• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 17:15:49 följande:
    hej tjejer...
    jag är i KRIS!
    Orkar snart inte med min 3 åring.. Allt jag säger till henne trotsar hon, hånskrattar mig rakt upp i ansiktet och skriker med den högsta ton ni kan tänka er!
    vet inte vad jag ska göra..
    Funderar starkt på att göra abort. Kommer inte orka med att ha en bebis om hon ska vara så här..
    Jag är så ledsen... Känner mig helt förstörd :(
    Men gumman då  *stora kramar*

Vår lilleman hade en fas där han skrek sådär så det ilade längst inne i hjärnan...vi fick honom att sluta med det genom att helt ignorera honom när han skrek sådär. Det tog inte många dagar då han insåg att det inte var så kul.

Angående trots så har jag varit väldigt strickt med mina barn. Trotsas det tex så får man sitta några minuter (lika många minuter som barnet är gammalt....så 3 minuter för din dotter) i time-out. Time-out har alltid varit en neutral plats i hallen eller i köket, inte barnets rum eller lekhörna. Där får barnet sitta och lugna ner sig och när tiden har gått ut har jag alltid gått till barnet och satt mig ner och pratat med barnet om varför denne fick sitta i time-out, vad det var som blev tokigt och hur man hade kunnat göra annorlunda. Sedan, innan barnet fått komma ur time-outen så har jag sett till att man är vänner igen, talat om för barnet att jag älskar denne och kramats lite

Jag är nog lite amerikaniserad där i min uppfostran, men det funkar. 

Och annars håller jag med dem andra...försök att få lite avlastning så du kan andas en stund bara du. Kanske kan din man ta henne till parken någon timme så du kan ta ett varmt bad i lugn och ro?

Tänker på dig och du, det är bara en fas. Det kommer gå bra med en bebis till, en 3 åring blir ju faktiskt 4 också och 4 åringar brukar vara rätt rara

***bamsekramisar***
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-10-07 20:18:06 följande:
    Längtan efter ...: Vet hur jobbig en treåring (eller för all del en fyraåring) kan vara men det vänder lika fort igen. Försök få avlastning eller ta dig ut någonstans där du vet att hon trivs så att hon blir lite mer medgörlig och du får lite andrum. Själv har jag dragit till Ikea några gånger endast för att lämna in ungarna på leklandet och sätta mig själv och fika en stund

Mabaja: Ja katter är härliga djur. Vår lilla dam går dock på smärtstillande så hon är helt groggy men det verkar hjälpa för hon åt torrfoder idag trots att tänderna drogs ut/borrades ut för bara två dygn sedan.

Rontgensyrran: Ska chefen ha orginalet av sjukintyget eller en kopia?

Odd: Grattis till körkortet!
    Kopia. Orginalet ska in till försäkringskassans inläsningscentral. Efter dag 15 så anmäler löneadministrationen till fk att jag är sjukskriven sedan kommer de väl skicka brev till mig där de begär ett läkarintyg. Så skickar in det då. Det är ju nästa vecka för min del.
  • Lallan
    rontgensyrran skrev 2010-10-07 20:25:56 följande:
    Kopia. Orginalet ska in till försäkringskassans inläsningscentral. Efter dag 15 så anmäler löneadministrationen till fk att jag är sjukskriven sedan kommer de väl skicka brev till mig där de begär ett läkarintyg. Så skickar in det då. Det är ju nästa vecka för min del.
    Okej, tack! Men borde man inte kunna skicka in det tidigare till dom egentligen?
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-10-07 20:28:54 följande:
    Okej, tack! Men borde man inte kunna skicka in det tidigare till dom egentligen?
    Man borde ju det..det gjorde jag ju med havandeskapsansökan...jag har ju inte fått papper från dem efter jag skickat in mitt moderskapsintyg. Jag är bara nojig att jag skickar det fel eller nåt. Å det strular till sig :/
  • Happiness
    Rontgen: Vad du är SUPER SUPER gullig som hjälper mig att kolla upp grejer med den förba...kade klådan eller vad 1000 det nu är. Ska gå in och läsa på vardguiden. Tack igen! Hjärta
     Ska ta Tavegyl ikväll hoppar den där Citixirinet. KRAM!

ODD: Grattis to the swedish korkort. LOVELY! Hör av dig om du är nere och rattar runt i GBG!Drömmer
  • Odetta

Tack för alla grattis

Jag är så himla glad...framförallt för min älsklings skull. Han har hittils kört mig och hämtat mig från skolan var och varannan dag samt tagit alla turer till förskolan...oavsett om han jobbat 13 timmar hela natten eller ej. Ibland har han pga detta inte fått sova mer än kanske 4 timmar mellan sina nattpass...stackarn. Men nu kan jag hjälpa till med allt sådant igen, känns såååå BRA  

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 20:38:03 följande:
    Rontgen: Vad du är SUPER SUPER gullig som hjälper mig att kolla upp grejer med den förba...kade klådan eller vad 1000 det nu är. Ska gå in och läsa på vardguiden. Tack igen! Hjärta
     Ska ta Tavegyl ikväll hoppar den där Citixirinet. KRAM!

ODD: Grattis to the swedish korkort. LOVELY! Hör av dig om du är nere och rattar runt i GBG!Drömmer
    Ingen fara Flört Jag hoppas bara att det hjälper och går över! Utan den där hemskheten till tablett!
  • kajsalisa

Den här veckan har jag varit TRÖTT, trots en ganska lugn vecka. Hoppas det inte är tröttheten från första trimestern som kommer tillbaka nu i tredje. Det hade varit tråkigt... Ni andra som befinner er runt v 28-30 eller ni som har barn sedan tidigare, hur har det varit för er?

• Happiness

rontgen (igen) : Levervärdena kollas med hjälp av gallsyreprovet som jag tog. Svaret jag fick idag visade att jag låg under 5 vilket tyder på...ja perfekt värde typ. Så det verkar ju bra. men det där med vätskan ska jag testa...kan ju absolut inte skada. Vet att jag är kass på att dricka vätska-vatten. Eller rättar sagt jag tycker jag är törstig konstant med det beror nog mycket på att familje är inne i något Taco-race här. Och det blir man ju bara såååå törstig av. Men som sagt mer vatten. Sen har ju VC-läkaren redan satt nässelutslag som diagnos (precis samma jag jag misstänker) det är bara den där MVC-läkaren som krånglar. Tycker iof inte det är såå konstigt om hon inte kan så mycket om allergier och nässel hon är ju "bara" en liten gyn-läkare *fniss*

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 20:45:21 följande:

rontgen (igen) : Levervärdena kollas med hjälp av gallsyreprovet som jag tog. Svaret jag fick idag visade att jag låg under 5 vilket tyder på...ja perfekt värde typ. Så det verkar ju bra. men det där med vätskan ska jag testa...kan ju absolut inte skada. Vet att jag är kass på att dricka vätska-vatten. Eller rättar sagt jag tycker jag är törstig konstant med det beror nog mycket på att familje är inne i något Taco-race här. Och det blir man ju bara såååå törstig av. Men som sagt mer vatten. Sen har ju VC-läkaren redan satt nässelutslag som diagnos (precis samma jag jag misstänker) det är bara den där MVC-läkaren som krånglar. Tycker iof inte det är såå konstigt om hon inte kan så mycket om allergier och nässel hon är ju "bara" en liten gyn-läkare *fniss*

Det är ju väldigt vanligt med klåda under graviditeten. Vanligtvis beror detta väl på graviditets hormoner. Du får väl prova dig fram med att dricka lite extra, och smörja dig med kylbalsam och tunna kläder och så. Läste också nånstans att fettrik kost kan påverka klådan negativt så dra ner på fettet i maten. Kanske bye bye tacos? Tungan ute HIHIHIHIHIHIIIIIIII.....men du hade väl blivit lite bättre eler hur?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma