• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja
    mallanis skrev 2011-01-01 21:28:18 följande:
    Mabaja- hahha den kommer just nu är kameran helt urladdad så har inget aktuellt kort =)  Nu känns det HELT ok att bli rund =) mannen har dock fått förhållningsregler....inget mer OJ vilken rund mage..... Utan OJ vilken FIN rund mage ;)

Hur går det med dig då Mabaja såg i en annan tråd som diskuterade amningen att det blev påverkat av svampinfektionen?? Och hur går det att ha mannen skadad hemma? Har inte kollat din blogg på ett tag nu....ska uppdatera mig så småningom =)
    jo då, det går men det är jättejobbigt! Ja amningen är ett stort problem här hemma och har varit det nu i nio veckor! Hade ju huuuur mycket mjölk som helst innan svampen tog över. Frös ju in 25-30 påsar med mjölk! men nu är de slut så nu är det ersättning som gäller när jag inte räcker till! Idag har det blivit två flaskor! 

och att ha mannen hemma är jättejobbigt. Alltså, jag älskar att vara tillsammans med honom när han har alla lemmar i behåll men som det är just nu är bara plågsamt! Först fullt ansvar över W, sen hus och hem, mig själv och så ska jag vara hans assistent! Vi har tjafsat en del, men han sa senast igår att han älskar mig så vi håller nog ihop ett tag till! Flört
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • mallanis
    Mamma till W skrev 2011-01-01 22:08:55 följande:
    jo då, det går men det är jättejobbigt! Ja amningen är ett stort problem här hemma och har varit det nu i nio veckor! Hade ju huuuur mycket mjölk som helst innan svampen tog över. Frös ju in 25-30 påsar med mjölk! men nu är de slut så nu är det ersättning som gäller när jag inte räcker till! Idag har det blivit två flaskor! 

och att ha mannen hemma är jättejobbigt. Alltså, jag älskar att vara tillsammans med honom när han har alla lemmar i behåll men som det är just nu är bara plågsamt! Först fullt ansvar över W, sen hus och hem, mig själv och så ska jag vara hans assistent! Vi har tjafsat en del, men han sa senast igår att han älskar mig så vi håller nog ihop ett tag till! Flört
    Va trist att det blev så efter svampen, men men inte så mycket att göra antar jag? Du hade prövat både husmoderstips och tabletter? Amning är helt okänt för mig så har ju inga tips alls =/

Hhahh jag förstår att det är jobbigt med mannen, jag vet ju bara när vi är hemma samtidigt och min man är "sjuk" ja typ förkyld han är så himla ynklig ;)  och allt är så besvärligt *hihihhi* Så jag förstår verkligen att det är mycket att rodda hemma (just nu har du två barn ;) ? att ta hand om ) Skönt ändå när man andats och lugnat sig lite att man inser att ens gubbe ändå är en fantastisk människa.... min stubin är just nu lite kort .... men sen en stund senare kan jag snyfta över något romaniskt på tvn och verkligen uppskatta vilken bra man jag har...sen kan det blossa upp igen ;)
    Tredje gången gillt!?
  • kajsalisa

Välkommen hit Jania och grattis till plusset. I trådstarten finns en länk till bf-listan. Skriv gärna in dig där om du inte redan har hunnit göra det. Vågar nog påstå att Sofy är något av en expert på illamående, hon kan säkert besvara många av dina frågor...

• Mabaja
    mallanis skrev 2011-01-01 22:25:24 följande:
    Va trist att det blev så efter svampen, men men inte så mycket att göra antar jag? Du hade prövat både husmoderstips och tabletter? Amning är helt okänt för mig så har ju inga tips alls =/

Hhahh jag förstår att det är jobbigt med mannen, jag vet ju bara när vi är hemma samtidigt och min man är "sjuk" ja typ förkyld han är så himla ynklig ;)  och allt är så besvärligt *hihihhi* Så jag förstår verkligen att det är mycket att rodda hemma (just nu har du två barn ;) ? att ta hand om ) Skönt ändå när man andats och lugnat sig lite att man inser att ens gubbe ändå är en fantastisk människa.... min stubin är just nu lite kort .... men sen en stund senare kan jag snyfta över något romaniskt på tvn och verkligen uppskatta vilken bra man jag har...sen kan det blossa upp igen ;)
    Jag har kört vichyvatten, canesten, tablett, lufta och ha bomull emot! Har en kortisonsalva att hämta ut på apoteket så ska prova den from måndag. Ger det en vecka och sen ringer jag amningsmottagningen!

Ja jag har två barn.. Har sagt att jag kan börja med att plocka ner julen så får jag inte så mycket på 20e dags knut, men det får jag inte. Är ju lättare att hålla rent när man inte har en massa plotter överallt. Fast iof är han liiite grinig på mig eftersom jag inte gillar att städa och sen har rensat ur 7 flyttlådor här hemma. Han vill ha "prydnadssaker" framme och jag har rensat bort allt sånt. För ska vi ha en Wilda springandes här om några månader så vill jag ha rent!

Min stubin är väldigt kort här hemma, först är jag ledsen över amningen! Mitt mål var att amma i minst sex månader, men nu måste jag ha ersättning för att fylla W:s behov. Och det känns ju lite som ett misslyckande! och sen alla krav här hemma! Men jag har verkligen kämpat med amningen! och får fortfarande inte räta på problemet! Och även när jag har mjölk så duger jag inte nu för W, för måste man suga själv är jag ratad. Enda gången jag nu duger är när det rinner av sig själv!

Men jag älskar min man och det är det viktigaste! och självklart Wilda med, jag vill bara få in i mitt tröga huvud att jag är MAMMA! Det har gått 12 veckor och jag är fortfarande "barnvakt"...
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • needtobreathe
    kajsalisa skrev 2011-01-01 22:30:45 följande:
    Välkommen hit Jania och grattis till plusset. I trådstarten finns en länk till bf-listan. Skriv gärna in dig där om du inte redan har hunnit göra det. Vågar nog påstå att Sofy är något av en expert på illamående, hon kan säkert besvara många av dina frågor...
    Haha, gulle du! ;) Såg precis frågan och tänkte skriva.. men jag är helt slut idag pga just det.. legat och kräkts hela dagen.. har mått lite sådär hela veckan igen men idag, ne usch! Flashbacks!

Hur mår du? Haft ett bra nyår? Snaaaart dags för dig.. hoppas h*n dyker upp inom dom närmsta dagarna iallfall? ;)
  • needtobreathe

Gott nytt år tjejer! I år blir de måååånga fina bebisar! ;)

Jag är helt slut efter en kväll igår me massa SD, hem o sova, o idag illamående + SD.. blä! Ska läsa ikapp senare.. eller imorn!

Kram!

• kajsalisa

Usch va tråkigt Sofy. Du som ändå mått hyfsat ett tag, bortsett från SD. Jag mår bara bra. Bf idag, men inga känningar. Kan nog ta en vecka till, utan problem...

• needtobreathe
    kajsalisa skrev 2011-01-01 22:51:57 följande:
    Usch va tråkigt Sofy. Du som ändå mått hyfsat ett tag, bortsett från SD. Jag mår bara bra. Bf idag, men inga känningar. Kan nog ta en vecka till, utan problem...
    Jaa, jag fick ju livet tillbaka en sväng där, nåra veckor - innan SD började komma. Alltid något liksom ;) De är kul o va gravid hah! :D

Nejrå, jag överlever. Men jobbig vecka, maassa massa SD som gör fan så ont, illamående, halsbränna och sååå trött hela tiden. Men äeh, nu äre 2011 o om drygt 15 v kommer han! Om inte tidigare ;)

Åååh! Jag skulle haft BF idag.

Ska gissa på dig också.. har bara inte haft ork! :(

Skönt att du mår så bra iallafal! Du får vila upp dig nu för närsom kan de ju hända något.. {#emotions_dlg.flower}
  • mallanis
    Mamma till W skrev 2011-01-01 22:37:05 följande:
    Jag har kört vichyvatten, canesten, tablett, lufta och ha bomull emot! Har en kortisonsalva att hämta ut på apoteket så ska prova den from måndag. Ger det en vecka och sen ringer jag amningsmottagningen!

Ja jag har två barn.. Har sagt att jag kan börja med att plocka ner julen så får jag inte så mycket på 20e dags knut, men det får jag inte. Är ju lättare att hålla rent när man inte har en massa plotter överallt. Fast iof är han liiite grinig på mig eftersom jag inte gillar att städa och sen har rensat ur 7 flyttlådor här hemma. Han vill ha "prydnadssaker" framme och jag har rensat bort allt sånt. För ska vi ha en Wilda springandes här om några månader så vill jag ha rent!

Min stubin är väldigt kort här hemma, först är jag ledsen över amningen! Mitt mål var att amma i minst sex månader, men nu måste jag ha ersättning för att fylla W:s behov. Och det känns ju lite som ett misslyckande! och sen alla krav här hemma! Men jag har verkligen kämpat med amningen! och får fortfarande inte räta på problemet! Och även när jag har mjölk så duger jag inte nu för W, för måste man suga själv är jag ratad. Enda gången jag nu duger är när det rinner av sig själv!

Men jag älskar min man och det är det viktigaste! och självklart Wilda med, jag vill bara få in i mitt tröga huvud att jag är MAMMA! Det har gått 12 veckor och jag är fortfarande "barnvakt"...

Hhahha eller förlåt att jag skrattar! Men jag inser att det säkert kommer kännas så man är "barnvakten" ;) syrran kan ibland säga så också vems ungar är det här? och den äldsta är snart tonåring ;) inte helt lätt att vara mamma helt plötsligt =) eller kanske känna sig som mamma...

Jag förstår dig så väl både med undanplockandet, krav och amning! Först har man ställt in sig på en sak och så blir det helt annorlunda, om det gör något lättare så är det ju dina egna förväntningar om amningen som gått i kras. ....Det är ju inget konstigt om man inte kan amma och du har ju verkligen försökt!   och du DUGER Mabaja du är den allra allra bästa mamman för Wilda =) mjölk eller ersättning spelar ingen roll...

Försök att tänka på alla krav du känner om de verkligen är krav! Vad händer om du inte ammar - du får ge Wilda ersättning. Om du inte hinner städa eller laga mat eller vad det nu kan vara..... en damråtta bits inte och käka pizza prynadssakerna kan mannen städa undan när foten är bra ;)  Ta hand om dig!

Tredje gången gillt!?
  • kajsalisa

Ingen stress Sofy. Ta hand om dig och vila. Det verkar som att din kropp behöver det. Nu ska jag strax gå och sova. Kram kram!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma