sugarrush skrev 2011-07-21 15:05:48 följande:
Kjaam, jag tar spruta varje dag. Men man får snabbt in rutinen och det är inte alls svårt. Sprutorna är små och nålen tunn, så de gör inte ont när man väl lärt sig tekniken. Men de första veckorna gjorde det lite ont, och jag fick en hel del blåmärken där jag stack sprutorna. Nu när jag har lärt mig knepen får jag väldigt sällan några märken alls.
Innan du börjar, knacka alltid på sprutan några gånger så att luftbubblan är högst upp i röret. Du vill inte spruta in luft, det är ofarligt men ger skitfula blåmärken.
Jag fick order att ta sprutorna i sidan, i sidfettet liksom (i mina love-handles). Ta ett litet grepp om fett och hud och stick in nålen vinkelrätt inåt, långsamt och försiktigt. Håll kvar greppet om huden hela tiden. Känner du att det gör ont där du börjar sticka in nålen, då träffar du en nerv eller ett blodkärl, då tar du genast ut den igen och flyttar en cm åt något håll och testar igen. Ibland får man leta på flera ställen för att hitta en punkt där det inte gör ont.
Jag har valt att gå ner lite på höften nu när magen vuxit, det är svårt att få grepp på sidan nu, och så är det sjukt mkt ådror där. Så jag sticker mig numera oftast där troslinnigen är, på sidan. Där är det relativt lätt att hitta punkter som inte gör ont (på mig iaf, men det är kanske olika för alla.)
När du sprutat in allt i röret (undvik att spruta in lyftbubblan som kommer sist ner mot nålen), ta ut sprutan men håll kvar greppet om huden ca 1 minut. Kommer det inget blod, då har du lyckats och får förmodligen inga blåmärken!
Jag ska ta mina fram till v.37. Började i vecka 8-9 någon gång.
Ah ok tack för tipsen. ska ta i mina love-handles jag med .. dom sa att man inte skulle ta där utan typ mitt på magen men under navlen. lite svårt att se om där e några ådror där. :P är van vid nålar då jag sticker mig i gumpen var vecka med b12. brukar inte få blåmärken där. men de jag tog imagen igår blev de ett märke av. inte stort män ändå.
men om du tar dom bara till v37 så tar du dom inte för propp risk va? jag ska ta mina till 6v efter förlossningen.
Men nu har jag problemet med min förlossingsplan. Fick ju inte mitt snitt (pga propprisk å infektionsrisk) å hela min plan går ut på att jag ska få tidig EDA. men man kan inte få den om man tagit fragminen. trodde de va helt kört först men de va visst att de måste gått ett x antal timmar sen den. Å hur planerar man de när man ska ha spontan fl?! Tyvärr e min bm helt jävla värdelös så jag kan inte få komma i kontakt med dom på spec mvc för att diskutera detta då hon bara tjatar om varför jag inte kan få mitt snitt å säger att jag ska prata med dom på koagulationsmotagningen å när jag vände mig till dom så sa dom att de e faktiskt spec mvc som får deala med det. så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. tur de e ett tag till 1okt och om jag inte får komma till läkaren igen kommer jag bara skita i att ta sprutan när jag börjar närma mig bf (typ v38+ eller nåt)