• Odetta

Plus igen efter mf/ma

rontgensyrran skrev 2010-07-09 11:29:11 följande:

Även om allt ser bra ut nu, finns ju fortfarande en liten risk att nåt går fel längre fram så det var nog det hon menade att ni skulle hålla tummarna. Men denna gången ska det gå bra för dig!

Och såklart att det är positivt att det ser bra ut nu eller hur? Det är det du får glädja dig åt och föröska att slappna av fast det inte är lätt! Tro mig jag vet. Nojjar ibland fortfarande och då har man ändå kommit en bit på vägen.

Det är faktiskt vanligt att folk blöder lite grann av normala anledningar och det har gått jättebra för dem!

Kramar

Ja, jag har ju blött vid 2 tillfällen denna graviditet.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Lallan skrev 2010-07-09 12:04:38 följande:

Ego: Går in i v 17 idag (16+0). Var in till bm idag och kollade hb och blodtryck då jag haft ont i huvudet varje dag i snart två veckor nu men det var helt okej. hb låg på 129 vilket i och för sig är lågt för mig men skulle säkert varit lägre om jag inte ätit mitt val kvinna som jag ovanliogt nog varit noga med på sista tiden. Blodtrycket var ngt högre nu än vid inskrivningen trots att jag nu är ledig och bara slappar hela dagarna men det var fortafarande normalt. Gissar på att värmen i kombination med att sova dåligt på nätterna kan vara en förklaring.

runt den tiden i graviditeten så är det något hormon som når sin topp och det gör att man får huvudvärk. Jag har fått det alla gånger vad jag kan minnas runt v17-19 (och infon om hormonet fick jag av min BM när jag väntade minstingtösen)

sedan tycker jag att 129 i hb låter alldeles lagom. Jag är jättenervös för mitt hb för jag får för högt (över146 i hb räknas man som riskgravid) och då blir det en massa extra oro och tillväxtUL och skit. Hade så med lilleman....runt 146 hela graviditeten ända till slutet trota att jag undvek ALLT med järn i och åt massor med calcium (binder järn). Skulle jag ligga runt 129 skulle jag könna mig glad

*kram*
  • Odetta
    acure skrev 2010-07-09 17:32:18 följande:
    Har under en veckas tid, till och från kännt sveda när jag kissar. Jag har haft mycket problem med UVI hela livet men brukar bli riktigt dålig, alltså feber och som taggtråd när jag kissar. Nu är det mer att det halvsvider ibland. Var upp igår och lämnade urinprov vilket visade ett förhöjt värde av vita blodkroppar, men inte så mycket att de med säkerhet kan säga att det är UVI så de skickade det på odling så jag får svar på måndag. Distriktssköterskan sa att det lika gärna kan vara slemhinneförändringar i samband med graviditeten, vilket jag självklart hoppas att det är då jag hela dagen läst om att UVI med GBS-bakterier kan leda till missfall om man inte behandlar, samt att gravida med UVI leder 10 ggr större risk att föda barn med CP-skador. jag är SJUKT orolig eftersom jag gått och haft såhär ganska länge nu, tänk om det gått för långt och att fostret redan är smittat??

Förlåt, jag ville bara skriva av min oro lite. Blir genast att jag tänker att förra missfallet berodde på UVI då jag hade samma känningar i urinet då, men då visade urinprovet negativt så jag hoppas ju att eftersom jag har samma symptom nu att det bara är slemhinneförändringar.

Usch vad mycket det finns att oroa sig över. Ska nog ringa BM på måndag och förklara att jag ofta får UVI och att det oroar mig. Läste någonstans om en tjej som fick lämna urinprov 1 gång/mån hela graviditeten bara för att utesluta GBS.

Smålandsjänta - Tänker på dig och förstår din oro till tusen. Många kramar från mig!
    förstår din oro, men försök att inte stressa allt för mycket ändå.

Jag vet inte så mycket om UVI för jag har aldrig haft det, men däremot har jag haft GBS mina 2 senaste fullgågna graviditeter. GBS _kan_ vara livsfarligt för bebisen _om_ den smittas eller om man inte behandlar när man har besvär av det. GBS kan orsaka tidig vattenavgång under graviditeten (största risken under graviditeten) och hjärnihinneinflamation hos bebisen om den smittas vid förlossningen. Har man GBS blir man därför behandlad med antibiotika vid förlossningen (hellst i 5 timmar innan bebisen föds) och så måste man stanna i minst 12 timmar efteråt.

Jag tycker att den absolut största faran med GBS är att det inte tas på allvar i Sverige och att gravida inte testas för det. Min första GBS upptäktes i USA och förra GBSen tjatade jag till mig ett prov....DET är det farligaste med GBS. Vet man om att man har det går det att behandla.

*kram*
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-07-09 19:03:23 följande:
    Åhh Odd önskart att jag kunde få lite Hb av dig!!! Jag har ätit mitt val kvinna i över ett halvår. Och mitt Hb i v 7 var 112 :/ Så ni kan tänka er om det sjunker längre in i graviditeten. Jag kommer att gå som en zombie och var dööötrött. Vill inte börja med järntabletter då min mage klarar det väääldigt dåligt. Även niferex som sägs vara bra :/
    Usch, jag förstår dig. Min bästa kompis får så dåliga värden under sina graviditeter att hon behöver blodtransfusioner! sisst fick hon "förbud" att föda för det låg under 80...stackaren!

Men min kropp är lite knasig för dem kollar ju hb och sedan kan dem kolla vilken "Reserv" kroppen har. Jag har ständigt högt hb men enligt det testet dem tog då så var min reserv nästan tom! Tycker ju att kroppen kanske kunde reglera det där så man inte har för högt och kör slut på reserven liksom....frågade hur man fyller på reserven och svaret var att äta järnrik kost. Ja...men då stiger ju mitt hb och det vill jag ju inte så vad gör man då?

*blåser över lite hb åt ditt håll*
  • Odetta

Jag har lite funderingar som jag tänkte att jag skulle vädra med er...

Hur känns era magar?

Altså, min mage känns....ja, hur känns det egentligen. Är i v10+0 idag och min livmoder når halvvägs upp till naveln. Jag vet att det varierar och är man förstföderska så kan det dröja ända till v13 innan den kommer upp ur beckenet. Men jag har 4 fullgångna graviditeter i bagaget så då är den tydligen lite lättare uttänjd.

So far so good.

Men jag har banne mig börjat att få sammandragningar! Ska det vara så? sammandragningar som känns ända in i ryggen???

Har funderat lite och UVI kan ju ge sammandragningar...likaså GBS. Jag har aldrig i mitt liv haft UVI så jag har inte den blekaste hur det känns. Och GBS har jag haft, men aldrig med besvär.

Blir kisset gulare när man har UVI? Altså ljusgulare (inte åt det oranga hållet utan mer åt neongula hållet)??? Måste man ha ont vid UVI???

Funderar på att ringa BM på måndag och fråga om man kan få komma på en odling...eller det kanske är Vårdcentralen man vänder sig till? Eller är det KK?

Äsch, jag vet inte...jag vet bara att det är ganska obehagligt att få onda sammandragningar i v10+0...känns inte ok liksom. Samtidigt försöker jag tänka förnuftigt och undrar om jag bara överanalyserande och nojjig en massa med tanke på bakgrunden vi alla har?

Någon som har lite input eller kanske till och med känner igen sig?

*kramisar*

• Odetta

Välkommen hit Knotten förresten, vet inte om jag hunnit säga det eööer inte

*kram*

• Odetta

Tack för all er input!!!

När jag får sammandragning så blir magen som en boll....jag känner liksom hur det börjar och hur det ökar och sedan når den en topp och så slappnar magen av igen. Efteråt är jag lite öm.

När det blir såhär så drar det och känns lite som vadkramp (fast i magen då), men jag får det inte ofta...kanske 2 ggr om dagen, men det är ju lite läskigt när jag får det....framförallt om jag liksom inte har gjort nått ansträngande och bara ligger i kökssoffan.

Mh...får ringa till BM i morgon. Kisset är i alla fall inte neongult idag (och jag käkar inga vitaminer, för det vet jag att kisset blir gulare av, så det var inte det igår) så det känns lite bättre...

*kram på er alla fina*

• Odetta

Jag hatar spökveckorna

Nu är jag i v11 och precis som alltid så börjar jag må väldigt mycket bättre nu. Fast med lilleman mådde jag lite småilla om kvällarna ända fram till v17-18 någonstans innan det försvann helt.

Men jag blir ju så jäääääkla nojjig av det här!!!

Med vårt MA så försvann alla symptomen i v11 och magen som hade varit svälld slutade att växa och planade ut och fram emot v14 hade den till och med blivit mindre.

Tänk om det blir så nu igen????

Skillanden från denna gången och MA:et är att jag känner min livmoder....det gjorde jag inte då. så det är ju positivt. Och mina bröst är svullna och varma och ömma....och det är ju positivt.

Ändå går jag ock klämmer på dem ibland och undrar "är dem lika ömma verkligen?" och jag tittar i spegeln och tänker "har magen växt lite till eller krymper den?"...."nu känns byxorna inte lika tajta...lever den?"

Jag är så trött på det här!!! Jag vill veta att vi får vår bebis denna gången, vill veta att den mår bra och att allt lönar sig! Jag HATAR denna ovisshet dem här veckorna!!!!

Längtar så till v14-15....då borde jag börja känna nått fladder, det har jag gjort förut när det gått bra. Jag behöver få se riktigt gravid ut och KÄNNA bebisen...känna att den lever och mår bra.

Jusst nu känns allt bara så overkligt....så "varför skulle vi få en till bebis nu....kvinna, du har fött 4 friska barn...du har uppfyllt din kvot"

• Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-07-11 17:18:34 följande:
    Även jag nojjar ODD. Mitt kiss har runt vecka 10 varit väldigt gult. Köp stickor på apoteket om du är nojig för UVI, så vet du ju svart på vitt om det är nåt.

Jag har börjat få hugg underifrån känns det som. Att det hugger inne ifrån vagina och sen går det över nästan direkt och sen kommer det igen  då och då. Nån som känner igen det? Läste om att det kan vara normalt att få sammandragningar under en graviditet då man övar inför förlossning? Tror jag det stod. Men är det sammandragningar jag känner?? Odd du kanske vet? Min mage blir inte spänd och hård som din. Utan det hugger och drar bara.

Allt är säkert bra med våra bebisar, vi ska bara försöka så gott vi kan för att inte stressa upp dem, men det är svårt när man kommer i en nojig period.
    Kan man köpa stickor för det? Jamen då ska jag köpa hem sånna (såg en chance att få kissa på sticka )

Hugg känner jag igen Det är helt totalt jätte Ofarligt! Kommer inte ihåg exakt vad det berodde på, bara att det är totallungt...nått med ligamenten tror jag *kliar mig i huvudet* Men det gör ont, det gör...sådär obehaglit. Men som sagt, ofarligt *kram*
  • Odetta

livmoderkanten...ska försöka förklara hur man kan hitta den

Först ska man ligga helt platt på rygg, sedan klämmer man rakt mer med fingrarna i  magen (försiktigt förståss) och börjar så  pass högt upp att man vet att man inte klämmer rakt på livmodern och sedan flytta handen som klämmer ner med kanske en cm åt gången (och samtidigt vickar lite på fingrarna fram och tillbaka när dem är nertryckta) då kan man, om livmodern kommit upp ur beckent, känna dess kant.

Det känns som en boll man kommer åt...lite spänstig och rund liksom. Svårt att förklara i ord när man inte kan visa...men hittar man det är det ingen tvekan om att det är den man hittat.

Men är man förstföderska så tar det oftast upp till v12-13 innan den ens kommer upp ur beckenet och då är det fortfarande svårt att hitta den. Tror att det är svårare om man har bra magmuskerl också. Jag har urkassa magmuskler och som sagt fött 4 barn...det känns som om "mini" bor i en villa och inte en enrummare för min livmoder trivs tydligen med att vara stor och all over the place 

*kram*

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma