• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

Jo tack, jag mår helt ok. Fortfarande superförkyld, men inte lika hängig längre. Gör inga långa strapatser om dagarna, då jag får så ont i fogarna efteråt. Bakar och lagar mat idag, och om 45 minuter kommer min kära vän Karin på fika. Ska bli mys! Hur mår du annars?

• rontgensyrran
    Bjornis skrev 2010-12-28 15:15:15 följande:
    Hej på er!!
    Nu är jag stolt mamma till just nu "mr no name"! Han föddes inatt (28/12) kl 01:54. 4065 gram och 53 cm. Det blev kejsarsnitt efter många långa timmar. Han hade bajsat i fostervattnet när det gick på morgonen och sen blev saker inte som vi tänkt oss. Öppen 3 cm när vi kom in för att kolla fostervattnet och sen öppnade jag mig inte mer än 4 cm trots ett gäng värkar (som dock inte var särskilt kraftiga så blev värkstimulerande (AJ!) och öppnade mig i OK takt till 9 cm och sen stod det still. Hade konstanta värkar utan vila i nästan 8 timmar i sträck. Bad om EDA efter 1:a timmen men den lyckades ta mest på vänster sida av kroppen vllket ju var avlastande men långt ifrån skönt. 

Jag fick feber (har aldrig feber annars) så in med antibiotika och sen var det skalpelektrod och mera värkstimulerande. Uppe på 140 ett tag vilket gjorde så jävla ont att jag höll på att gå av på mitten och ändå kämpade jag med att att stå upp för huvudet måste ner sa bm. Efter ännu en koll så hade inget hänt. Fortf 9 cm, kant kvar och bebis låg högt upp osv. Så höll vi på ett par timmar tills att bebisens hjärtljud låg på över 200 i flera minuter och jag grät av trötthet. Hade inte vilat en enda sekund på flera timmar. Då stängde bm av värkstimulerande droppet, ringde läkaren som kom och pratade om KS. "Ja snälla plocka ut honom" sa jag så. 
    Efter att bm stängt av det värkstimulerande droppet så gick knoddens hjärtljud gick ner till normala 150-160 och ks:et blev inte alls akut utan kändes under full kontroll. Vår underbara son föddes i ett rum fullt av underbara läkare och sköterskor och han var så fin. Är så fin! 

Han låg helt fel med huvudet i bäckenet, antagligen därför han inte trängde ner som han skull plus att värkstimulerande ju aldrig ger så bra värkar och tröttade ut min livmoder totalt. Hade totalt 3 pyttevärkar på en timma efter att droppet tagits bort. Ja, det var en omtumlande dag. totalt tog det 22 timmar från vattenavgång tills att han var ute. Inte så illa men jag är lite ledsen att jag inte fick chansen att krysta ut honom när jag slitit mig igenom hela öppningsarbetet. 
    Men jag är stolt och så himla lycklig! Bilder kommer inom kort!

Röntgen: GRATTIS TILL INES!

Stort grattis till pojken Bjornis!!! Ser fram emot att se dig i den andra tråden :)

Usch låter som även du haft det kämpigt! Även jag fick ju värkstimulerande dropp. De ökade och ökade och ökade hela tiden till den var uppe i 200!!! Jag tror normalt sätt de ökar upp till 160 men läkaren var ju inne hos mig då, så det var väl därför. Skillnaden mellan dig och mig var att jag öppnade mig jättefort, men sen hände det inte mer + att lilla Ines var helt opåverkad. Därför fick jag inget ks trots min högsta önskan just då...hahahaa.
  • rontgensyrran

Ines idag med sin nyvunna vän "nappen". 6 dagar gammal.

Nu så flickor, då har jag äntligen läst i kapp. Det jag inte ville vara utan på förlossningen och efteråt var något återfuktande för läpparna, amnings BH, egen duschcreme, schampoo och sånt. Mobil, kamera, laddare och allt sånt.

Handduk behövdes inte, inte heller bindor,blöjor och dylikt allt sånt fick man där. Vi fick även låna kläder till bebis, men såklart ville man ha med dig egna :)

Liten uppdatering från mig och Ines.

Jag,  nu -10 kg (av 17,6 kg). Känner mig som världens mjölkkossa, hb stigit till 97 och vid kontroll av stygn och sånt såg allt bra ut. Även om det är långt ifrån läkt :/

Ines: Har igår tappat navelstumpen. Äter som en häst och i tisdags vid kontrollen så hade hon enbart gått ner 65 g. Hörseltest och allt annat såg bra ut. Svar från PKU kommer ju senare. I dag fick hon sin första napp som hon accepterade med en gång och började tutta på. Somnade därefter mysigt i morfars famn efter vart aningens orolig. Hela den tidiga morgonen hade hon svårt att komma till ro utan skulle tutta hela tiden, och med mina överfulla behållare får hon nog i sig mer än vad hon klarar av så hon har kräkts i omgångar och tuttat igen. Så förhoppningsvis gör nappen sitt :) Annars är hon en snäll och underbar lite bebis som mestadels äter, kissar, bajsar  och sover.
  • Odetta

Röntgnsyrran,

Men det var ju den sötaste lilla Ines!!!! Och kolla in allt hår!!! Haha, mina har alltid varit flintis...förutom minstingtösen som hade som sammet på huvudet och ludna öron!!!

Grattis igen min vän...och tack för titten!!!

*bamsekram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-12-30 12:40:09 följande:
    Röntgnsyrran,

Men det var ju den sötaste lilla Ines!!!! Och kolla in allt hår!!! Haha, mina har alltid varit flintis...förutom minstingtösen som hade som sammet på huvudet och ludna öron!!!

Grattis igen min vän...och tack för titten!!!

*bamsekram*
    Tack Odd och jag kan lova dig bilden gör sig inte rättvis med allt hår.Hon har så mycket tjock hår så det är helt otroligt, nacken ska vi inte tala om. Hon börjar bli aningens ljusare i håret nu, när hon föddes var det nästan svart. Jag längtar så tills att vi får se dig på tv Odd, det ska bli underbart kul. När var det serien skulle visas, vilken kanal och vad hette den?

*superkram*
  • Muffe80

En liten fråga

Jag kan knappt ha min bh längre, har alltid haft 75 B, men har nu 75 C och skulle nog behöva 80 d snart. Shit! Vad händer.

Frågan är om man ska lägga ner pengar på att köpa vanlig bh, eller skulle ni rekommendera amnings-bh eller vad gör man? Finns det sånt på t ex HM?

• Muffe80

Någon som har en bra lista på vad man måste fixa med innan bebis kommer? Allt från kläder till barnvagn...

• Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-12-30 11:36:35 följande:
    De var inte alls oroliga för Ines. Utan det var att jag öppnade mig kanonfort sen hände det inte så mycket mer. Hade oregelbundna och olika effektiva krystvärkar. Höll på i mer en timme och försökte krysta ut henne det var då de beslutade sig att använda sugklocka. Jag förlorade efter förlossningen 400 ml sen när de började sy mig tills de var färdiga 250 ml till. Så sammanlagt 650 ml och jag hade ju redan uselt hb. Jag fick sys en hel del. I nedre botten av vagina fick jag sys, samt vänster blygdläpp sen lämnade de medvetet en reva i höger blygdläpp på ca 3-4 cm som är ca 1 cm brett i sär. Samt nån spricka nerifrån klitoris. Så ont har jag verkligen fortfarande, tycker minsann att det inte läker fort nog :/

Helheten så här nu i efterhand känns bra. Men under förlossningen tyckte jag det gick fruktansvärt segt de sista timmarna då det typ inte hände nåt alls.

Jag gick rätt mycket in i mig själv och smärtan och fokuserade på att vila mig så mycket jag kunde mellan värkarna och sen bara ta i och kämpa under värken, då hängde jag på klockan till bm ;P Det gjorde fruktansvärt ont, och jag tänkte detta gör jag aldrig om igen!!! men vem vet, man glömmer snabbt som tur är :)
    Vad skönt att höra från dig Rontgen . Förstår att du har mycket att stå i nu. Vissa bebisar vill ju bli ammade hela tiden och då är det svårt att få andra saker gjort. Min klitorias sprack rätt över+ överallt också. Ja det tar några veckor sen är det läkt. Jag hade stygn överallt. Men de hade dragit åt tråden så förbaskat hårt så efter några dagar gjorde jag en liten självoperation och klippte bort stygnen. Sen stramade det inte så.

Vad skönt att helheten ändå blev bra. ur var det, du hade bara lustgas eller? Beundrar verkligen dem som kämpar sig igenom detta med bara lite gas. Så starkt.

Vet du vad jag sa exakt detsamma. ... Ringde min lillasyster direkt från förlossningen när sonen kommit ut. Sa till henne att detta kommer jag ALDRIG göra om igen. Sen sa jag att hon skulle påminna mig om detta så ofta hon kunde. Och det har ju tagit 8 år sen sist också. Haha! Många icke-sjukhus personal jag möter säger att jag är som en förstagångsföderska medans sjukvården säger att har man en gång fött ett barn så är man märkt för livet. Det värsta är att jag inte alls ser framemot denna förlossning. Så rädd har jag blivit utan tveksan. Ska till Aurora igen den 4 januari och fortsätta skriva i förlossningsjournalen. Det viktigaste är att jag utan tjat ska få EDA så fort jag kommer in. Sätta den redan vid 3 cm ( om det är det som behövs). Sen att jag redan är beviljat kejsarsnitt..att om jag under förlossningensgång märker att jag hellre vill ha KS.Ja då ska det inte vara något snack om saken . Mannen och jagska ju snart på Profylaxkurs så jag hoppas det hjälper något.

Nu får du verkligen mysa med lilla Ines. Kan du inte lägga upp lite bilder? Glad för att ni bägge mår så gott.

Kramar från mig
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-12-30 13:03:50 följande:
    Tack Odd och jag kan lova dig bilden gör sig inte rättvis med allt hår.Hon har så mycket tjock hår så det är helt otroligt, nacken ska vi inte tala om. Hon börjar bli aningens ljusare i håret nu, när hon föddes var det nästan svart. Jag längtar så tills att vi får se dig på tv Odd, det ska bli underbart kul. När var det serien skulle visas, vilken kanal och vad hette den?

*superkram*
    Pluttan...åh, då kan du ju göra toffsar på henne eller sätta ett gulligt spänne!

Dokumentären (eller vad man ska kalla det) kommer att visas på tv4 under våren. De som var här och filmade oss hemma har varit med och filmat familjer i serien "familjen annorlunda" också...lite coolt tycker jag   Haha...och och som hatar att se mig själv på film...ska bli kul det här! Är allt lite knäpp ibland 

*kramisar*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Happiness
    needtobreathe skrev 2010-12-30 01:43:01 följande:
    Sömnlös!! Grr. Galen (!!!) bebis som vägrar sova därinne, sparkar överallt o ingenstans, jäkla liv. Och sammandragningar. Nu blir det alvedon!
    Bra Sofy...knapra på du ska inte behöva ha så ont...Vad ska det bli av din lille nattsuddare . Håller mamma vaken på nätterna....ajabaja
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma