• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    Bjornis skrev 2010-05-16 11:17:58 följande:
    På mitt progesteron står: "gravidbevarande". Det är gulkroppshormon. Så det tar jag om det skulle vara så att jag producerar för lite eget progesteron. Albyl minor (som trombyl) innehåller acetylsalicylsyra som göra att blodet flyter lättare och inte koagulerar. Man bör inte äta en hel tablett utan 1/4 brukar vara lagom, vissa äter lite mer. Ibland kan ma/mf bero på proppar i moderkakan eller livmoderväggen. Min akupunktör sa att jag har dålig blodgenomströmning till livmodern och innan jag plussade åt jag kinesiska örter mot detta och sen bytte jag dem mot albyl minor efter plusset. Går inte på aku längre eftersom hon inte sätter nålar om man är gravid. Nu är det bara att hoppas att det hjälper.Å, sy! Va ni är duktiga. Jag är så dålig på att sy, även om jag tycker det är kul! Kan knappt sy en rak kant på en gardin. Haha. Men kanske kommer jag också försöka mig på nåt!
    Är det inte progresteronet  i en graviditet som gör en illamående? Blir man inte mer illamående om man tar det då? Är det vanligt att man  bildar proppar?

Frågvis som vanligt.

Såklart du ska våga dig på att sy, hitta bara ett enkelt mönster till att börja med. Det gick mycket enklare än jag trodde :)
  • toksnippa

Kul o se fler som syr Har redan sytt ett påslakansset, några velourbyxor med mudd (praktiskt!) och lite coola baggymössor. Och dregglisar i massa olika färger och mönster. Jo, och ett par jeansbyxor (baggymodell) med några påsydda stjärnor - lite trasch-stuk, även de med mudd. Tänkte ge mig på och sy en ringsjal och lite mer kläder. Riktigt roligt!

• Daniela01

nu kanske det blir en upprepande fråga, men en kompis har sagt till mig att fråga min bm om progrestron (då jag har haft ma/mf tidigare). Men jag har inte riktigt förstått hur det funkar? är det en spruta? eller är det en kräm? piller?

• Bjornis
    Daniela01 skrev 2010-05-16 14:20:38 följande:
    nu kanske det blir en upprepande fråga, men en kompis har sagt till mig att fråga min bm om progrestron (då jag har haft ma/mf tidigare). Men jag har inte riktigt förstått hur det funkar? är det en spruta? eller är det en kräm? piller?
    För mig är det vagitorer. Finns lite olika sorter, jag har fått progesteron mic. Ganska kladdigt men man kan tydligen stoppa in dem "där bak" också men det har jag inte vågat mig på än. Haha. Jag tar en på morgonen (ställer klockan och går sen och lägger mig en halvtimma för att slippa att det rinner ur mig på en gång) och en på kvällen vid 19-tiden. Då brukar jag passa på att ligga en stund i soffan och chilla framför biggest loser. Det är superdyrt dock, 30 dagar kostar 900:- men sen kickar ju högkostnadsskyddet in så det blir ju billigare. Hehe.

Det finns som kräm också men det får man inte på recept i sverige vad jag vet. Man kan beställa det på nätet. Krämen heter ProgesterAll, går att läsa mer på deras hemsida.
    rontgensyrran skrev 2010-05-16 11:41:14 följande:
    Är det inte progresteronet  i en graviditet som gör en illamående? Blir man inte mer illamående om man tar det då? Är det vanligt att man  bildar proppar? Frågvis som vanligt.Såklart du ska våga dig på att sy, hitta bara ett enkelt mönster till att börja med. Det gick mycket enklare än jag trodde :)
    Jo, det sägs vara progesteronet som gör en illamående men även hcg:t kan spela in och andra faktorer. Jag mår lite illa ibland. Mådde rejält skumt förra helgen men den har det lagt sig lite igen. Går väldigt upp och ner. Men annars mår jag nog ganska lite illa i förhållande till många andra.

Nä, det med proppar är nog inte alls VANLIGT men det händer. Jag tänker på min bror och hans fru som förlorade sin dotter i v 39 och vid obduktionen så hittade de massa proppar i moderkakan. Nu rökte hon visserligen lite under hela graviditeten... Men det är ju inte helt säkert att det var p.g.a. det. Kanske hade det bildats proppar ändå. Jag känner eftersom det inte är nån fara att ta 1/4 albyl minor/dag (även om man ska säga till bm om man gör det på grund av att man kan blöda lite lättare) så tar jag det. Sägs att man ska sluta runt v 36 om det skulle bli kejsarsnitt på grund av att blodet koagulerar sämre. Men jag ska operera ur en platta och skruv ur min fot nu i sommar och jag får äta albylen ändå för det är så lite sa doktorn.

Har blivit sugen på gröna äpplen. Inte bra för en som är allergisk mot äpplen. Eller jag kan äta lite och sen kliar det i hela munnen. Skalar bort allt skal iaf. Hehe.

Jag vill också sy velourbyxor med mudd!! {#lang_emotions_dreamer} Håller på att inreda mitt pysselrum nu så när det är klart kanske det kan bli lite sömnad. Har en grym husqvarna-maskin från 70-talet som syr så bra. Det är bara jag som är kass. Hehe.
  • rontgensyrran
    toksnippa skrev 2010-05-16 13:15:53 följande:
    Kul o se fler som syr Har redan sytt ett påslakansset, några velourbyxor med mudd (praktiskt!) och lite coola baggymössor. Och dregglisar i massa olika färger och mönster. Jo, och ett par jeansbyxor (baggymodell) med några påsydda stjärnor - lite trasch-stuk, även de med mudd. Tänkte ge mig på och sy en ringsjal och lite mer kläder. Riktigt roligt!
    Ohhh my good vad mycket du har sytt. Var har du köpt mönstret på dina grejer, är det lättsytt???
  • toksnippa
    rontgensyrra: ja jag kom in i ett stim Och så kom jag över mycket söta tyger. Mönstrena har jag stulit ifrån vänner som prenumenerar på sytidningen Ottobree, även gjort egna mönster på fri hand (byxor är inte svårt att rita ut). Dregglisar har jag sytt i trekanter, dubbla lager och krångt ut och in, på med tryckknappar. Enkelt Mössor finns det jättebra beskrivningar på sybloggar, där hittade jag ett bra mönster - dock fick jag rita ut det själv och omvandla storlek.
  • Bjornis
    toksnippa skrev 2010-05-16 19:13:45 följande:
    rontgensyrra: ja jag kom in i ett stim Och så kom jag över mycket söta tyger. Mönstrena har jag stulit ifrån vänner som prenumenerar på sytidningen Ottobree, även gjort egna mönster på fri hand (byxor är inte svårt att rita ut). Dregglisar har jag sytt i trekanter, dubbla lager och krångt ut och in, på med tryckknappar. Enkelt Mössor finns det jättebra beskrivningar på sybloggar, där hittade jag ett bra mönster - dock fick jag rita ut det själv och omvandla storlek.
    Men när du ritar ut mönster på byxor? Anv du andra byxor som mått då? Å, nu blev jag sugen och har precis fått upp skrivbordet där symaskinen ska stå i pysselrummet! I sommar ska jag allt våga mig på att sy nåt!
  • Lallan

I många sybloggar finns det beskrivningar av hur man ritar egna mönster på olika saker.

• kajsalisa

Oj, vad ni har varit dukiga på att skriva (å att sy) tjejer. Jag har varit bortrest i helgen, men är nu hemma. Bagaget kvar i Amsterdam dock... typiskt!
    Har läst ifatt allt, men kan inte kommentera allt.
    Hur som helst så vill jag i alla fall säga att JAG MÅR ILLA!! Kräktes nästan på Colosesum härom dagen, och det hade ju känts rätt tråkigt med ca en miljard människor runt omkring. Har insett att jag måste bli noggrann med att äta, annars mår jag dåligt. Svårt att äta när man inte är sugen dock...

• kajsalisa
    Lallan; skönt att höra att allt var bra därinnne. Stor kram!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma