• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-12-30 13:44:01 följande:
    apoteksgrejjerna (receptfria läkemedlen) hjälper aldrig mig vid svamp utan jag tvättar med kallt vatten flera gånger om dagen och smörjer med naturell joghurt sedan finns det en kylsalva från ACO som lindrar fint också, men ja...joghurten funkar för mig bäst (brukade alltid få svamp i samband med ÄL och mens förut)

*kram*
    Ja det kan jag tänka mig att det funkar. Tog ju Xylocain en gång och det funkade hur bra som helt. Bara så slemhinnorna fick vila lite. Vatten vågar jag inte ta för att det torkar ut ännu mer. Men mandel olja funkar.  Hur duttade du upp den naturella yougurten i snippan?
  • Bev
    rontgensyrran skrev 2010-12-30 12:31:03 följande:

Ines idag med sin nyvunna vän "nappen". 6 dagar gammal.

Nu så flickor, då har jag äntligen läst i kapp. Det jag inte ville vara utan på förlossningen och efteråt var något återfuktande för läpparna, amnings BH, egen duschcreme, schampoo och sånt. Mobil, kamera, laddare och allt sånt.

Handduk behövdes inte, inte heller bindor,blöjor och dylikt allt sånt fick man där. Vi fick även låna kläder till bebis, men såklart ville man ha med dig egna :)

Liten uppdatering från mig och Ines.

Jag,  nu -10 kg (av 17,6 kg). Känner mig som världens mjölkkossa, hb stigit till 97 och vid kontroll av stygn och sånt såg allt bra ut. Även om det är långt ifrån läkt :/

Ines: Har igår tappat navelstumpen. Äter som en häst och i tisdags vid kontrollen så hade hon enbart gått ner 65 g. Hörseltest och allt annat såg bra ut. Svar från PKU kommer ju senare. I dag fick hon sin första napp som hon accepterade med en gång och började tutta på. Somnade därefter mysigt i morfars famn efter vart aningens orolig. Hela den tidiga morgonen hade hon svårt att komma till ro utan skulle tutta hela tiden, och med mina överfulla behållare får hon nog i sig mer än vad hon klarar av så hon har kräkts i omgångar och tuttat igen. Så förhoppningsvis gör nappen sitt :) Annars är hon en snäll och underbar lite bebis som mestadels äter, kissar, bajsar  och sover.
    GRATTIS Röntgen!!!!! Vilken underbar liten skatt du fått! Är så glad för din skull. Vilken härlig julklapp!!!!
  • Bev

Hej mina fina tjejer!

Här har vi haft en härlig jul tillsammans med min fina familj o mor o far. Liten bebis i magen lever rövare och verka må bra i magen. Igår hade jag sjukt mkt förvärkar så att nu tar jag det extra lugnt så får vi se om vi klarar oss över nyår. 

Längtar sååå efter lilla bebis och de ska bli spännande att bli 4 i familjen!

Tänker på er ofta och skickar mängder med kramar och julpussar! Ni är ett härligt gäng.

Stora kramar från Bevvan

• Odetta
    Happiness skrev 2010-12-30 14:01:58 följande:
    Ja det kan jag tänka mig att det funkar. Tog ju Xylocain en gång och det funkade hur bra som helt. Bara så slemhinnorna fick vila lite. Vatten vågar jag inte ta för att det torkar ut ännu mer. Men mandel olja funkar.  Hur duttade du upp den naturella yougurten i snippan?
    Med fingret och papper

Den där kylsalvan finns bland intimprodukterna, den är tänkt att ha "där". Samma med deras intimolja, den funkar också fint. Men just joghurten är suverän.

Tänkte på en sak. Använder du trosskydd? Då får man ju lättare svamp Jag köper aldrig billiga trosskydd för det är som att be om svampen, men apoteket säljer några som är lite dyrare som är som bomull och andas...dessa kan jag också rekomendera (de har en pärm man kan få titta i där de har alla sina trosskydd så man kan titta och känna på dem )

Svamp är såååå jobbigt *kramar om*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-12-30 14:11:38 följande:
    Med fingret och papper

Den där kylsalvan finns bland intimprodukterna, den är tänkt att ha "där". Samma med deras intimolja, den funkar också fint. Men just joghurten är suverän.

Tänkte på en sak. Använder du trosskydd? Då får man ju lättare svamp Jag köper aldrig billiga trosskydd för det är som att be om svampen, men apoteket säljer några som är lite dyrare som är som bomull och andas...dessa kan jag också rekomendera (de har en pärm man kan få titta i där de har alla sina trosskydd så man kan titta och känna på dem )

Svamp är såååå jobbigt *kramar om*
    Använder inte trosskydd just pga "svamprisken" . Bra att apoteket har lite olika att välja på. Tror jag drog på mig detta under våran lilla äventyrsbadsdag. Satt ju i vatten och fukt en hel dag.... Tack för kramen, *kramar tillbaka*
  • needtobreathe
    Happiness skrev 2010-12-30 13:17:22 följande:
    Bra Sofy...knapra på du ska inte behöva ha så ont...Vad ska det bli av din lille nattsuddare . Håller mamma vaken på nätterna....ajabaja
    Haha, de blev ingen sömn.. eller jo, vid 03.30 gick ja o la mig, han härjade FORTFARANDE runt, vid 04 kollade jag klockan sist, då hade han lugnat sig lite.. Vid 05 ringde klockan (kör mannen till jobbet) och då var han igång igen därinne.. vid 08 somnade jag om och då höll han fortfarande på.. Uttråkad därinne eller vad? :p Gick upp 11.30 o sen dess har de vart ganska lugnt.. kan han inte härja NU och sova på NATTEN?

Jag ska nu skriva ett arbete på en STOR kurs, deadline 18.00 (!!) Perfekt natt att hålla sin mamma vaken på! ;)
  • needtobreathe

Röntgen;

Gud va söt hon är! Mycket hår ;) Och de syns ju inte att du fött barn nyss.. haha, häftigt!! :D

• färnik

Idag har jag varit hos BM, med lite blandade känslor.

För att börja med det negativa; för tre veckor sedan var sf-måttet 25-26.(strax över medel) Idag när hon mätte det fick hon det till 26 (en bit under medel). Inte allt för imponerande. Vid en ommätning fick hon det till 27, hoppas det stämde för då hamnade jag iaf mitt på medelkurvan. Jag vill ju gärna att lilla fröken där inne ska växa!

Sedan råkade jag se en antackning som ÖL på specMVC gjort efter mitt besök där för 10 dagar sedan. "Minskad mängd fostervatten". Det sa de inget om till mig? Varför fick jag inte veta det? Och vad kan det bero på? De var ju uppenbarligen inte bekymmrade över det, för då hade jag fått en återbesökstid... Men jag blir orolig lik förb*nnat...

Det som var possetivt med dagens besök, var dels att jag ska få träffa en psykolog för att jag är så orolig. Inte normalt orolig, utan alldeles galet orolig. Jag är säker på att lillasyster där inne ska dö, och det kanske inte är riktigt sunt...

Och BM kom med förslaget igångsättning eftersom jag har det så jobbigt både psykiskt och fysiskt. Det vore ju helt underbart om det kunde bli så... Så i mitten/slutet av januari ska jag få ett samtal på specmvc om en eventuell igångsättning, samt ett TUL. BM påtalade hur viktigt det är att jag verkligen berättar hur jag mår vid det samtalet, och jag hoppas jag lyckas med det. Inte helt lätt, med en främmande läkare... Jag har så svårt för det...

• PåvägMotSyskon
    färnik skrev 2010-12-30 14:56:36 följande:
    Idag har jag varit hos BM, med lite blandade känslor.

För att börja med det negativa; för tre veckor sedan var sf-måttet 25-26.(strax över medel) Idag när hon mätte det fick hon det till 26 (en bit under medel). Inte allt för imponerande. Vid en ommätning fick hon det till 27, hoppas det stämde för då hamnade jag iaf mitt på medelkurvan. Jag vill ju gärna att lilla fröken där inne ska växa!

Sedan råkade jag se en antackning som ÖL på specMVC gjort efter mitt besök där för 10 dagar sedan. "Minskad mängd fostervatten". Det sa de inget om till mig? Varför fick jag inte veta det? Och vad kan det bero på? De var ju uppenbarligen inte bekymmrade över det, för då hade jag fått en återbesökstid... Men jag blir orolig lik förb*nnat...

Det som var possetivt med dagens besök, var dels att jag ska få träffa en psykolog för att jag är så orolig. Inte normalt orolig, utan alldeles galet orolig. Jag är säker på att lillasyster där inne ska dö, och det kanske inte är riktigt sunt...

Och BM kom med förslaget igångsättning eftersom jag har det så jobbigt både psykiskt och fysiskt. Det vore ju helt underbart om det kunde bli så... Så i mitten/slutet av januari ska jag få ett samtal på specmvc om en eventuell igångsättning, samt ett TUL. BM påtalade hur viktigt det är att jag verkligen berättar hur jag mår vid det samtalet, och jag hoppas jag lyckas med det. Inte helt lätt, med en främmande läkare... Jag har så svårt för det...
    Det är inte allt för lätt ibland att hitta livmoderns kant, vet jag bm tyckte när hon mätte på mig. När har du bf vännen, glömt bort?!  Självklart vill man att dem små liven ska växa och må bra, men för att lugna dig så tycker jag de ska ge dig en tillväxtkoll, begär det av din bm.. Jag begärde tillväxtkoller me 2.a barnet och fick precis som ja ville ha det (eftersom mitt första barn va så stor och ja födde han vanligt och fick sfinktur ruptur pga att han va bredaxlad pga vikten, så känns de som att ja ine vill bli inkontinent pga en till förlossning som slutar lika för min del.. o bebis som de kunde gått illa för då han fastna..  SÅ säg hur du känner, det är de bästa du kan göra och de känns otroligt skönt att göra det också. Även om det känns svårt så försök, de e bara bra för dig o va rak på sak om dina känslor.

Angående fostervattnet så låter de som om de inte kan ha varit något som du behöver va orolig över, men man kommer över något sådant så går ju tankarna om på nytt, speciellt om man redan mår dåligt ändå då man är orolig. Så de du skulle gjort är att fråga bm vad det betyder, dels för att få svar på sak så du slipper oroa dig ännu mer. Det är inte bra att gå med massa tankar, när det kanske inte är nånting o bry sig om. Men frågar man inte så tror man det värsta.

Låter bra med tul för dig o igångsättning..

Tänker på dig massor, Allt kommer att gå bra ska du se och lillasyster mår nog alldeles för bra därinne

Kramar!
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥Nyårs Prins 2010♥♥
  • kajsalisa

Röntgen; Vilken underbart, fin tjej du har fått.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma