• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    Längtan: Jag kommer ihåg hur det var med en 3-åring. Har väldigt dåligt minne annars men det var en händelse som satte sig fast i minnet. Sonen testade och testade gränser på alla möjliga sätt. Det var som du beskriver både med ord, handling allt allt.

Kom ihåg att jag hade brett en smörgås till honom. Han kastade den på golvet samtidigt som han tittade tyket på mig. Jag tog upp den av gammal vana. Sen kastade han den ihåg och smålog. Först då fattade jag vad han höll på med. Jag sa att han skulle ta upp den. Han vägrade!!!!!! Denna smörgåskamp höll på i minst 10 minuter. Han fick inte gå ur köket förän han hade tagit upp den. Tror t o m at jag stod och blockerade i köksdörren. Den kampen var jag tvungen att ta.

Till slut gav han upp och plockade upp mackan. Så summan är den att visa stenhårda fajter måste man ta och jag tycker du ska börja med ditt barn nu. Man behöver inte ta alla fajter men vissa och då gäller det att man är stenhård och bestämt sig innan det händer att just detta tolerar jag inte. Som sagt det ska inte vara många saker..men en 3-4 st. Bestäm det långt innan sen stålsätter du dig och laddar sen kör du.

Om du märker att barnet bara jäklas typ kastar tandborste/macka/kläder på golvet eller något annat beteende som du tycker är oacceptabelt ja då ska du säga det och visa det. Barnet ska INTE styra över dig. Men som sagt gå inte och småtjata hela tiden över alla saker,barn är ändå barn. De växer snabbt ur 3-årings trotsen.

Sen tycker inte jag man ska utsätta varken sig själv eller barnet för en massa onödiga saker som tex handling kl.5 på eftermiddagen innan middagen. Måste man handla då ja lämna barnet till pappan och gå själv. Man ska göra det smidigt för sig själv som förälder också. LALLANs IKEA exempel är klockrent.
  • Odetta

tjejjer....samvetsfråga: frossar ni i godsaker eller lever ni nyttigt???

Jag tror jag lever rätt nyttigt under dagen....men på kvällen så usch...då frossar jag i mig godsaker. Har såååå dåligt samvete för det

Igår åt jag tex ett helt paket Mariekex...och nu ikväll har jag ätit en bit ostkaka med sylt....efter att jag redan åt en mars. Annat vanligt jag äter på kvällen är en rätt stor skål med flingor, typ havrefras med solhavre...det är en favorit.

Jag blir såååååååå sugen på sånnt på kvällen, vid den här tiden ungefär....tycker det är rätt jobbigt. Jag tycker det är GOTT när jag äter det, men efteråt får jag ångest och önskar att jag tog ett äpple istället. Är i v23 nu och har redan gått upp 8-9 kilo....känns ju inte så jätte kul direkt.

Så hur gör ni? Lever ni sunnt eller är ni som jag, obotliga gottgrisar?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-10-07 21:07:43 följande:

Jag tror jag lever rätt nyttigt under dagen....men på kvällen så usch...då frossar jag i mig godsaker. Har såååå dåligt samvete för det

Igår åt jag tex ett helt paket Mariekex...och nu ikväll har jag ätit en bit ostkaka med sylt....efter att jag redan åt en mars. Annat vanligt jag äter på kvällen är en rätt stor skål med flingor, typ havrefras med solhavre...det är en favorit.

Jag blir såååååååå sugen på sånnt på kvällen, vid den här tiden ungefär....tycker det är rätt jobbigt. Jag tycker det är GOTT när jag äter det, men efteråt får jag ångest och önskar att jag tog ett äpple istället. Är i v23 nu och har redan gått upp 8-9 kilo....känns ju inte så jätte kul direkt.

Jag unnar mig när jag har lust . Den dagen den sorgen ;P Så diskuterar jag. Men jag hade sist hos bm gått upp 7 kilo. Vissa tror jag lägger på sig mer andra mindre. Jag vill njuta i min gravidtet och sen äter jag normalt mycket sött annars också ;P
  • Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-10-07 20:55:11 följande:
    Det är ju väldigt vanligt med klåda under graviditeten. Vanligtvis beror detta väl på graviditets hormoner. Du får väl prova dig fram med att dricka lite extra, och smörja dig med kylbalsam och tunna kläder och så. Läste också nånstans att fettrik kost kan påverka klådan negativt så dra ner på fettet i maten. Kanske bye bye tacos? Tungan ute HIHIHIHIHIHIIIIIIII.....men du hade väl blivit lite bättre eler hur?
    Ja thanks god. har sprungit runt här hemma tros-lös,byx-lös, BH-lös med potatis mjöl under tuttisarna. Haha! kan det bli bättre så säg? Den Tacos jag äter är ett skämt. Kan man överhuvudtaget kalla det Tacos? Inget skal, ingen majs och ingen guaqumole (någonting)....bara gräddfil. Nä vi tar bort benämningen Tacos och säger köttfärs med tråkiga grönsaker och gräddfil. De andra sitter däremot och gluffsar för glatta livet...kul för dem.
  • Happiness

ååååååååå Marie-KEX...vattnas i munnen. man kan lägga dom ett glas mjölk och blanda ihop allt till en go gröt. MUMS! Kvällarna är absolut värst och dagarna och lite vid lunch och undra om inte frukosten också räknas in där...HAHA

• Odetta
    Happiness skrev 2010-10-07 21:15:44 följande:
    ååååååååå Marie-KEX...vattnas i munnen. man kan lägga dom ett glas mjölk och blanda ihop allt till en go gröt. MUMS! Kvällarna är absolut värst och dagarna och lite vid lunch och undra om inte frukosten också räknas in där...HAHA
    nja...vete fan om marie-kex-gröt lät så lockande...men däremot kan jag rekomendera att ha lite nutella (bredbar choklad) på och lägga ihop 2 kex till en "macka"....sånna åt jag också några stycken av igår!

Ja...jag är nog fan lika dålig på dagen egentligen också...särskillt när jag är i skolan och har föreläsningar! Då dricker jag min stora termos med varm choklad och efter lunch och på rasten behöver jag nått litet men sött (idag vart det en kexchoklad). Och frukost....visst är sylt på mackan nyttigt? det är väl frukt och sånnt?

suck
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Lallan
    Happiness skrev 2010-10-07 21:15:44 följande:
    Lät inte som en höjdare direkt men alla är vi ju olika

Har haft en väldigt onyttig period och då kan jag bara inte motstå alla godsaker. Nu sista veckan har jag istället  haft dille på morötter som är lite nyttigare, hur bra det är med minst ett halvt kilo morötter per dag vet jag dock inte.
  • Cat79

Kajsalisa: Komiskt att vi i stort sett hade samma värden när vi var hos BM samt så diffar det 1 dag på oss. Vi har även mått bra hela tiden båda två Glad. Vad hade du för blodtryck? Jag hade 110/70 - kanske lika även här. Jag har bara blivit lite tröttare men som sagt inget konstigt att du är det nu. Så vi är nu i tredje trimestern.... konstigt m sant. Hur länge kommer du att jobba till? Kram

• toksnippa

Jag äter det jag är sugen på, det brukar bli något onyttigt varje dag - dag som kväll Jag är en riktig gottegris, men försöker ta en frukt först och se sen om jag fortfarande är sugen på ditt o datt..... (det brukar jag vara, he he!)
  • Lallan

Jag är riktigt riktigt trött men det går ändå inte att jämföra med första perioden.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma