• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • färnik

Tack för snälla ord. Känner att jag hetsar upp mig mer och mer för det här nu. Även om BM poängterade "femtioelva" ggr innan jag gick att jag absolut inte fick gå hem och oroa mig över det här nu, för allt var alldeles normalt och det fanns inga tecken på att ngt var fel...

Jag känner ju till att bla njurfel och dålig funktion på moderkakan kan ge för lite vatten. Nu var ju inte mitt vatten "för lite" utan bara "minskad mängd", men i alla fall! Gudars, denna ständiga, hysteriska oro! Jag förstår inte hur jag ska stå ut i 3 månader till och hela tiden se det värsta framför mig...

Önskar att min BM kunde varit den som fick ta beslutet om eventuell igångsättning sedan, och inte en främmande läkare på sjukhuset... som jag förstod det på henne så skulle hon själv kunna tänka sig igångsättning efter 36+0, och sedan KS om det inte gick. Tänk om läkaren kunde säga det samma, det vore lycka det! Fast kanske inte riktigt så tidigt som 36+0, men iaf i början av mars...

• Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-12-30 11:36:35 följande:
    De var inte alls oroliga för Ines. Utan det var att jag öppnade mig kanonfort sen hände det inte så mycket mer. Hade oregelbundna och olika effektiva krystvärkar. Höll på i mer en timme och försökte krysta ut henne det var då de beslutade sig att använda sugklocka. Jag förlorade efter förlossningen 400 ml sen när de började sy mig tills de var färdiga 250 ml till. Så sammanlagt 650 ml och jag hade ju redan uselt hb. Jag fick sys en hel del. I nedre botten av vagina fick jag sys, samt vänster blygdläpp sen lämnade de medvetet en reva i höger blygdläpp på ca 3-4 cm som är ca 1 cm brett i sär. Samt nån spricka nerifrån klitoris. Så ont har jag verkligen fortfarande, tycker minsann att det inte läker fort nog :/

Helheten så här nu i efterhand känns bra. Men under förlossningen tyckte jag det gick fruktansvärt segt de sista timmarna då det typ inte hände nåt alls.

Jag gick rätt mycket in i mig själv och smärtan och fokuserade på att vila mig så mycket jag kunde mellan värkarna och sen bara ta i och kämpa under värken, då hängde jag på klockan till bm ;P Det gjorde fruktansvärt ont, och jag tänkte detta gör jag aldrig om igen!!! men vem vet, man glömmer snabbt som tur är :)
    Skönt att det inte var jättemycket blodförlust ändå, under en liter klassas ju som normalt, dock blir ju all blodförlust jobbig när man har lågt hb! Jag själv förlorade 1.6 l, om jag minns rätt!

Stackare som sprack och många stygn. Men det kommer ge med sig snart, det svider och gör ont ett tag, men ta det i din egen takt. Jag har fortfarande lite ont i underredet emellanåt men allt ser jättebra ut så jag vet inte vad som gör ont.

Man får ju hoppas att du ändrar dig så småningom och glömmer smärtan! Själv sa jag till min man samma dag "det här ska vi göra igen"... Men så hann vi ju bara vara i förlossningsrummet i 45 min...
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Mabaja
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-30 17:12:04 följande:
    Idag köpte vi D droppar till Elias så imorgon ska han börja bara 1 vecka senare men det går bra det med
    Bebisar ska vara 2 veckor gammal när dom ska börja med D droppar så vi köpte 1 pak för 2 glas flaskor D droppar för 70 kr från apoteket
    Igår blev ju Elias 3 veckor.
    2 veckor? Till oss skulle de ha blivit fyra veckor innan man började med D-droppar... Olika i olika länder kanske! :)

Rontgen: Vad fin Ines är! På bilden har hon mindre hår än min skrutta, men fortfarande mycket hår! :)
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • needtobreathe
    Färnevik;

Kram till dig!

Förstår din oro helt! Men jag tror absolut inte de är ngn fara. Minskad fostervattenmängd behöver inte betyda nånting, det återbildas ju hela tiden. Och hade de varit något avvikande hade man kallat dig på återbesök! (Däremot måste ju läkare alltid dokumentera det dom ser och minsta avvikelse, utan att det behöver vara ngt allvarligt fel eller fel överhuvudtaget. Och mängden vatten kan diffa mycket på olika personer, så om vi säger att du hade 1 l sist, och nu har 0,9 dl.. då har det ju minskat för DIG men är fortfarande normalt inom intervallet - förstår du? Medan jag kanske har 0,6 dl fostervatten vilket då är mindre än dig men att det inte minskat - dock fortfarande helt ok! ..) +10 på TUL är ju bara bra, då växer hon ju som hon ska därinne och RUL visade ju inte på några konstigheter med njurar osv? Ang hjärtljuden så är dom högre i början enligt min BM för då blir dom mer irriterade över dopplern, lite senare i graviditeten bryr dom sig inte längre och dom går då ner lite. Om dom vilar är det oftast lägre också :)

Min lilla grabb hade först 157, sen 154, sen 155 och när vi va inne på förlossningen va dom jättehöga men då var ju jag jättestressad också. Men annars verkar han alltid ligga högt, vare sig han är vilande eller inte - men han brås väl på mig som är nästintill takykard med puls över 100 jämt ;) Jag skulle inte oroa mig över det alls!

Låter bra med igångsättning. Jag ska på förlossningsplanering nästa fredag, här är ju min koagulations + smärtläkare inne på igångsättning efter 36+0 om jag inte mognat innan det, men vi får se vad som bestäms!
  • toksnippa

Här är det 4 veckor som tidigare skrivet, blev lite fundersam men kom på att du bor i ju Danmark Här får vi D-dropparna gratis på bvc - inte för dem kostar så mycket - men blev förvånad när det var gratis! Man är så van o få betala för allt annat så i detta land.

underbargava.blogg.se - Mileon 3/12-10
  • färnik
    needtobreathe skrev 2010-12-30 17:30:10 följande:
    Färnevik;

Kram till dig!
    Tack för din omtanke sofy! (skönt att slippa skriva miraclee när man tänker sofy!!! Flört)

Förstår precis hur du menar ang vattnet, och det var ju det BM sa också. Och att det naturligt blir lite skiftningar. Antar att de inte sa ngt till mig om det hela eftersom de ansåg det normalt och inte ville oroa mig i onödan, men det gör jag ju ändå. Jag oroar mig för allt, med eller utan verklighetsförankring, och det blir nästan värre ju längre tiden går. (Fasen vad jag längtar till hösten, när våran bebis förhoppningsvis är född och har klarat sig igenom tiden när man oroar sig för PSD...)

Oron är så jobbig, nu det sista har jag fått jättemkt spänningsvärk uppe i ryggen av all oro också, vilket gör att jag sover dåligt och vaknar ofta. Och varje gång jag vaknar så kan jag inte somna om förän jag känt liten röra sig där inne...

Hjärtljuden varierar ju som sagt, och idag var hon lugn där inne: tidigare har hon alltid blivit ilsken när dopplern åkt fram och sparkat och vridit sig bort, antar att det är det som är skillnaden. hjärtljuden lät jättebra, så där finns inget att bekymmra sig för alls, men tanken kom ju upp ändå. Obestämd

Det vore jättebra om jag kunde få igångsättning, framförallt för att då har de koll på bebisen hela förlossningen. Tyvärr beror det ju helt på läkaren jag träffar, och dennes inställning.  Jag skulle förhoppningsvis få tid till samma läkare som jag träffade sist, som jag kom bra överens med, men har ingen aning om hennes åsikt om igångsättning...  En igångsättning blir ju oftast jobbigare än en naturlig förlossningsstart, men det är skit samma, bara vi får ut våran bebis levande!
  • FruW

Röngensyrran - ville bara säga stort GRATTIS till din fantastiskt söta Ines!! Lite nyfiken - hur har det gått med ditt ex, har han kommit och hälsat på dottern?

Stor kram till alla er andra kämpar!
    //Mimmi

• PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-30 17:06:30 följande:
    Haha fostervattnet behöver inte minska bara för att barnet blir större tro mig ..
    När sonen kom ut så sa den ''herregud vad mkt fostervatten'' och han var ju 5,8 kg
    Elias var det samma sak med
    beror nog lite på hur stor livmoder man har kanske =)  har man en pojke på 5,8kg så har man nog ingen liten livmoder heller

Åhh, ett tecken på avundsjuka syskon emellan!!! Där kom det, de e bara att le och försöka vara glad, för så kommer de vara ett tag, att han trotsar er osv.. men glömt inte att han älskar er och gör det bara för uppmärksamheten.
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥Nyårs Prins 2010♥♥
  • PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-30 17:12:04 följande:
    Idag köpte vi D droppar till Elias så imorgon ska han börja bara 1 vecka senare men det går bra det med
    Bebisar ska vara 2 veckor gammal när dom ska börja med D droppar så vi köpte 1 pak för 2 glas flaskor D droppar för 70 kr från apoteket
    Igår blev ju Elias 3 veckor.
    så små?? här är dem 2mån har jag för mig när dem börjar med D droppar to m 2års ålder typ.
    tänk va fort de går me dem små... åhh..

GROFF om min pojk kommer innan nyår paserat. Han har just nu förbud o komma innan jan..

känner ju som små nål/knivstick nertill.. haha låter knäppt men så hade ja ungefär när de nästan va dags för första pojken.......!!
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥Nyårs Prins 2010♥♥
  • Odetta

Nu kom jag ihåg varför jag hatar att behöva planera sommaren med töserna. Var SÅ glad alldeles nyss att jag har hittat ett till synes vettigt och billigt boende (ska kontakta dem för bokning) och så ville jag bara se vad flygbiljetter går för jusst nu och SHIT säger jag bara!!! Nu är jag inte så glad längre.

Flygbiljetter för 2 vuxna, 1 två-åring och en bebis går i dagsläget på 19.089 kronor!!!! Och boendet som jag som sagt är så glad för att jag hittat billigt går på ca 13.000. Det som saknas i uträkningen nu är hyrbilen och den brukar ligga på ca13.000 också....så allt som allt ca 45.000 kr bara att resa dit och bo...sedan tillkommer bensin och levandskostnader så hela kalaser lär ju sluta på 50-55.000 kronor för EN månad i USA! 

Galet...det är så galet Skulle töserna få komma hit på sina sommarlov skulle deras sommar här (2 månader) kosta ca1/3 del av vad det kostar för oss att åka dit 1 månad...fan ta skitstöveln att han sätter sig på tvären för det *suck*

Jaja...var bara tvungen att spy lite galla. BLÄ!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma