kajsalisa skrev 2010-11-16 20:31:30 följande:
Alltså Odd, du är för söt. Stor kram till dig. När du ändå är i farten och har gjort det här ett gäng gånger förut, har du några bra förlossningstips? Var på föräldragrupp igår och inser ju att det är läge att börja fundera på sånt. Kan inte säga att jag är direkt rädd för förlossningen, utan det är mer nåt jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning...
Klart jag har
Altås, det absolut bästa tipset jag kan ge om en förlossning är: ANDAS!
Det kanske inte låter som ett så hett tips, men jag lovar att andning är allt! Hur du andas gör hur din kropp hanterar smärtan och det i sin tur påverkar hur du uppfattar den. Så när en värk kommer så fokusera INTE på "ajajajnukommervärkenochdenblirvärreochAJjävlarvadontdetgööööööör" utan fokusera allt på "andas in.........andas ut......andas in........andas ut"
sedan har jag märkt att för mig har det också hjälpt att tänka på havet. En värk är precis som en våg, den kommer, den stegrar, den når en topp och sedan avtar den igen och försvinner. så tankar på havet med fokus på min andning har för mig betytt skillnaden mellan att kunna hantera eller inte kunna hantera smärtan
Sedan kan man ju göra en massa annat också, men det går liksom inte att planera för bara för att tanken lät som en bra ide innan så betyder det inte alls att det känns bra när man är mitt uppe i födandet. Utan ta det som det kommer och prova dig fram vad som känns bra just då.
Och sedan är det vanligt att man kräks när man föder barn, så du inte blir förvånad. När barnets huvud passerar spinea (en punkt i bäckenet) så retas man till en kräkning. Helkonstigt för man mår inte illa eller nått utan helt plötsligt känner man bara att nu måste jag kräkas...och så gär man det. Inte världens roligaste grej att göra (jag har gjort det 3 av 4...minstingen kräktes jag inte, men han var även minst så det kan ju ha varit av betydelse) MEN å andra sidan kan jag säga att när huvudet har passerat denna punkt, då VET du att det inte är långt kvar
Nått mer så är det bara att fråga, jag älskar att prata förlossning