• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • needtobreathe
    Happi;

KRAM till dig också!! Däremot har ju inte SF måttet med att göra hur stort/litet barn man får? (rätta mig om jag har heeeelt fel) jag menar.. jag hade SF mått 23,5 i v 22+6. de va mellan den mellersta och övre kurvan.. Och han därinne är normalstor enligt alla UL hittils.. lång förvisso men "smal" .. (han tjockar på sig såklart, haha)

Men jag tror inte du ska oroa dig för det! Man har ju större livmoder också som växer "snabbare" med andra barnet.. eller tredje.. fjärde..

Sen kan ju SF mått även tyda på mycke fostervatten osv, så de är ju inte bara barnet de visar storleken på..

Skönt med aurorasamtal! Hur kom du i kontakt med dom?

Haft ett bra nyår?

{#emotions_dlg.flower}
  • needtobreathe
    Jania skrev 2011-01-01 20:54:06 följande:
    Hmmm, vilka är de som haft prolem då....? Jag mådde inte alls så här illa vid förra grav. Svårt att sköta jobb å vardag när man liksom måste äta hela tiden
    Välkommen hit! Den här gången kommer det gå bra :) Vilken vecka är du i?

Jag har haft problem med illamående, likaså Muffe som skrev och Färnevik.

Jag fick diagnostiserat hyperemesis (extremt graviditetsillamående) och låg inne flertalet ggr för näringsbrist samt dåliga värden.

Fick prova lergigan (blev bara sjukt trött), primperan (dom hatar jag, ger mig bara ångest och en sjuk rastlöshet!), lergigan comp (spydde jag ännu mer av), torecan (utgått från apoteket men fanns kvar på sjukan så fick me mig hem, ingen effekt alls) och zofran (tog en vid ett tillfälle, annars avstod jag då dom inte är beprövade vid grav)

Inga mediciner fungerade på mig alls, terapiresistent illamående - men det brukar fungera för de allra allra flesta! Bara jag som är lite speciell när de gäller sånt haha ;)

Annars kunde jag inte äta alls, till skillnad från dig. Och kräktes jag en gång kräktes jag 100 ggr till, de blev alltid ännu värre efter - så jag ville ju verkligen inte spy. Men de gjorde jag ju. Viktigt är ju vätska och kolhydrater, försök få i dig smoothies på exempelvis sojadryck + banan, bra med kalium i det som är viktigt för kroppen. Vatten, pasta.. lätta saker som är lättspydda ;) De underlättar enormt kan jag säga, haha. Ris, stark mat, fet mat, trådig mat, knäckebröd, riskakor o tacos är sånt som inte är nån höjdare o få upp..

Jag låg sängliggandes i 3 månader hemma, kunde knappt göra något. Min läkare däremot sa att frisk luft gör susen har dom märkt, hur vet jag inte. Men han var överläkare på Kvinnokliniken på Huddinge sjukhus så.. han har väl något belägg för det iallafall. Så en kort promenad på 15-20 min i långsam takt, vätska, kolhydrater. Om inte postafen hjälper så be om en tid på MVC med läkare för att få prova något annat, innan de går för långt så du bara kräks o kräks o får läggas in, de är inte sådär jättekul.

Jag fick utskrivet näringsdrycker tillslut för att få upp mina värden och få i mig rätt näring eftersom mat inte gick ner alls.

Det höll i sig till v 20-21 men är nu tillbaka lite igen i v 25.. det brukar gå över tidigare men kan hålla i sig lääänge också.

Hoppas du fick lite info nu iallafall!

Kram!
  • Jania
    Muffe80 skrev 2011-01-02 08:25:26 följande:
    Välkommen Jania! Illamåendet är f-n inte ens roligt, men man glömmer det fort när det går över. Förhoppningsvis blir det bättre efter ca 13-14 veckor men mitt satt kvar rejält till v 20 ungefär och först idag i v 23 (jippie, snart nere på tvåsiffrigt!!!) så mår jag bra.
    Jag har inga knep att ge, känns som att inget hjälpte på mig förutom att sova och vila, dricka vatten och ta det lugnt. Men illamåendet satt kvar hela tiden ändå. för mig hjälpte det dock att kräkas för en stund efter mådde ag helt ok då... men visst, det innebär ju att man kräks mellan 3-12 gånger per dag första veckorna.....

Ego: Bebis sparkar för fullt och nu kan man se på magen att den hoppar till, så mysigt. Har börjat smörja med havandeskapsoöja och tänkte tanken i går att den var lite stark i lukten, tror ni det är farligt för bebis att smörja varje dag? Tänker att ångorna kanske går in till bebis

i övrigt mår jag skitbra! Knappt illamående utan bara ibland efter viss mat eller om jag äte för fort. Har gått upp knappt 3 kg i v 23 nu, borde kanske vara mer?
    Alla påpekar att jag har liten mage men hoppas att den växer lite mer snart. lite trist att ingen tror på en när man säger att man gått mer än halva tiden, men men

Däremot har jag problem med svamp, tror jag... är som helt svullen och det gör ont som fan. dåligt samvete har jag då också eftersom vi inte myser mycket alls numera, men mycket kramar blir det

Tackar så mycket
    Hoppas att jag inte ska må så här illa så länge...har ju lovat sambon att det ska bli bättre snart... Heh

Det där med oljan är nog ingen fara med ångor däremot ska du undvika krämer med ftalater och paraben. Undvik även ämnet Triclosan (antibakteriellt).
    Det finns tydligen tester som visat att dessa ämnen kn passera över till barn och orsaka större eller mindre skador.

Vet tyvärr jättelite om det där, men jag undviker dessa ämnen för säkerhetsskull.

Är det äntligen ett frö på groning?
  • Smålands jänta i storstaden

Drömde så himla kul inatt, ni alla vat med! Istället för att vara med i en tråd på FL arbetade vi alla på samma kontor, ALLA som redan fått barn var chefer, ALLA som ligger före mig i sin graviditet hade egna rum och var högre uppsatta än mig och alla som är lika långt gångna som mig eller kortare jobbade på golvet eller hur man säger, satt i ett stort rum med massor med skrivbord. Det bästa av allt var att precis innan jag vaknade hade jag smygit mig in på Odds rum och letade godis! (kan ha ovh göra med att jag är extremt godissugen just nu och Odd är bra på att hitta på gott!) Haha tänk vilka spår ni sätter i min hjärtna, kan inte släppa er ens när jag sover!

Nu hoppas jag på att det kommer fler bebisar så jag får några fler chefer!

• PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-02 11:59:04 följande:
    Vräkning ja det kan jag lova haha ska jag göra ett brev och lossas att jag är vräknings mannen Skrattande
    Haha
    åh ja snart kommer pojken jag och alla och naturligtviss lilla jag som bara längtar som in i haha
    Ja nu är det 2 jan så det närmar sig att han snart bestämmer sig att det vore nog snart dags

Åh ja hällsa på alla o äta massa mat och jag som bara vill gå ner och träna hihi
    ja snälla skriv vräkningsbrev!! =))

nu är det ju bf+2 och ja HOPPAS han tittar ut snart.. för min mage e så spänd, vilket inte bara ja tyckte igår.. alla tycker ju att NU får han komma ut.. Å visst känner ja annorlunda i dessa dagar än innan, men men, vi får se om hinnsvepningen imorgon funkar, nu är de ju 4.e gången + på övertid.

Ja han lär ju komma snart.. fast man inte tror det.

Haha, ja de va gott me förrätt, rätt och efterrätt (som va en så jäkla god blåbär/hallon paj me vaniljsås...!)
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥Nyårs Prins 2010♥♥
  • PåvägMotSyskon

Happi - hihi, de va min kärnfamilj + resp + våra barn (de blir kusiner) hhihihi

Ge inte upp mig... han kommer snart nångång.. Åhhh.. vill nu.. känner ju av mer nu i några dagar än tidigare.. å imorgon är de hinnsvepning igen, å nu e de på övertid.. Så håll en extra tumme..

känns som man blir sist av alla, fast ja trodde på bebis innan jul =(

• Mabaja
    PåvägMotSyskon skrev 2011-01-02 14:26:16 följande:
    Happi - hihi, de va min kärnfamilj + resp + våra barn (de blir kusiner) hhihihi

Ge inte upp mig... han kommer snart nångång.. Åhhh.. vill nu.. känner ju av mer nu i några dagar än tidigare.. å imorgon är de hinnsvepning igen, å nu e de på övertid.. Så håll en extra tumme..

känns som man blir sist av alla, fast ja trodde på bebis innan jul =(
    Bäste bebis i magen.
    Härmed varslar jag, i egenskap av hyresvärd, Dig om vräkning.

Vräkningen kommer äga rum snarast, dock senast inom 12 dagar. Till grund för vräkningen föreligger totalt ointresse från Din sida att följa sedan tidigare överenskommen hyresperiod med slutdatum 101231 (se bilaga 1, UL-rapport).

För att underlätta för alla berörda parter ber jag Dig att flytta ut självmant.

Med vänlig hälsning

Hyresvärden Mamma"
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • färnik
    Happiness skrev 2011-01-02 13:16:03 följande:
    Kan någon hjälpa mig hur ligger jag till? 2barn och Påväg ni är de jag först kommer ihåg har fått stora. Hur låg ni i v30?
    Med 1:a barnet som vägde 4580g  när hon kom på BF+15 låg jag på 29 i v 30. (TUL i v 32 visade på +24%)

Den här gången var sf-måttet 27 i v 29. (TUL knappt 2 v tidigare visade på +10%, och en minskad mängd fostervatten...)

(Jag har ju hela tiden tidigare också nojjat över ett stort barn, medan jag nu helt plötsligt har vänt helt. Varför växer magen så "dåligt"? (kurvan har dippat från över medel till medel) Varför är magen mindre nu med andra barnet? Tänk om jag får ett jättelitet barn? Nu känner jag nästan att ett barn under 4 kg fullgånget för mig, tyder på att ngt är fel. Skäms Alltid är det ngt... *suck*)

Kan du inte göra ett privat TUL happi, så du får lite klarhet i hur det ser ut?
  • PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2011-01-02 14:29:08 följande:
    Bäste bebis i magen.
    Härmed varslar jag, i egenskap av hyresvärd, Dig om vräkning.

Vräkningen kommer äga rum snarast, dock senast inom 12 dagar. Till grund för vräkningen föreligger totalt ointresse från Din sida att följa sedan tidigare överenskommen hyresperiod med slutdatum 101231 (se bilaga 1, UL-rapport).

För att underlätta för alla berörda parter ber jag Dig att flytta ut självmant.

Med vänlig hälsning

Hyresvärden Mamma"
    *ler stort*Drömmer
  • Mabaja
    PåvägMotSyskon skrev 2011-01-02 14:34:10 följande:
    *ler stort*Drömmer
    nu är vräkningen ett faktum! Dags för bebis att lyda! :)
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma