• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Längtan efter liten
    Mamma till W skrev 2010-10-07 14:03:56 följande:
    Haha, nej inte ens jag har svaret.. Men det kommer när bebisen väl vill titta ut! :) Jag trodde fram till 3d-ul att det var en flicka vi väntade, sen en pojke men nu sista dagarna har jag kommit på mig ett flertalet gånger om att jag pratar om "hon"... Min man tror att det är en flicka och han säger "han". haha.
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 10:54:00 följande:
    bebisen kommer vilken minut som helst nu :D jag lovar dig det... när du kommer från veterinären är det inte långt kvar :D
    Ja nu får det dra igång, fast då kommer jag bara tänka på min lillkille här hemma. Blev operation nu på förmiddagen så han är fint dekorerad med ett stort rör över rumpan och en fin tratt runt halsen. På måndag ska vi tillbaka med honom för att ta bort röret och stygnen... Var ett miniminisår som gett hans jättestora varböld. Så ska ner sen till apoteket och köpa på oss koksalt så han kan tvättas lite kring såret.

BEBIS kom nu!
    skönt att lillkillen kommer bli bättre iaf.. och du, han kommer läka sig bara på några dagar.. katten är helt otroliga på att läka sig själva snabbt och när bebisen kommer vilket är imorgon, kommer han må ännu bättre.
    Längtan efter liten är stor
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-07 12:51:28 följande:
    Jag har verkligen haft TUR! Eller så ere för ja e inom vården själv o säger alla konstiga ord så dom förstår att jag förstår o då blire jobbigt, haha! ;)

Men ja, stå på dig.. De e ju de enda som fungerar i såna lägen :(
    Haha...precis så ska man göra slänga runt med lite latinska ord och diagnoser....har provet det men då verkar mest förnärmade att man kan mer än dem liksom. Nu är ju inte ALLA knäppisar som jobbar inom vården. jag menar du kommer ju snart jobba där, rontgen jobbar där och jag tror ni kommer bli/är suveräna i era yrkesroller ......

Har precis kommit därifrån och utan att jag har förmågan att se in i framtiden så blev det som jag misstänkte. Hon sa att hon inte kunde detta med hud och erbjöd mig Ceterizin+ remiss till hud. Till slut blev jag bara så matt så jag tog Ceterzinet och sket i remissen. Hon sa att om jag ångrar mig så skulle jag kontakta BM så skriver de ut remiss pronto. Kan ni ana att jag är trött på detta?

Ceterzin vågade hon skriva ut fast det står i FASS att gravida inte ska äta det. Vart hittar jag kategorin på läkemedelet? Någon som vet? Betapred har C tror jag. Har inte lust att ta Ceterzinet när det står så i FASS.

Sofy: Hur går det med hjärtklappningen? Har den lagt sig idag? Illamåendet?
  • Lallan

Mabaja: Skönt att det gick bra med missen. Var det en bitskada? Brukar ju kunna bli infektioner av det då det läker ihop i huden så att sj'lva infektionen inte kan dräneras.

• Happiness

Tror jag hittade det i FASS. Kategori B:1 tillhör Ceritizin. Vad tycker ni jag jag knapra det då? Sofy? rontgen?

• sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 15:19:12 följande:
    Tror jag hittade det i FASS. Kategori B:1 tillhör Ceritizin. Vad tycker ni jag jag knapra det då? Sofy? rontgen?
    Ja alltså om man läser i fass för förskrivare så står de ju lite annorlunda än om man läser som patient. B:1 är ju bara att de inte är säkerställt hur medicinen verkar men att studier på djur visar att de inte är ngn ökad risk för skada på foster.

Jag har zofran utskrivet som också är kat B:1.. men jag avstår från den då jag inte vill chansa, inte när jag är så "tidigt" gången, eller ja som jag va då.

Betapred är ju som du säger kat C men där menar dom mer under långvarig behandling, jag vet att under "akuta" situationer vid graviditet kan man använda betapred under en tillfällig period, vilket JAG anser stämma i ditt fall! Jävla lustiga läkare, men jag har aldrig riktigt litat på läkare + läkemedel, den erfarenheten jag har är att sjuksyrror har större koll på de mesta. Läkare ja träffat kan ju inte ens ta blodtryck, HAHA!

Men för att återgå till frågan.. Ring upp och påpeka hur hon kan skriva ut en medicin som INTE är säkerställd om den ger skador eller ej, (även om de tyder på att de inte gör.. men ändå..) och säg att betapred används ju endast i 0,5 mg tablett under en väldigt begränsad period och säg att de är de enda som hjälper! Kriga för din rätt nu! Jag bråkade me apoteket för nåra veckor sen om kategorier o säkerhet, hon kunde ju ingenting stackarn! Så ja fick rätt tillslut när hon läst på.
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 15:01:21 följande:
    Haha...precis så ska man göra slänga runt med lite latinska ord och diagnoser....har provet det men då verkar mest förnärmade att man kan mer än dem liksom. Nu är ju inte ALLA knäppisar som jobbar inom vården. jag menar du kommer ju snart jobba där, rontgen jobbar där och jag tror ni kommer bli/är suveräna i era yrkesroller ......

Har precis kommit därifrån och utan att jag har förmågan att se in i framtiden så blev det som jag misstänkte. Hon sa att hon inte kunde detta med hud och erbjöd mig Ceterizin+ remiss till hud. Till slut blev jag bara så matt så jag tog Ceterzinet och sket i remissen. Hon sa att om jag ångrar mig så skulle jag kontakta BM så skriver de ut remiss pronto. Kan ni ana att jag är trött på detta?

Ceterzin vågade hon skriva ut fast det står i FASS att gravida inte ska äta det. Vart hittar jag kategorin på läkemedelet? Någon som vet? Betapred har C tror jag. Har inte lust att ta Ceterzinet när det står så i FASS.

Sofy: Hur går det med hjärtklappningen? Har den lagt sig idag? Illamåendet?
    Hahaha, jag brukar få sköna diskussioner me läkarna då ;) Riktigt kul! Som igår, satt inne i rummet me 3 läkare i en dryg timme o diskuterade, snackade o rådfrågade andra om min konstiga sköldkörtelsituation. De va ändå på akuten, man stressar inte i onödan ;) Haha! Men dom va kanon allihop!

Hjärtklappningen är bättre idag, aptiten är på noll just nu men ska ta lite tabletter för vi ska ju iväg på middag om 2,5 timme. Illamåendet är där likaså, blä!

Justja en fråga ang det, jag funderar på att käka en bit oxfilé då, brukar ha medium.. men de kanske man inte får nu? Måste den va helstekt? :( 
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-07 15:34:48 följande:
    Hahaha, jag brukar få sköna diskussioner me läkarna då ;) Riktigt kul! Som igår, satt inne i rummet me 3 läkare i en dryg timme o diskuterade, snackade o rådfrågade andra om min konstiga sköldkörtelsituation. De va ändå på akuten, man stressar inte i onödan ;) Haha! Men dom va kanon allihop!

Hjärtklappningen är bättre idag, aptiten är på noll just nu men ska ta lite tabletter för vi ska ju iväg på middag om 2,5 timme. Illamåendet är där likaså, blä!

Justja en fråga ang det, jag funderar på att käka en bit oxfilé då, brukar ha medium.. men de kanske man inte får nu? Måste den va helstekt? :( 
    Jag frågade om det var OK att äta rost biff då sa dom att den skulle vara brun i mitten och inte röd. Tror det är något med att det ska ha hettats upp till 65 grader. Så genomstekt hade jag satsat på...annars har det nog inte kommit upp i temeratur och då finns det risk för baketerier och skit
  • Muffe80

Sofy- tror den ska vara helstekt?

När du gjorde KUB-blodprovet, hur mycket blod tar de och varifrån? Bara en gång eller flera stick?

Idag är en dålig dag, illamående hela tiden och jag får inte i mig ngt att äta heller.

• sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-07 15:41:41 följande:
    Sofy- tror den ska vara helstekt?

När du gjorde KUB-blodprovet, hur mycket blod tar de och varifrån? Bara en gång eller flera stick?

Idag är en dålig dag, illamående hela tiden och jag får inte i mig ngt att äta heller.
    Haha bara ett 5ml rör, från armvecket :) Ett stick. Tar inte ens 30 sek.
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-07 15:31:46 följande:
    Ja alltså om man läser i fass för förskrivare så står de ju lite annorlunda än om man läser som patient. B:1 är ju bara att de inte är säkerställt hur medicinen verkar men att studier på djur visar att de inte är ngn ökad risk för skada på foster.

Jag har zofran utskrivet som också är kat B:1.. men jag avstår från den då jag inte vill chansa, inte när jag är så "tidigt" gången, eller ja som jag va då.

Betapred är ju som du säger kat C men där menar dom mer under långvarig behandling, jag vet att under "akuta" situationer vid graviditet kan man använda betapred under en tillfällig period, vilket JAG anser stämma i ditt fall! Jävla lustiga läkare, men jag har aldrig riktigt litat på läkare + läkemedel, den erfarenheten jag har är att sjuksyrror har större koll på de mesta. Läkare ja träffat kan ju inte ens ta blodtryck, HAHA!

Men för att återgå till frågan.. Ring upp och påpeka hur hon kan skriva ut en medicin som INTE är säkerställd om den ger skador eller ej, (även om de tyder på att de inte gör.. men ändå..) och säg att betapred används ju endast i 0,5 mg tablett under en väldigt begränsad period och säg att de är de enda som hjälper! Kriga för din rätt nu! Jag bråkade me apoteket för nåra veckor sen om kategorier o säkerhet, hon kunde ju ingenting stackarn! Så ja fick rätt tillslut när hon läst på.
    Haha vi bråkar med folk hit och dit allt från vårdpersonal till apoteks. HÄRLIGT!!!!!! Helt rätt! Ok så du hoppar zofranen alltså....hmmm. Nä men va 17 jag skiter i Ceritizinet då. Nu kliar det ju mest på morogonkvisten i sängen. Tack vare att jag gått utan BH och trosor i veckas tid så har jag själv-botat lite Tuttarna har hängt slappt fladdrandes vind för våg. Haha! Min man tyckte jag t o m kunde gå ut sån. ALDRIG i livet säger jag. Lämnar jag huset är det med BH på. Har ju Tavegyl hemma...ren asömnmedlet. Ska kolla på FASS vilken kategori det är då.
    Satt och tjöta med läk (kvinna) och hon kommer aldrig förskriva Beta...utan ska skicka mig till HUD. Men nu när jag kolla på FASS ang. nässelutslag så står det att de patienterna ska remitteras till allergi-mott. Haha! Läk. har ju ingen susning om vad dom pysslar med.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma