• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Bjornis
    gemigsinnesro skrev 2010-05-15 18:06:40 följande:
    Hej,Jag hakar gärna på här också om det är ok. Jag hade ett mf i v5+3 i juni-09 och ett mf i v5+6 i november-09 och är nu gravid i v 8 (7+2). Jag självmedicinerar ,kan man väl säga, med albyl minor och progesterall (progesteronkräm). Jag har inte inskrivning förrän den 1/6 och väntan dit känns otroligt lång så just nu vet jag inte alls hur det är med pyret därinne...men än så länge lever jag på hoppet .
    Men det är väl alldeles lysande att du kommit förbi de där datumen som du tidigare fått mf i! Det tror jag är ett mkt gott tecken! Jag tror också stenhårt på albyl minor och progesteron. Hade också köpt ProgesterAll men fick vagitorer av gyn när jag frågade så valde det då.
  • gemigsinnesro
    Bjornis skrev 2010-05-15 18:10:24 följande:
    Men det är väl alldeles lysande att du kommit förbi de där datumen som du tidigare fått mf i! Det tror jag är ett mkt gott tecken! Jag tror också stenhårt på albyl minor och progesteron. Hade också köpt ProgesterAll men fick vagitorer av gyn när jag frågade så valde det då.
    Ja det känns iofs himla skönt :). Sen har jag inte haft tillstymmelse till blödning den här gången heller och före båda missfallen blödde jag från och till i ca en vecka innan.
  • Lallan

Käkar också albyl minor. Progesteron visste jag inte att man kunde ta på eget bevåg.

• Bjornis
    Lallan skrev 2010-05-15 20:56:30 följande:
    Käkar också albyl minor. Progesteron visste jag inte att man kunde ta på eget bevåg.
    Man kan ju som gemigsinnesro gör, köpa progestronkräm på nätet och smörja in. Tror (inte helt 100) att vagitorer som man får utskrivna av läkare är starkare dock. Men progesteronkräm verkar användas väldigt mkt utomlands och som min gyn sa så är det inte farligt att tillföra extra progesteron även om man själv skulle producera tillräckligt vilket ju kan vara skönt att veta om man självmediceinerar sig. Min gyn har ju inte tagit några prover på mig och han skrev ut det så... Haha.

Äter du 1/4 tablett/dag av albylen eller mer?
  • rontgensyrran

Inte helt hemma på den fronten. Vad gör progesteronet och albylen??? Det kan inte vara skadligt att ta om man inte behöver???

Kul att så många nya hittar hit :)

Jag har nu ihelgen lyckats sy en lekfilt. Jag som inte har sytt något sen högstadiet, är mycket stolt över resultatet och blev genast sugen på att sy nåt mer. Kommer lägga in bild i galleriet vid senare tillfälle :)

Ingen som har nåt annat tips på något man kan sy?

• Lallan

Påslakan är lätt att sy, mei tai iom man vill ha något att bära i, byxor är rätt lätt att sy också eller en liten mössa.

• Cat79

Jag använder mig av Progesteron och det är inte säkert att jag behöver det men det är ingen nackdel heller, gör ju allt för att det ska gå vägen. Ta krämen på natten i underlivet och det funkar jättebra, ska ta det fram till v 12 el nåt.

Kul att vi är så många här! Givetvis är det alltid skönt när man går över de veckorna de sket sig förra gången. Tyvärr får jag vänta enda till RUL innan jag ropar högt... lång väntan och lång resa att gå.

• rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-05-16 09:13:37 följande:
    Påslakan är lätt att sy, mei tai iom man vill ha något att bära i, byxor är rätt lätt att sy också eller en liten mössa.
    Låter bra :) Får se om jag hittar något bra mönster :)
  • Bjornis
    rontgensyrran skrev 2010-05-16 09:09:34 följande:
    Inte helt hemma på den fronten. Vad gör progesteronet och albylen??? Det kan inte vara skadligt att ta om man inte behöver???Kul att så många nya hittar hit :)Jag har nu ihelgen lyckats sy en lekfilt. Jag som inte har sytt något sen högstadiet, är mycket stolt över resultatet och blev genast sugen på att sy nåt mer. Kommer lägga in bild i galleriet vid senare tillfälle :)Ingen som har nåt annat tips på något man kan sy?
    På mitt progesteron står: "gravidbevarande". Det är gulkroppshormon. Så det tar jag om det skulle vara så att jag producerar för lite eget progesteron.
    Albyl minor (som trombyl) innehåller acetylsalicylsyra som göra att blodet flyter lättare och inte koagulerar. Man bör inte äta en hel tablett utan 1/4 brukar vara lagom, vissa äter lite mer. Ibland kan ma/mf bero på proppar i moderkakan eller livmoderväggen. Min akupunktör sa att jag har dålig blodgenomströmning till livmodern och innan jag plussade åt jag kinesiska örter mot detta och sen bytte jag dem mot albyl minor efter plusset. Går inte på aku längre eftersom hon inte sätter nålar om man är gravid. Nu är det bara att hoppas att det hjälper.

Å, sy! Va ni är duktiga. Jag är så dålig på att sy, även om jag tycker det är kul! Kan knappt sy en rak kant på en gardin. Haha. Men kanske kommer jag också försöka mig på nåt!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma