• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja

När kommer Bjornis bebis? Vikt? Längd?Glad

Längtan efter en liten: 25/12 kl 03:47 51 cm och 3242 g
    3 barns mamma84: 25/12 Klockna 13:55, 51 cm och 4040 g
    PåvägMotSyskon 26/12  Kl 14.42, 52cm och 3575g
    Odd: 27/12 kl 07:53, 52 cm och 3760 gram
    Rontgensyrran: 28/12 kl 15.16, 50 cm och 3865 gram.
    Mabaja 29/12 kl 02.30, 54 cm och 3895 g
    Mallanis: 30/12 kl 04.31, 50 cm 3825 g
    Happiness: 1/1 kl. 23.50 51 cm 3497 g
    Cat79: 2/1 kl 21.10, 51 cm, 3750 gram.
    Smålands jänta i storstaden: 3/1, kl18.54, 52 lång 3820 tung

När kommer PåvägMotsyskons bebis? Vikt? Längd?

Bjornis: 25 dec kl 14:15. 54 cm, 3980 g
    Happiness: 27 dec 13.50 53 cm, 4120 g
    3 barns mamma84: 28 dec kl 03.02 53 cm 4510 g
    Cat79: 28 dec kl 23.15. 52 cm, 4010 g
    Mabaja: 31 dec kl. 03.24 55 cm och 4140 g

Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • färnik
    Mamma till W skrev 2010-12-23 14:42:13 följande:
    JA det är ok att äta gravad lax!
    I alla fall färsk. Vaccumförpackad, så som den ofta är i butiken, rekomenderas väl inte?
  • acure
    När kommer Bjornis bebis? Vikt? Längd?Glad

Längtan efter en liten: 25/12 kl 03:47 51 cm och 3242 g
    3 barns mamma84: 25/12 Klockna 13:55, 51 cm och 4040 g
    PåvägMotSyskon 26/12  Kl 14.42, 52cm och 3575g
    Odd: 27/12 kl 07:53, 52 cm och 3760 gram
    Rontgensyrran: 28/12 kl 15.16, 50 cm och 3865 gram.
    Mabaja 29/12 kl 02.30, 54 cm och 3895 g
    Mallanis: 30/12 kl 04.31, 50 cm 3825 g
    Happiness: 1/1 kl. 23.50 51 cm 3497 g
    Cat79: 2/1 kl 21.10, 51 cm, 3750 gram.
    Smålands jänta i storstaden: 3/1, kl18.54, 52 lång 3820 tung
    pinklove: 29/12 kl 10.10, 50,5 cm och 3940 g

När kommer PåvägMotsyskons bebis? Vikt? Längd?

Bjornis: 25 dec kl 14:15. 54 cm, 3980 g
    Happiness: 27 dec 13.50 53 cm, 4120 g
    3 barns mamma84: 28 dec kl 03.02 53 cm 4510 g
    Cat79: 28 dec kl 23.15. 52 cm, 4010 g
    Mabaja: 31 dec kl. 03.24 55 cm och 4140 g
    pinklove: 2 jan kl 06.24 och 4250 g
  • acure

Tjejer, en konstig/äcklig fråga kanske:

Jag äter Cefadroxil Sandoz 500 mg/dag i förebyggande för UVI fram till BF och nu har jag antagligen åkt på en svampinfektion till följd av penicilinet. Hur är det med svamp egentligen. MÅSTE man få det konstaterat av läkare att det verkligen är svamp innan man behandlar eller kan jag gå in på apoteket och handla ändå? Skulle ha ringt min BM idag men hann inte hem från jobbet innan telefontiden var slut. Det jag funderar på också är om det är någon idé överhuvudtaget att behandla eftersom jag ska äta Cefadroxil i minst 2,5 månad till vilket säkert kommer innebära att svampen kommer tillbaka om jag behandlar den... Men man vill ju inte gå runt och dra på något eftersom det kliar så förbannat, man vill ju gärna kunna sova på nätterna. haha

GOD JUL sålänge!! Glad

• Mabaja
    färnik skrev 2010-12-23 15:10:57 följande:
    I alla fall färsk. Vaccumförpackad, så som den ofta är i butiken, rekomenderas väl inte?
    den ska ju vara helt ok även den bara det är långt kvar tills ut¨gångsdatum..
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • färnik

okej, så bra! När jag väntade första barnet, hette det att gravad och kallrökt var BIG NO NO, varmrökt kunde gå på nåder, om den var färsk. .. Och jag lever nog kvar i det, vågar knappt äta den varmrökta ens! Skäms

pinklove: de säger att om man vet säkert att det är svamp (om man haft det tidigare och känner igen symptomen, eller läkare/bm har konstaterat det), är det ok att köpa Canesten och pevaryl på apoteket, kräm utvändigt och vagitorier invändigt...

Jag skulle absolut behandla trots att det säkert återkommer, svamp som får utvecklas i fred kan bli fruktansvärt plågsam!

• Happiness
    acure skrev 2010-12-23 15:24:29 följande:
    Tjejer, en konstig/äcklig fråga kanske:

Jag äter Cefadroxil Sandoz 500 mg/dag i förebyggande för UVI fram till BF och nu har jag antagligen åkt på en svampinfektion till följd av penicilinet. Hur är det med svamp egentligen. MÅSTE man få det konstaterat av läkare att det verkligen är svamp innan man behandlar eller kan jag gå in på apoteket och handla ändå? Skulle ha ringt min BM idag men hann inte hem från jobbet innan telefontiden var slut. Det jag funderar på också är om det är någon idé överhuvudtaget att behandla eftersom jag ska äta Cefadroxil i minst 2,5 månad till vilket säkert kommer innebära att svampen kommer tillbaka om jag behandlar den... Men man vill ju inte gå runt och dra på något eftersom det kliar så förbannat, man vill ju gärna kunna sova på nätterna. haha

GOD JUL sålänge!! Glad
    Svamp är mitt specialområde....Haha! Tycker inte jag haft annat sen jag blev gravid. Ingen behöver titta på dig och konstatera svamp. Varken läkare eller BM, det är ändå Pevaryl eller Canesten som rek. och de är receptfria. Jag tycker absolut du ska försöka bli av med alla symtom det är ju inte säkert att det kommer tillbaka och gör det så, är det bara att behandla igen. Det rcäker inte att du bara smörjer dig utanpå utan vagitorier är ett måste tillsammans med kräm. Vill utfärda en varning dock. Miraclee och en väninnan till mig fick någon form av allergi så det är inte alla som tål det. Rodnad, allergi står som biv på bipacksedeln. Jag har både provat 3 pack vag. Alltså en 3 kvällar i rad...och  ett en-gångs vag. Effekten blir densamma konstigt nog. Har frågat vid flertal tillfällen. Jag är så glömsk så för mig är det bättre att ta ett och sen är det över...men med 3 får man ju bättre koll på förbättringen. Hoppas det förvinner snabbt! ICA MAXI har ju apotek i julen. Kram!
  • Happiness

Tack för svaren på gravad lax....det blir det enda i fiskväg för mig nu i jul....Janssons går bort,sill bort, lutfisk bort...räkor inte alls sugen på.

• Dag och natt

God jul kära vänner Hjärta
    Hoppas ni alla mår bra nu när födslarna står som spön i backen de närmaste dagarna. En mycket nära vän till mig fick barn i förrgår, en lång pojke som är söt som socker! Längtar tills jag får se honom i verkligheten också. 

Jag har inte följt med i tråden men tänkte uppdatera lite om vad som hänt oss sen senast. Varnar för deppinlägg mitt i juletider (så om ni inte vill bli ledsna så läs inte mer..)!! På lördag ska jag få första pillret och på måndag ska jag föda ut vår lilla flicka Wilma Hjärta... känns overkligt men som rätt beslut då hon inte skulle klara sig efter födseln. Idag var vi och skrev in oss på avdelningen för att få information från läkaren och en snabb undersökning av mig och barnet. Vi fick då veta att de misstänker att barnet har något som kallas för "Vacterl-association". Varje bokstav står för en missbildning på olika organ och om man finner att barnet har minst tre av missbildningarna brukar man ge den diagnosen. En oerhört sällsynt diagnos, 250 barn i världen föds varje år med det och man vet inte orsaken (därför man inte kallar det för syndrom utan för association). Vi får förhoppningsvis svar efter obduktionen om det stämde in på henne. 

Drömmer massor om henne, häromnatten drömde jag att hon buktade ut med hela sitt huvud genom min mage så jag kunde hålla i huvudet och då log mot mig, hon var så fin. Det är så fruktansvärt tungt och jag har sovit massor senaste veckan, har ingen energi eller ork kvar. Det blir därför en lugn jul hemma hos min sambos far vilket känns skönt, bara få äta lite gott i lugn och ro. 

Men ni ska veta att vi trots allt mår ok, vi tar en dag i taget och vi har varandra och kärleken. Är det något vår lilla flicka lärt oss är att vi verkligen finns för varandra och längtar efter familj tillsammans. Det finns ingen som är så underbar som min sambo.

Avslutar med en dikt av en okänd författare som får mig att böla floder men som jag direkt har tagit till mitt hjärta.

En liten ängel 

Var inte arg lilla mamma 
    jag var tvungen att gå. 
    När dom klippte banden, 
    orkade inte mitt hjärta att slå. 

Älskade pappa, 
    mitt liv blev så kort. 
    Ta hand om varandra, 
    när jag flyger bort. 

Jag vet att ni gråter 
    och det finns ingen tröst, 
    men lyssna till era hjärtan 
    och ni kommer höra min röst. 

jag finns inte bland er, 
    men jag finns ändå 
    Jag hör era böner 
    och älskar er så! 

Tack för era omtänksamma inlägg som jag läste tidigare... Det betyder mycket för mig att både få stöd och få skriva av mig ska ni veta. Många kramar och god jul på er Hjärta

• acure

Happiness och färnevik: tack för era tips! Vet inte säkert om det är svamp men det känns som symptomen "ska" vara. Bränner, svullen och kliar. Men kanske jag ska rådfråga Bm ändå på måndag, men jag hade gärna börjat behandla så snart som möjligt. Tycker dock att det är otäckt med vaginatorer, får för mig att det är farligt för livmodertappen. Konstiga idéer jag får för mig ibland...haha men det känns bra att jag inte är ensam om svampen, har det gått bra för er borde det ju gå bra för mig, haha.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma