Inlägg från: Pancakes |Visa alla inlägg
  • Pancakes

Plus igen efter mf/ma

Safiree, tack snälla gulliga du för all info. Nu känns det mycket bättre! Kram till dig!

Sötfilur, det låter ju jättebra allting också och inger hopp. Kanske ska be dem prova en gång till ändå. Men de verkade så säkra på att det inte gick. Bebisen har huvudet snett uppåt så att det spänner ut vid naveln, rumpan rakt nedåt och så fötterna åt sidan så att jag känner sparkar typ vid midjan. Med andra ord ligger den som ett V med rumpan nedåt. De lyckades putta upp rumpan och fram med huvudet åt andra sidan en bit men efter ca 10 cm så tog det tvärstopp på precis samma ställe för båda läkarna. De försökte åt andra hållet också med det tog stopp efter ca 10 cm förflyttning där också. De föreslog inte ens ett vändningsförsök till. Ska jag ringa och fråga ändå kanske?

• Pancakes

MelikaH, vad jag hört är Omega 3 tabletter inte ens i närheten av så effektiva som att få omega 3 naturligt via kosten. Men äter du inte fisk blir det ju svårt. Jag frågade barnmorskan om omega 3-tabletter men hon sa bara att jag skulle strunta i dem och äta Omega 3-ägg som finns i affären och valnötter (och fisk då förstår men det är ju inte aktuellt i ditt fall) Vet att det finns andra nötter med Omega 3 men minns inte vilka sorter som innehåller mest. Kolla på livsmedelsverkets hemsida.

• Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 15:11:54 följande:
    Svårt. Mina läkare trodde inte heller det skulle gå att vända en annan gång, men de såg hur besviken jag blev att det inte gick så de föreslog en gång till- fick dock betala 80 kr för det men det var det värt
    Den andra gången var det en bättre läkare som verkligen hade kraft att fixa detta, däremot tror jag vändningen drog gång förlossningen faktisk eftersom hon är född lite tidigt

Det skadar ju inte att försöka igen, om du orkar och om läkarna tycker det. Normalt får man ju bara ett försök.
    Visst, man ska ju ta hänsyn till att det ju kan vara en anledning till att den ligger som den gör, navelsträng etc... bäst att rådfråga läkare där kanske.
    Ja, man vill ju inte riskera nåt. Hur resonerade du med att föda i säte eller kejsarsnitt? Rådde de dig till nåt? Enligt dem var det ungefär lika riskfullt och de var väldigt "för" att föda i säte och fick det att låta som det naturligaste i världen. Jag är tveksam. Min man lyssnade nog på dem. Jag känner att det finns ju en anledning till att man vill mäta bäcken och hur stor bebisen är liksom...
  • Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 15:34:54 följande:

nu finns förlossningsberättelse i min blogg här på FL

pancakes, hos oss rådde de verkligen till att föda med KS. De sade att ca 98 % av förstfäderskorna väljer detta alternativ på deras sjukhus i alla fall. Jag hade redan bestämt innan att det fick bli KS. Har läst att det kan finnas risker med sätesförlossning och att det då kan sluta med akutsnitt istället. MEN, man får även komma ihåg att de är duktiga så om man villf unka det säkert jättebra att föda i säte!

Åh, då ska jag in och läsa på din sida!
    Lutar åt snitt, det gör det faktiskt.
  • Pancakes

Sötfilur, nu har jag läst din berättelse! Jäklar, vad fort det gick. Verkade som om personalen inte riktigt fattade eller? Verkar ha gått väldigt smidigt i alla fall. Åh, vad roligt att det gick så bra! Hur mår du nu? Går det bra med lilltjejen?

• Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 15:44:56 följande:
    Fördelen med snitt är att du vet när det blir Och det är många förlossningar som slutar i snitt, ca 20 % tror ja. Men om du vill, så fråga om de kan göra ett försök till med vändning, då har du gjort allt du kan.
    Ja, många tycker det är en fördel och det skulle jag nog också tyckt i vanliga fall men nu har vi precis flyttat och har inte kommit i ordning än. Det har blivit försenat med inflyttningen och har inte ens golvläggning och målning klart så jag är rätt stressad över att allt ska vara kaos när bebisen kommer och och det är sågspån och och spackeldamm överallt. Men det får lösa sig, huvudsaken är att den lille mår bra.

Så du hade fel med att det var en kille :) Får se om jag också har fel...
  • Pancakes
    kajsalisa skrev 2011-05-03 16:06:52 följande:
    Pancakes; jag har inte erfarenhet från varken snitt eller säte, men jag skulle aldrig gå med på att föda i säte och det förvånar mig att dom pratade så varmt om det. På vår förlossningsförberedande kurs sa dom att det är väldigt ovanligt nu för tiden att man ens försöker, särskilt om man är förstföderska. Vill inte skrämma dig på nåt sätt, men jag skulle nog se till att göra massa research innan jag bestämde mig om jag vore du...
    Kram
    Precis, jag är också förvånad och det är det som är så jobbigt. Jag var inställd på snitt och när man läser på blir man ju inställd på det också. Men läkarnas attityd gjorde mig förvirrad och min man också. Han tycker också att säte låter nästan okomplicerat nu efter det de sa igår. Det lät nästan på dem som att det var större risker med kejsarsnitt än med säte. Men så är det väl inte?? Usch, vad förvirrad jag är.
  • Pancakes

Sofy, gjorde vändningsförsök igår men det gick inte. De har gjort bäckenröntgen och det är bra mått så förutsättningarna är goda. Ska också göra TUL för att kolla hur stor bebisen är.

Jag vet inte vad jag ska tro. Fick inte så mycket info om riskerna med sätesförlossning mer än att 30% brukar sluta i akut kejsarsnitt men det skulle inte vara större risk för bristningar enligt dem. Vad är risken då?? Det måste ju finnas en anledning till att bäckenet inte får vara för litet och att bebisen inte får vara för stor.
    Däremot sa de att det kan bli lite andningsproblem för bebisen med planerat snitt och att risken för allergier ökar eller nåt sånt.

Vad skönt att Devin hamnade rätt till slut!!

• Pancakes

Hej på er!
    Tack för era svar om det här med kejsarsnitt och säte och sånt. Ska gå på TUL och se hur stor den är bara för att kunna ha ytterligare beslutsunderlag men det lutar åt kejsarsnitt. Vågar inte riktigt föda i säte.. På föräldrarutbildningen igår rekommenderade barnmorskan att föda i säte. Man blir grymt förvirrad.

Kul att läsa era analyser om surt och salt och sånt. Jag tror också på pojke och har varit sugen på både surt och salt :) Pulsen är dessutom låg men det hade å andra sidan Sötfilurs bebis också och det var en tjej så man vet aldrig. Hoppas man inte råkar skymta nåt på TUL nästa vecka nu när man ställt in sig på att inte kolla kön.

Sugarrush, jag känner igen det där med klantiga karlar. De är klantiga och vi är extra känsliga och det blir ingen bra kombo. Hoppas det känns bättre nu!

• Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-05 09:52:34 följande:
    Jag var sugen på salt och ut kom som sagt en flicka.

Det där ang. hjärtljud, när man lyssnar hos bm är det ju endast bara en kort kort stund. När vi var på förlossningen ngra gånger så låg jag rätt länge med CTG och då ser man ju att hjärtslagen inte bara ligger på det som de brukar, det beror helt på om bebis rör sig, sover eller inte..
    Så jag tror inte på att hjärtljud kan säga om det är pojke eller flicka våra var allt från 120 till 170
    Samma här! Hos BM har det alltid varit 125-135 men på CTG på vändningsförsöket häromdagen pendlade de som sjutton.
  • Pancakes

Bör vi blunda på TUL tror ni? Är det väldigt tydligt om det är tjej eller kille nu när den är så stor? Vill verkligen inte veta nu när vi hållt ut så länge.

• Pancakes
    LittleJunia skrev 2011-05-05 13:05:42 följande:
    Med sonen tyckte jag om sura saker, hade tex cravings på grapefrukt, hjärtljuden låga (130-150), mådde ganska bra i början av graviditeten, jag samlade vatten gick upp ca 24 kg och var stor som ett hus Hade "pojkmage" och hormonrand hela vägen upp

Med dottern har jag gillat söta saker, åt mängder av maräng swiss om kvällarna, hjärtljuden låga (125-150), mådde illa fram till v.15, samlade inte vatten, gick upp 17 kg. Hade "pojkmage" och  hormonrand hela vägen upp
    Hmm, slutsatsen är att det kan bli hur som helst alltså? :) Det mesta är väl teorier och myter kanske.

Ni får väl gissa på mig då om det blir tjej eller kille, svaret kommer om ett par veckorFlört
    Har en pojkmage nu, hade en tjejmage förut (bild i galleriet). Hormonrand ända upp, typ 10 cm ovanför naveln. Inga bristningar. Har inte mått särskilt illa utan har mått väldigt bra, sluppit krämpor och tränat regelbundet. Pulsen har legat på 125-135. Gått upp 14 kg (vecka 37), cravings på både surt (juice och apelsiner) salt (saltlakrits) och sött (choklad) men är ett godistroll annars också. Glass är en craving just nu. Tjej eller kille?
  • Pancakes
    3 barns mamma84 skrev 2011-05-05 13:44:57 följande:
    Förlåt men jag måste bara fråga hur ni haft det.
    Jag trodde jag fick mensen i måndags då jag haft bruna flytningar ca några dagar innan och så kom ''mensen'' satte på min bindan och det började små blöda.
    I tisdagen kom det lite blod men den var allt borta.
    Igår var det borta en hel dag men kom tillbaks på dagen vid eftermiddagen ca och sen slutade det igen
    Nu har den varit borta igen och jag tänkte va fan är detta och skulle känna på tappen men jag hittar inte den det är likom som en stor tapp :-s hmm ja svårt o förklara men iaf när jag tog ut fingrarna (VARNING) så kom det brund såklart med.
    Vad fan är detta ????
    Låter ju helskumt. Har du haft normal mens annars sen förlossningen? Fråga din BM kanske?
  • Pancakes

Hej tjejer!

Här är jag ifall ni undrat! Har flyttat in i huset de senaste veckorna och det har varit väldigt fullt upp och har inte installerat datorn osv så jag har varit lite avskärmad från omvärlden. Det där med att ta det lugnt innan bebisankomst har jag visst inte riktigt följt... Men roligt är det och stormtrivs i huset och barnrummet är redo för bebisen nu. Den har fortfarande inte vänt sig och det är rätt kört tror läkarna. BF igår och på måndag är jag inbokad för kejsarsnitt. Lite läskigt med det känns ändå bra nu. Har vant mig vid tanken.

Hur mår ni allihop?

Kramar!

• Pancakes

Hej på er! Kikare in för att uppdatera er på läget. Inte klokt vad lite tid över man får med en liten. Vår dotter föddes med planerat kejsarsnitt för em vecka sen. Allt gick jättebra! Hon vägde 4kg så jag är glad att jag inte försökte föda i säte .

• Pancakes

Emma heter hon. Blev rätt förvånad för var så säker på att det skulle vara en kille.

• Pancakes

Nu har jag lagt upp bild på lilltjejen i galleriet!

• Pancakes

Mct, fy sjutton vad glad jag blir! Grattis vännen!!!!

• Pancakes

Mct, så himla starkt och fint! Så glad för din skull! Vad händer nu? Ska du äta nåt speciellt nu enligt läkarna? Eller proggisar eller nåt?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma