• Odetta

Plus igen efter mf/ma

rontgensyrran skrev 2010-11-03 10:18:16 följande:
    Tack vännen. Jag försöker att tänka så med men det är tyvärr inte lätt att se vägen ut, när det är så mycket tråkigheter. Jag brukar alltid säga att allt har sin mening. Jag hoppas verkligen att detta för något bra med sig.

Kram
    Konstigt nog är det faktiskt så, att allting har sin mening. Och man ser kanske inte meningen med det samma när man är mitt i eländet, men när stormen lagt sig och sikten klarnar så blir det ofta uppenbart.

(Jag har gått igenom så mycket elände i mitt liv, från att jag var liten och ja, jag önskar inte någon annan de prövningar jag fått gå igenom, men i slutändan har det alltid lett till något bra...man måste bara orka gå framåt, ett steg i taget, och våga hålla ögonen öppna)

Vännen, gör en lista (och inte på samma papper utan EN sak ETT papper) och så börjar du MED EN SAK I TAGET. Att see allt man måste göra kan vara otroligt förlamande, men om du delar upp det på en sak i taget, då orkar du, jag lovar! En sak ett papper och när den saken är klar så skrynklar du pappret och kastar det och tittar på nästa papper. Innan du vet av det så är papprerna allihopa borta!

Och en sak till du faktiskt måste göra, som inte är diskuterbart vännen: TA HAND OM DIG SJÄLV! Om du känner att du behöver sitta ner en stund och bara gråta, gör det då! att sätta sig ner en stund innebär INTE att du kommer bli förlamad och bli sittandes, det innebär att du vilar dina fötter och samlar kraft och fortsätta framåt!

*Stora stora kramar gumman, i massor*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-11-03 10:35:58 följande:
    Här är jag!!

Massa kram!
    Sofy? Varför namnbytet?
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-11-03 10:57:54 följande:
    Du är så klok bästa Odd!!!! Kanske en bra ide med det där pappret. Just nu har jag skrivit allt på ett och samma papper vilket gör att det känns väldigt mycket.

Jag känner att jag vill stressa på med en massa saker som jag inte kan påverka. Till ex försäkringskassan, fortfarande inte fått reda på min SGI eller fått min utbetalning från när jag var sjukskriven.

Skilsmässan som ska gå genom tingsrätten. Vill jag att den ska gå igenom så snart som möjligt. Blev dock regristrerad from igår. Så man kan kan göra bodelningen från det datumet. Även om det tar handläggningstid för att det ska bli godkänt.

Bodelningen vill jag också ha löst så snart som möjligt men måste till skatteverket för att vi ska räkna in uppskovet från förra lgh. Vilket bodelningen behövs för att få lån till banken.

På tal om lån på banken så vill jag få det fixat så snart som möjligt. Så jag kan bli ägare på lägenheten.

På tal om lägenheten så måste jag fixa upplåtelseavtal som ska skrivas under och skickas in.

Och faderskapintyg om nu skilsmässan går igenom innan bebis föds, det har jag bokat tid till nu i november så han kan skriva under.

För att min mamma ska ska få ta hans tillfälliga föräldrarpenningsdagar så måste han skriva under att han avsäger sig sina dagar och då måste det var fastställt faderskap.

Och är vi gifta när bebis kommer så måste han skriva under att han överlåter mig full vårdnad.

ALLT hänger ihop i olika trådar. Och man kan inte bara dra i en för att nysta upp utan det känns som man måste dra lite här och var för att reda ut denna soppan!

Detta är bara en bråkdel av allt att tänka på...sen har jag ju allt annat med :/
    Ja, det är en hel del...men man kan dela upp det ändå för mycket av det som behöver göras kan du inte styra över i alla fall.

Du har bokat tid för faderskapet: KLART!

Du har ansökt om skilsmässan: KLART!

Du har pratat med banken: KLART!

Då börjar du med Skatteverket. Ring dem om en tid idag så kan du checka av att du behöver ta kontakt med dem.

Sedan fortsätter du att jobba med bodelningen (på den punkten ingår också upplåtelseavtalet av lägenheten)

När det är klart är det Banken som blir nästa punkt.

Sedan finns det inte så mycket mer att göra på den punkten. Då är det läge att ringa till FK och resten får faktiskt vänta.

Faderskapet behöver inte fastställas så länge ni fortfarande är gifta, då blir det överlåtelse av vårdnad som gäller = inget du kan göra nu. Hinner skillsmässan dock gå igenom så hinns faderskapet med, dem brukar inte ha så långa väntetider. Likaså överlåtelsen av dagar, det kan man inte heller göra förrens bebis är född. Mitt råd är dock att du ber ditt ex om att ge dig skriftligt redan nu att han ger dig hela vårdnaden sedan. Det är något ni får skriva ihop själva som blir en trygghet för dig om han sedan skulle få för sig att ändra sig.  

Så, och för att göra allting ännu mera lättöverskådligt: Skriva en sak på ett papper och delasedan upp det i olika högar!

Hög 1: skatteverket, bodelning, banken, lägenheten

Hög 2: Försäkringskassan

Hög 3: Bebisen

Den första högen (hög1) blir den du kan jobba med NU. När du har gjort det du kunnat och bara sitter och väntar så tar du tag i hög 2 (försäkringskassan) så du får igång dina pengar. Hög 3 kan inte göras något med så länge skillsmässan inte gått igenom eller bebisen är född...så den kan du tills dess lägga åt sidan

Kram gumman! Jag förstår att det är mycket nu, inte minst det känslomässiga, men du fixar det här! Ett steg i taget med en fot framför den andra. Och så glömmer du inte att klappa magen mellan varven också.

*bamsekramisar*
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-11-03 13:46:19 följande:
    Kalla mig fia :) Mitt smeknamn annars, funkar här också ;) Mja, vi diskuterade min utbildning + praktik o hon tyckte de va sååå fel o blabla o blev väldigt otrevlig som sagt.. men FL e speciellt, haha..
    Jag har lagt till dig i min adressbok igen då

Och KRAM till dig också för din barndomskompis *kramkramkram*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-11-03 13:53:46 följande:
    Ja, FL drar till sig lustiga människor tror jag. INTE vi i tråden så klart som alla är helt normala :) Kan inte låta bli ibland att läsa de här helt galna trådarna om typ huruvida det är ok att ta ett glas vin och gå ut och dansa som mamma. Folk blir helt rabiata! Det kan vara lite underhållande faktiskt.

Lite gravidfrågor nu: Är det nån mer än jag som fortsätter att ha massa flytningar vecka efter vecka? Hur länge håller det på? Varför och vad kommer det ifrån liksom?? Sen undrar jag hur vanligt det är att må toppen på morgon och dagtid för att sedan må dåligt på eftermiddagen och kvällen? Det är samma sak varje dag, mår skit framåt fyratiden. Är det inte på morgonen man ska må dåligt? Jag tror varje morgon att jag tappat alla symtom för att jag mår så bra.
    Jag med, kan inte gå en dag utan trosskydd. Men men

Och jag har med både lilleman och nu mått sämre på eftermiddagen / tidig kväll än vad jag gjort på morgonen. Heeeeelt normalt
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-11-03 15:06:48 följande:
    Tack för era svar tjejer! Jag tror helt klart att det har med mat att göra. Äter bra frukost runt sjutiden och sen bra lunch runt 12 och sen är jag lite dålig med mellanmål, ofta blir det bara nån frukt på eftermiddagen och så middag runt sju. Då mår jag inte bra utan är supertrött och illamående.
    Du, skulle jag äta så sällan som du skulle jag inte heller må bra! Jag stoppar i mig nått varannan eller ögst var tredje timme om jag inte gör det så dippar mitt blodsocker och jag blir deppig och trött.

Så ÄT nått kvinna

(kan tipsa om att Lidl har sånna där mussli-bar-mellanmål. De passar perfekt för det ger snabb energi och är lätt att ha liggandes i handväskan)

*kram*
  • Odetta
    maria204 skrev 2010-11-03 16:40:53 följande:
    Jag gör ett litet gästspel. Det var lääänge sedan jag var här inne och jag har hållit mig borta från FL sedan mitt andra MA. I söndags plussade jag igen, försök tre efter mitt senaste missfall. Jag är livrädd och säker på att varje molvärk, klåda, illamående är tecken på misssfall. MEN vad roligt att se att ni är så många och att ni som stöttade mig vid mina MA har små pyren i magen. Sist var du ju knappt gravid, Happiness! 

Åh vad kul att se dig här igen!!! GRATTIS!!!! Nu jävlar SKA det gå bra vännen!

*bamsekram*

• Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-11-03 17:18:59 följande:
    Hej tjejer! Jag läser allt ni skriver men finner sällan ord just nu. Allt tänkande lägger jag nog på fel, men jag läser allt jag kan om hur det gått för mammor i min sitts. Helt inne i mig själv är jag men hoppas på att det är ok att jag håller mig utanför diskussioner etc. Men jag följer er och tack för att ni är så fina med era kramar och tankar!! Lätt FL's bästa tråd!! KRAMAR
    Det är luuuugnt vännen! Vi tänker på dig och du hojtar till när orken finns. Det viktigaste nu är ju att du och bebis mår bra, så då gör du det du måste

*kramisar*
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-11-03 18:04:45 följande:
    Åhhhh tack för all pepp! Jag kan sannerligen behöva det! Idag har vi vart på skattemyndigheten och kollat upp restskatt vilket visade sig vara bytydligt mindre än vi trodde. Så JIPPI!!!!!! Nåt som går rätt väg! Sen har vi skrivit färdigt på boendedelningen, så vi ska lämna dem på banken imorgon, så hoppas att vi fyllt i den bra. Isf är det dags att boka in ännu ett nytt bankmöte där vi delar upp allt. Känns verkligen som man kommit en bit på vägen. Känns dock väldigt ledsamt och vemodigt att träffa den fd maken. Om jag bara visste att han mådde bra så hade allt kännts betydligt lättare, för då hade man kunnat glädja sig åt det iaf.

Du borde jobba med att organisera odd!!!! Grym på det!
    Titta vad BRA det går gumman!!!! Nu är ju typ hälften klart *you go girl* Då kan du gott unna dig ett varmt bad och bara tänka på annat ikväll

***stora kramar***
  • Odetta
    Cat79 skrev 2010-11-08 19:40:48 följande:
    Idag var jag på mitt tillväxtultraljud v 32+1. Min läkare uppskattade att bebisen vägde ca 2 kg och det var helt normalt för denna veckan. Enligt vissa beräkningar landade vi på BF 1 jan och några andra 2 jan så vi får se vart det hamnar i slutändan. (inte många bebisar som prickar in BF) Han/hon var så fin och det var full action där inne och ganska svårt att ta bilder. Vi fick se lite i 3D med och då var moderkakan som en mössa på bebisen samt låg navelsträngen lite vid ansiktet. Fick med oss två fina ansiktsbilder i profil men blikr ej bra när jag tar kort på kortet. Hur gör ni för att få ladda upp det här, vill ju visa underverket?

Miraclee: Hoppas verkligen du piggar på dig.
    Muffe80: Det är helt ok att flyga men tänk på att packa ned ex stödstrumpor och gå lite under flygningen.
    Kajsalisa: Skönt att du växer som du ska :) Nu händer det ju mycket dessa veckor. Får se mina värden nästa vecka hos BM.
    Rontgensyrran: Låter som att du är i trygga händer när det gäller din graviditet.

Har nog glömt att kommentera någon...
    Ta hand om er och magarna. Kram
    Låter som du haft en bra dag

För att lägga upp en bild härinne så trycker du på den gråa knappen "ladda upp en bild" som finns under knappen "posta inlägget". Då ska du kunna hämta den från din dator och så hamnar den i inlägger

*kramkram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma