• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-07 15:34:48 följande:
    Hahaha, jag brukar få sköna diskussioner me läkarna då ;) Riktigt kul! Som igår, satt inne i rummet me 3 läkare i en dryg timme o diskuterade, snackade o rådfrågade andra om min konstiga sköldkörtelsituation. De va ändå på akuten, man stressar inte i onödan ;) Haha! Men dom va kanon allihop!

Hjärtklappningen är bättre idag, aptiten är på noll just nu men ska ta lite tabletter för vi ska ju iväg på middag om 2,5 timme. Illamåendet är där likaså, blä!

Justja en fråga ang det, jag funderar på att käka en bit oxfilé då, brukar ha medium.. men de kanske man inte får nu? Måste den va helstekt? :( 
    Jag har käkat medium under min gravidtet. Få slv.se står det. Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. toxoplasma kan får, gris och vilt  smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten.

Så därför har jag ätit medium nötkött, men inget annat :)
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 17:15:49 följande:
    hej tjejer...
    jag är i KRIS!
    Orkar snart inte med min 3 åring.. Allt jag säger till henne trotsar hon, hånskrattar mig rakt upp i ansiktet och skriker med den högsta ton ni kan tänka er!
    vet inte vad jag ska göra..
    Funderar starkt på att göra abort. Kommer inte orka med att ha en bebis om hon ska vara så här..
    Jag är så ledsen... Känner mig helt förstörd :(
    usch det lät jobbigt. är hon inte bara inne i nån peiod nu då? Ingen som kan hjälpa dig med lite avlastning så du får lite lugn och ro och hämta nya krafter?
  • Smålands jänta i storstaden

Vet någon hur det ligger till med magsjuka när man är gravid? Jag blev ju magsjuk i domenikanska och låg 1 dygn men jag har varit riktigt dålig i magen VARJE dag efter det! Ringde. Min vårdcentral och hon hade inga tider, så jag frågade om det kunde vara farligt för bebisen och hon sa att om det i vissa fall kan vara farligt! Fick iaf läkartid på en annan vårdcentral, där jag träffade en läkare som sa att det inte alls är farligt för bebisen! Ska lämna bajs prov bara för att kolla.... Googlade lite med blir ju inte klokare för det! Vi har ju blivade ssk och färdiga ssk i tråden så jag kastar ut min fråga ( även ni som inte är ssk får gärna säga vad ni vet!

• rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-07 17:54:25 följande:
    Vet någon hur det ligger till med magsjuka när man är gravid? Jag blev ju magsjuk i domenikanska och låg 1 dygn men jag har varit riktigt dålig i magen VARJE dag efter det! Ringde. Min vårdcentral och hon hade inga tider, så jag frågade om det kunde vara farligt för bebisen och hon sa att om det i vissa fall kan vara farligt! Fick iaf läkartid på en annan vårdcentral, där jag träffade en läkare som sa att det inte alls är farligt för bebisen! Ska lämna bajs prov bara för att kolla.... Googlade lite med blir ju inte klokare för det! Vi har ju blivade ssk och färdiga ssk i tråden så jag kastar ut min fråga ( även ni som inte är ssk får gärna säga vad ni vet!
    Jag vet någon i nån annan tråd som åkte på salmonella utomlands vid graviditet och det var ingen fara för bebis. Den enda gången det är farligt med ex salmonella är om bakterien invaderar blodbanan. men i övrigt är det ingen fara. Men det gäller ju att få i dig vätska och mat, men det är ju lika viktigt om du kräker och har  diareer hela tiden av andra anledningar också.

Hoppas det är svar nog, jag hade inte oroat mig om jag var du  :)

Röntgen: åter igen tack! Blev så orolig efter att ha pratat med sjuksköterskan i morse, men känns bättre att lyssna på läkaren! Hur mår du nu förresten? Är det bättre?

• rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-07 18:08:29 följande:
    Röntgen: åter igen tack! Blev så orolig efter att ha pratat med sjuksköterskan i morse, men känns bättre att lyssna på läkaren! Hur mår du nu förresten? Är det bättre?
    Idag har jag känt mig väldigt bra :) Har fått massa gjort. Skrivit brev till försäkringskassan där jag beskriver en arbetsdag som jag bifogat tillsammans med min havandeskapsansökan, där min chef *morr* har skrivit att han kan omplacera mig till lättare uppgifter. men i hans beskrivning som är luddig så framgår det endast att jag blir jourfri. Så då har jag slått på stort och beskrivit, det får bära eller brista. Vet ju inte än om jag kommer att kunna återgå till arbetet ännu. Men nu är ansökan skickad iaf!

Sen har jag vart förbi på jobb och snackat lite skit och samtdigt passa på att kopiera samt lämna in mitt sjukintyg till min chef. Skrivit ut lite papper om extrapengar som man kan få från regionskåne som man ska bifoga ledighetsansökan vid uttag av föräldrapenning.

Även fixat fram direkt nummer till läkaren som sjukskrev mig, han skulle ordna med remiss till ultraljud på mina njurar men den har inte kommit in till jobb, kollade det när jag var där inne. Och jag har pratat med någon som skulle be honom ringa mig vilket han inte ha gjort, detta var i måndags. Så nu kan jag ringa honom direkt imorgon istället :)

hahahahaaaa...gud vad jag maler och maler!!!! Märks att jag är sysslolös om dagarna . Måste få utlopp för min sociala sida ;P
  • Mabaja
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-07 17:54:25 följande:
    Jag har varit sjuk två ggr! Först låg jag hela påsken i "vanlig" magsjuka.. Sen när vi var på smekmånad i Egypten åkte jag på magsjuka andra dagen vi var där. Den höll i sig hela vår resa + en vecka efter vi kommit hem, sammanlagt blev det tre veckor. Det jag fokuserade på var att dricka resorb i massor för att inte bli uttorkad! Sen när vi kom hem var vi till bm och hon sa bara att så länge man ser till att man inte blir uttorkad är det ingen fara så jag slutade oroa mig! :)
  • gemigsinnesro
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 17:15:49 följande:
    hej tjejer...
    jag är i KRIS!
    Orkar snart inte med min 3 åring.. Allt jag säger till henne trotsar hon, hånskrattar mig rakt upp i ansiktet och skriker med den högsta ton ni kan tänka er!
    vet inte vad jag ska göra..
    Funderar starkt på att göra abort. Kommer inte orka med att ha en bebis om hon ska vara så här..
    Jag är så ledsen... Känner mig helt förstörd :(
    Men du..ta ett djupt andetag och lämna över 3-åringen till någon annan ett tag, sambo, väninna, mor/farföräldrar? Det brukar räcka med ett par timmar för att man ska bli något sånär i balans igen. Jag vet att de kan vara urjobbiga de små liven (har själv barn med 11 månaders mellanrum men de är stora nu) men det går över. Inte ska du ta bort livet i magen bara för det. Ta hjälp av så många du kan i din närhet och kräv att sambon ska bli mer aktiv (om han inte redan är det). Lycka till :)!

Mabaja: ja din bebis verkar ju må bra och trivas idag är det exakt tre veckor sedan det började och det kunde hålla på i två veckor till! Fick stoppande utskrivet och prov som ska tas i helgen men mest bara för att utesluta att det inte är något farligt som läkaren sa! Nu sitter jag på tåget ner till småland så till helgen ska släkten få veta!

Röntgen: verkligen fullt upp hör jag! Stå på dig och går inte "fulingen" fram så försök igen! Jag ska oxå försäka få hp på mitt jobb, gruppbostad MEN alla klarar sig så bra själva så det är lite osäkert... Försöka kan man alltid göra!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma