig med i em? Har mitt förlossningsplanerings möte kl 13.30! E så sjukt nervös!

• Sir Bubbalots mamma

Höll nästan på att säga T- ordet Men biter mig i läppen å bara ler!

Soma jag har haft sex 1 gång sen pyret blev till! Å då va jag i v20+..vågade inte innan dess å efter dess vägrar maken av diverse anledningar!

• Sir Bubbalots mamma

Hemma igen!

Blir inget snitt.. inte heller igångsättning! känns väl sisådär.. men fick en bra plan för en spontan förlossning så nu får jag bara hoppas att de går bra. 

Dom skulle lyssna på mig om ja säger att jag inte klara det och hålla stenkoll på alla mina värden + att jag får komma in tidigt å inte bli hemskickad.  även få en tidig EDA.

de va en bra läkare som verkligen lyssnade och förstod alla mina symptom å problem. Han blev väldigt upprörd att förra läkaren hade viftat bort min ökade risk för blodproppar och ringde genast jourhavande trombosläkare och jag ska börja med blodförtunnande sprutor och sen ska jag även bli kallad till en sån läkare för ytterligare utredning tydligen innom en vecka

å han va impad över att jag va så insatt å påläst om allt kring vanlig fl, igångsättning och ks..   .

väldigt mixade känslor just nu..     

• Sir Bubbalots mamma
    MCT79 skrev 2011-07-19 16:41:48 följande:
    Hemma igen... träffade en klart rolig läkare som aldrig slutade prata..hahah!

Iaf... han visade mig ett foster och ett pickande hjärta och sen försökte han avsluta behandlingen men jag sa "det andra då?"
    Han sa då att han inte ville säga något men att hinnsäcken såg ut att ha kollapsat och han ville inte oroa mig, pratade om vanishing twin syndrome.. Han sa att han inte tyckte sig se nått hjärta slå där men så tittade han lite igen och såg då hjärtat! Han sa att den var lite mindre än den andra, vet inte hur han kunde se det för han mätte dem inte men... Hinnsäcken tyckte jag hade samma form som sist, lite avlång med en inbuktning på ena "kortsidan" typ..

Sååå... fortfarande två men kanske lite ovisst hur det blir framöver, det kanske skiljer mkt i storlek mellan dem?

Han var lite emot ultraljud om man inte haft blödningar och så just pga nya studier som visat sig påverka hjärncellerna.. jag antar att han menar den om att fler blir vänsterhänta?? Så han gjorde inga mätningar för han "ville inte störa den lilla"... =)

Två veckor till nästa gång....
    Skönt att du fick se 2 hjärtan iaf.. men om den hade samma form sen innan så kanske de kan gå bra ändå!
    Även om den läkaren kanske inte va den smidigaste i att minska oro precis..

Nedräkningen börjar igen      
  • Sir Bubbalots mamma
    sugarrush skrev 2011-07-19 20:47:15 följande:
    Kjaam, förstår om du är lite besviken. Skönt att de lyssnade på dig nu iaf ang blodpropparna, det måste kännas tryggt. Jag har kört blodförtunnande sprutor sedan v.8 och det är nemas problemas. Och vad bra att du får komma in tidigt slipper bli hemskickad, det skulle inte vara kul.

nu har jag varit på koagulationsmottagningen.. jag trodde de va en gång i veckan man skulle ta spruta.. inte dagligen! Blev lite chockad! har du behövt sticka dig varje dag?! usch tycker de e läskigt att sticka i magen när bebben ligger där.. Hur länge efter fl ska du ta sprutorna? här va de 6v.
  • Sir Bubbalots mamma
    Mmmbop skrev 2011-07-22 10:57:44 följande:
    Hej! Allt var fint! Hjärtat slog och skrutten var 15 mm CRL =) Nästan på dagen så stor som jag beräknat själv.

Så sköönt. Nu ska den bara fortsätta utvecklas så här bra resterande 31 veckor =)

Åhh så härligt grattis!!!!!!!!
  • Sir Bubbalots mamma
    sugarrush skrev 2011-07-21 15:05:48 följande:
    Kjaam, jag tar spruta varje dag. Men man får snabbt in rutinen och det är inte alls svårt. Sprutorna är små och nålen tunn, så de gör inte ont när man väl lärt sig tekniken. Men de första veckorna gjorde det lite ont, och jag fick en hel del blåmärken där jag stack sprutorna. Nu när jag har lärt mig knepen får jag väldigt sällan några märken alls.

Innan du börjar, knacka alltid på sprutan några gånger så att luftbubblan är högst upp i röret. Du vill inte spruta in luft, det är ofarligt men ger skitfula blåmärken.

Jag fick order att ta sprutorna i sidan, i sidfettet liksom (i mina love-handles). Ta ett litet grepp om fett och hud och stick in nålen vinkelrätt inåt, långsamt och försiktigt. Håll kvar greppet om huden hela tiden. Känner du att det gör ont där du börjar sticka in nålen, då träffar du en nerv eller ett blodkärl, då tar du genast ut den igen och flyttar en cm åt något håll och testar igen. Ibland får man leta på flera ställen för att hitta en punkt där det inte gör ont.

Jag har valt att gå ner lite på höften nu när magen vuxit, det är svårt att få grepp på sidan nu, och så är det sjukt mkt ådror där. Så jag sticker mig numera oftast där troslinnigen är, på sidan. Där är det relativt lätt att hitta punkter som inte gör ont (på mig iaf, men det är kanske olika för alla.)

När du sprutat in allt i röret (undvik att spruta in lyftbubblan som kommer sist ner mot nålen), ta ut sprutan men håll kvar greppet om huden ca 1 minut. Kommer det inget blod, då har du lyckats och får förmodligen inga blåmärken!

Jag ska ta mina fram till v.37. Började i vecka 8-9 någon gång.
    Ah ok tack för tipsen. ska ta i mina love-handles jag med .. dom sa att man inte skulle ta där utan typ mitt på magen men under navlen. lite svårt att se om där e några ådror där. :P är van vid nålar då jag sticker mig i gumpen var vecka med b12. brukar inte få blåmärken där. men de jag tog imagen igår blev de ett märke av. inte stort män ändå. 

men om du tar dom bara till v37 så tar du dom inte för propp risk va? jag ska ta mina till 6v efter förlossningen.

Men nu har jag problemet med min förlossingsplan. Fick ju inte mitt snitt (pga propprisk å infektionsrisk) å hela min plan går ut på att jag ska få tidig EDA. men man kan inte få den om man tagit fragminen. trodde de va helt kört först men de va visst att de måste gått ett x antal timmar sen den. Å hur planerar man de när man ska ha spontan fl?! Tyvärr e min bm helt jävla värdelös så jag kan inte få komma i kontakt med dom på spec mvc för att diskutera detta då hon bara tjatar om varför jag inte kan få mitt snitt å säger att jag ska prata med dom på koagulationsmotagningen å när jag vände mig till dom så sa dom att de e faktiskt spec mvc som får deala med det. så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.  tur de e ett tag till 1okt och om jag inte får komma till läkaren igen kommer jag bara skita i att ta sprutan när jag börjar närma mig bf (typ v38+ eller nåt)

• Sir Bubbalots mamma
    sugarrush Jag frågade min mor som jobbat i vården å hon sa att de va ok att sticka där. så jag ska testa där ikväll. För de svider som satan när jag tar de imagen. å ändå e jag försiktig med att inte få in bubblan.

sen ang rädslan du har kan jag säga att jag e likadan. e jätte rädd att något ska hända.. försöker ligga mest på vänster sida men de händer att jag vaknar på rygg. Och om bebben e tyst på morgonen så blir jag helt nojjig. Får buffa igång den å funkar inte de tar jag fram dopplern :-P Man vågar liksom inte hoppas att de ska gå vägen förens man har bebben ute hos sig!

Safireee Grattis till tredjetrimestern! {#emotions_dlg.flower}

Ego Idag är man i v30+0 bara 10v kvar nu! känns overkligt! Känner mig stor som ett hus å undrar hur stor man kommer hinna bli på dessa sista 10v! Pyret har börjat med en ny grej. H*n ligger å trycker ryggen upp i magen å boxas i sidorna, så börjar jag stryka/massera där jag känner ryggen å då blir h*n helt lugn, men slutar jag så boxas de igen tills jag fortsätter. ibland somnar h*n nog dock.Hjärta

Sen har vi varit på shopping tur idag. Först va vi på babyland å skulle hämta blöjhinken men den hade inte kommit än (suck 3dje gången vi försöker hämta den) men vi fick köpt andningslarm. vet att vissa tycker de e onödigt med sånt men då jag själv slutade andas 2ggr när jag va liten så vill jag ha ett. Sen va vi på stadion å köpte en "skötväska" . Efter de så tog vi en tur till Ikea å köpte spjälsäng, madrass, kudde, Spjälsängsskydd, en söt kanin, Skötbordsbyrå, häng leksak och lampa till pyret. Måste säga att jag är imponerad över att vi fick in allt de PLUS min rullstol i vår lilla Aygo.. Så nu ska vi börja boa här hemma. Måste möbelera om i både vardagsrummet och sovrummet.  Skulle väntat lite till med att börja boa men maken ville börja nu, tror han vill försöka distrahera mig från morfar, vilket funkar granska bra även om man har moffe i bakhuvet hela tiden. Sitter inte och lipar hela tiden iaf. Men iaf har vi köpt allt nu typ förutom en mobil till sängen. (å lite mer kläder behövs) fast de vill vi vänta med tills vi vet vad som gömmer sig i magen. Förhoppningsvis vet vi de den 15de...   

• Sir Bubbalots mamma
    Prommis jo de e kul å handla.. nästan lite för kul. haha finns ju så mycket fint! 

Jo vissa dagar tar den sovmorgon. fast oftast så e den rätt pigg på morgonen. den sover oftast på natten.. Men ja oroa sig gör man nog alltid. De e ju så att bli förälder, ett livslångt oroande!   
  • Sir Bubbalots mamma
    Mmmbop skrev 2011-07-23 19:41:34 följande:
    Herregud, ni måste var mästare på tetris som lyckades få in allt det i en Aygo!!! Imponerad är bara förnamnet

hehe ja min man e bra på att pussla måste jag säga.. de va inte mycket plats kvar å han satt ända framme i ratten typ:P
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma