Jania skrev 2011-01-01 20:54:06 följande:
Hmmm, vilka är de som haft prolem då....? Jag mådde inte alls så här illa vid förra grav. Svårt att sköta jobb å vardag när man liksom måste äta hela tiden

Välkommen hit! Den här gången kommer det gå bra :) Vilken vecka är du i?
Jag har haft problem med illamående, likaså Muffe som skrev och Färnevik.
Jag fick diagnostiserat hyperemesis (extremt graviditetsillamående) och låg inne flertalet ggr för näringsbrist samt dåliga värden.
Fick prova lergigan (blev bara sjukt trött), primperan (dom hatar jag, ger mig bara ångest och en sjuk rastlöshet!), lergigan comp (spydde jag ännu mer av), torecan (utgått från apoteket men fanns kvar på sjukan så fick me mig hem, ingen effekt alls) och zofran (tog en vid ett tillfälle, annars avstod jag då dom inte är beprövade vid grav)
Inga mediciner fungerade på mig alls, terapiresistent illamående - men det brukar fungera för de allra allra flesta! Bara jag som är lite speciell när de gäller sånt haha ;)
Annars kunde jag inte äta alls, till skillnad från dig. Och kräktes jag en gång kräktes jag 100 ggr till, de blev alltid ännu värre efter - så jag ville ju verkligen inte spy. Men de gjorde jag ju. Viktigt är ju vätska och kolhydrater, försök få i dig smoothies på exempelvis sojadryck + banan, bra med kalium i det som är viktigt för kroppen. Vatten, pasta.. lätta saker som är lättspydda ;) De underlättar enormt kan jag säga, haha. Ris, stark mat, fet mat, trådig mat, knäckebröd, riskakor o tacos är sånt som inte är nån höjdare o få upp..
Jag låg sängliggandes i 3 månader hemma, kunde knappt göra något. Min läkare däremot sa att frisk luft gör susen har dom märkt, hur vet jag inte. Men han var överläkare på Kvinnokliniken på Huddinge sjukhus så.. han har väl något belägg för det iallafall. Så en kort promenad på 15-20 min i långsam takt, vätska, kolhydrater. Om inte postafen hjälper så be om en tid på MVC med läkare för att få prova något annat, innan de går för långt så du bara kräks o kräks o får läggas in, de är inte sådär jättekul.
Jag fick utskrivet näringsdrycker tillslut för att få upp mina värden och få i mig rätt näring eftersom mat inte gick ner alls.
Det höll i sig till v 20-21 men är nu tillbaka lite igen i v 25.. det brukar gå över tidigare men kan hålla i sig lääänge också.
Hoppas du fick lite info nu iallafall!
Kram!