Inlägg från: Pancakes |Visa alla inlägg
  • Pancakes

Plus igen efter mf/ma

Muffe80 skrev 2010-10-01 09:53:12 följande:
    Jag mår inte så jätteilla nu men orkar heller inte oroa mig. I helgen berättar vi för sambons föräldrar

Nu ska jag gå och göra en hel sats chokladbollar till mig själv, måste ju få i mig lite havregryn, eller hur?
    Självklart måste du det :) Ät du det som du får i det, spelar ingen roll vad det är!
  • Pancakes

Godmorgon!

Sofy, Röntgensyrran, Happiness mfl...fy så tråkigt med alla era komplikationer!!

Muffe, förstår att du blir orolig för blödningarna men som någon skrev så har du ju haft det tidigare också och det var ingen fara. Du är säkert en sån som blöder från och till under graviditeten, det är det ju många som gör.

Tjejer, jag går omkring och funderar på vad man får och inte får göra. Det är så svårt allting när man är så nojig. Har frågat BM men hon säger bara att ALLT är ok men jag vet inte om jag ska lita på det. Så här kommer några frågor till er experter:

- sushi är ok eller hur?
    - rött kött är väl ok så länge det är nöt?
    - bada bubbelbadkar, är det ok? Förstår om det är infektionsrisk på offentliga men om man har ett själv hemma är det väl ok? Eller är "vibrationerna" farliga?
    - måla friggebod utomhus? Inomhus kanske inte är så bra för att man andas in lukten så koncentrerat men utomhus borde vara okej, eller?

• Pancakes
    Muffe80 skrev 2010-10-04 08:38:50 följande:
    Blödningarna var falskt larm, blev inget mer
    Hurra, vad bra!
  • Pancakes
    kajsalisa skrev 2010-10-04 08:52:33 följande:
    Nu är jag tillbaka och aktiv här i tråden igen. Har läst ifatt allt, och jag skickar stora kramar till er som inte mår något vidare. Får nästan lite dåligt samvete över att jag själv mår så bra, lite halsbränna bara...
    Nej, inte ska du ha det! Skönt att höra om någon som mår bra också!
  • Pancakes
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-04 08:44:03 följande:
    - sushi är ok eller hur?
    Ja det finns GRAVID sushi
    - rött kött är väl ok så länge det är nöt?
    Ja det får man om köttet är hel stekt
    - bada bubbelbadkar, är det ok? Förstår om det är infektionsrisk på offentliga men om man har ett själv hemma är det väl ok? Eller är "vibrationerna" farliga?
    Självklart får man bada i bubbelpol hur mkt man än vill och NEJ det är inte farligt för dig eller bebben
    Om vibrator skulle vara farligt skulle man inte uppfunnit dildos och använda detta som gravid
    - måla friggebod utomhus? Inomhus kanske inte är så bra för att man andas in lukten så koncentrerat men utomhus borde vara okej, eller?
    Det finns måla färg man INTE får andas in som gravid så innan ni ska måla ska ni fråga om det är okej som gravid.
    Tusen tack för svar!

Men lax är ju jättebra att äta som gravid och de säger ju att det är ok att äta så länge den varit fryst/är färsk? Ska man inte lita på det?

Med rött kött menade jag alltså att det är rosa i mitten och inte helt genomstekt. Om jag måste äta segt genomstekt kött hoppar jag hellre över det men kött ska ju vara bra pga järnet. Enligt BM är det samma relger som gäller för gravida som för andra; dvs fläsk och kyckling måste vara genomstekt men inte oxfilé mm.

Ska kolla med färghandeln om färgen är ok. Aaaah, nu blir jag nojig...målade en massa i helgen men det blåste en massa och jag var utomhus så kan inte fått i mig nåt direkt. Vågade dessutom ha sex för första gången sen plusset. Är nojig för det också... Men det blöder inte än så länge i alla fall.
  • Pancakes
    rontgensyrran skrev 2010-10-04 09:04:38 följande:
    hahahahahaaaaa....JAG DÖR!!!!! Faan vad du är rolig! Får man använda dildos som gravid då??? Man kanske inte får använda den på grund av vibratorn???? hahahahaaaa
    Hahaha...ja, en dildo lär ju vibrera betydligt mer än mitt badkar i alla fall.. :)
  • Pancakes
    Lallan skrev 2010-10-04 09:16:50 följande:
    Sushi ska vara okej så länge som den är färsk! (och ja sushirestauranger fryser fisken tre dygn för att ta död på parasiter)

Rött kött har jag fått för mig att man inte ska äta även om det kommer från nöt men det beror kanske lite på hur rosa det är i mitten också. Det ska ju vara tillagat. Rå köttfärs vet jag däremot att är absolut nej då man är gravis pga toxoplasmos.

Apropå färg så utomhus hade jag inte oroat mig ett dugg inomhus hade jag valt vattenbaserad färg istället för oljebaserad.
    Ja rå köttfärs ska jag nog strunta i. Fastän jag älskar råbiff.. En tanke jag har är ändå: är toxoplasma bra för dem som inte är gravida då? Borde ju inte vara bra för någon då?
  • Pancakes
    sofy skrev 2010-10-04 09:24:26 följande:

Pancakes; Sushi är som Lallan skriver, OK! Dom fryser ju fisken innan så. :) Och ja har badat jacuzzi hemma hos ma & pa, verkar ju funkat för mig iallafall. Och sex har vi också haft. första gången i v 8, men de går ok. :)
    Tack! Vill inte undvika varken sushi, jacuzzibad, träning eller sex eftersom det är saker jag mår bra av :)
    Men man vill ju inte äventyra bebisen heller så klart.
  • Pancakes
    sofy skrev 2010-10-04 09:57:11 följande:
    Nä de e klart.. Fast man måste ju leva också, så känner jag. Jag va skitorolig i början för typ allt men de lägger sig me tiden.. :) Sen får man gå på magkänslan! Ang bad, träning, sex osv.

Hur mår du nu?
    Tack, skönt att höra. Visst är man orolig som sjutton men hoppas det lägger sig senare.
    Jag mår bra...lite FÖR bra tror jag. Fan! Aningens ömma bröst då och då men inte alls mycket. Har haft lite mensvärkskänslor till och från men det är några dagar sen nu.
    Tycker synd om dig som har det så eländigt! Menär ändå lite avis för att din bebis mår så bra ändå. Skulle gärna må lite illa men förstår att det är allt annat än kul att vara i den situation du är i nu.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma