• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-09-29 19:59:06 följande:
    Samma sak här i Västra Götaland där jag bor, enbart RUL. Dock finns ju möjligheten att göra fler ul på privata mottagningar om man bor i skaplig närhet av en större stad, men det kostar ju.... Obestämd Konstigt att det är så olika!
    Absolut! Det är dåligt faktiskt! Sen skiljer det sig mycket här också om du går privat eller inte. Går man privat så får man ju vips 2 st ultraljud till gratis. Problemet är ju att komma till på de privata mottagningarna.

Det är ju som mammografi, på vissa städer har man ju scannats tidigare för bröstcancer än på andra osv. Vården ska vara lika för all oavsett var man bor.

Usch vad det stinker här hemma...köpte en ny ugn och har precis värmt den i en timme...fyyy vad det osar!!!
  • sofy

Hm, tjejer ja behöver lite råd :)

Jag har ju svamp sen innan, konstaterades av läkaren 31/8, men han valde att inte skriva ut ngn medicin, skulle avvakta då jag inte hade några besvär alls då. Nu igår började ja få ont i magen, som kramper typ - UTAN blod ;) Haha. Får poängtera de så ja inte framstår som orolig för MF för de e ja inte. Men ja, nu idag har de svidit när ja kissar, så in i.... Och kramperna i magen/ut mot ryggen blir värre. UVI? Vad gör man? Avvaktar till fre när min BM har öppen mottagning eller åker in o kollar nu? (En barnmorska på 1177 (sjukvårdsupplysningen) tyckte ja skulle åka in, men de känns kanske liiite löjligt?)

Har haft njurbäckeninflammation innan pga obehandlad UVI o den yttrade sig likadant, de sa bara PANG så va de där, då inte ens brännande känsla när ja kissade.

Svettas/fryser om vartannat.

Va tycks?

• Lallan
    sofy skrev 2010-09-29 20:30:22 följande:

Jag har ju svamp sen innan, konstaterades av läkaren 31/8, men han valde att inte skriva ut ngn medicin, skulle avvakta då jag inte hade några besvär alls då. Nu igår började ja få ont i magen, som kramper typ - UTAN blod ;) Haha. Får poängtera de så ja inte framstår som orolig för MF för de e ja inte. Men ja, nu idag har de svidit när ja kissar, så in i.... Och kramperna i magen/ut mot ryggen blir värre. UVI? Vad gör man? Avvaktar till fre när min BM har öppen mottagning eller åker in o kollar nu? (En barnmorska på 1177 (sjukvårdsupplysningen) tyckte ja skulle åka in, men de känns kanske liiite löjligt?)

Har haft njurbäckeninflammation innan pga obehandlad UVI o den yttrade sig likadant, de sa bara PANG så va de där, då inte ens brännande känsla när ja kissade.

Va tycks?
    Låter som att det kan vara uvi, jag hade åkt in speciellt när sjukvårdrådgivningen rekomenderar det.
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-09-29 20:30:22 följande:

Va tycks?
    Helt solklart fall!!! ÅK IN! Får man feber så har din UVI gått långt och det är definitivt inte bra för dina njurar och absolut inte bra för bebis. Har du ingen jourcentral som har öppet nu?? Annars sätt dig på akuten.
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:03:34 följande:
    Absolut! Det är dåligt faktiskt! Sen skiljer det sig mycket här också om du går privat eller inte. Går man privat så får man ju vips 2 st ultraljud till gratis. Problemet är ju att komma till på de privata mottagningarna.
    Det beror nog på vad det är för privata mottagningar, de jag känner till får man betala för sina ultraljud, även RUL? Oavsett så har jag 12 mil enkel väg till närmaste privata, så att gå där kontenueligt skulle inte bli av oavsett.

Även riktlinjer skiljer sig väldigt mellan olika sjukhus har jag fått känna av.

Vad gäller VUL efter missfall tex. Här är det ett VUL (och sedan RUL) som gäller efter minst 3 mf i rad. På andra ställen ges VUL var 10:e-14:e dag till sådana som "bara" haft ett eller två missfall.

På vissa sjukhus skrivs starka medeciner snällt ut till personer som kräks, här ges enbart lågos av de vanligaste även om man varit såpass dålig att man behövts vårdas inne.

Här behandlas inte GBS om baterierna "bara" finns i slidan, medan andra regioner testar för och behanlar för all GBS. AAllting är väldigt godtyckligt, jag gillar inte det!!!! (särskilt inte eftersom mitt sjukhus tycks vara ett av de snålare med samtliga saker. Rynkar på näsan Men det är det närmaste vi har och det är ändå 6 mil dit, så det finns inte så mkt att välja på!)
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:37:17 följande:
    Helt solklart fall!!! ÅK IN!
    Håller med! Klart du ska åka in! Sånt ska man ta på allvar!
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-09-29 20:38:18 följande:
    Det beror nog på vad det är för privata mottagningar, de jag känner till får man betala för sina ultraljud, även RUL? Oavsett så har jag 12 mil enkel väg till närmaste privata, så att gå där kontenueligt skulle inte bli av oavsett.

Även riktlinjer skiljer sig väldigt mellan olika sjukhus har jag fått känna av.

Vad gäller VUL efter missfall tex. Här är det ett VUL (och sedan RUL) som gäller efter minst 3 mf i rad. På andra ställen ges VUL var 10:e-14:e dag till sådana som "bara" haft ett eller två missfall.

På vissa sjukhus skrivs starka medeciner snällt ut till personer som kräks, här ges enbart lågos av de vanligaste även om man varit såpass dålig att man behövts vårdas inne.

Här behandlas inte GBS om baterierna "bara" finns i slidan, medan andra regioner testar för och behanlar för all GBS. AAllting är väldigt godtyckligt, jag gillar inte det!!!! (särskilt inte eftersom mitt sjukhus tycks vara ett av de snålare med samtliga saker. Rynkar på näsan Men det är det närmaste vi har och det är ändå 6 mil dit, så det finns inte så mkt att välja på!)
    Det är verkligen för jäkligt! Speciellt eftersom Sverige alltid ska vara så himla rättvist och att alla ska ha rätt till samma vård. Och det är tyvärr ren och skär bullshit. Jag har tur som bor på ett ställe där man får allt det du snackar om, förrutom GBS. Det behandlas inte om man inte har symptom.
  • sofy
    Lallan skrev 2010-09-29 20:34:53 följande:
    Låter som att det kan vara uvi, jag hade åkt in speciellt när sjukvårdrådgivningen rekomenderar det.
    Jo fast dom är ju experter på o säga "Åk in" till alla.. Jag e väl lite skadad av de bara. (Från ambulansen, mååånga fall som inte kräver vård där dom säger så..)

Suck, känns SÅ dumt o åka in.. igen! Nojfia på g typ. OM de inte skulle va UVI.

Men ja de e väl lika bra, ville bara höra me er kloka själar va ni tyckte.

Får la klä på mig o röra mig inåt då, så uppdaterar ja senare!
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:37:17 följande:
    Helt solklart fall!!! ÅK IN! Får man feber så har din UVI gått långt och det är definitivt inte bra för dina njurar och absolut inte bra för bebis. Har du ingen jourcentral som har öppet nu?? Annars sätt dig på akuten.
    Nä provade ringa lättakuten men dom hade inga tider kvar, stänger kl 22. Andra jourmottagningen stänger nu kl 21, så får nog bli akuten.

Återkommer när ja e hemma igen om x antal timmar :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma