• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • 3 barns mamma84
    Muffe80 skrev 2011-01-02 15:27:16 följande:

nu finns en magbild från idag, v 23, i mitt bildgalleri.

säg till om du inte kan se den

Jania- ska man undvika alkogel etc tror du? jag är försiktig med parfymer å sånt och har inte det dagligen,men det kanske inte är ngn fara!

DU ÄR SÅ JÄKLA FIN Hjärta
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Jania

Vad gör du med en alkogel? Är inte det uttorkande?
    Jag har större delen av mitt vuxna liv varit ganska sparsam med krämer å grejer. Men det är först de senaste åren som jag insett hur mycket skräp det egentligen finns i allt sån't där. Sån't som många ggr är onödigt och i vissa fall till och med motarbetar eller skadar kroppens egna funktioner.

Några orsaker att inte använda krämer å sån't:
    1. Jag är överkänslig mot parfymer (migräniker + känsliga luftrör, å sen finns det ju andra som kan ha problem med dofter)
    2. Det är kladdigt eller i vägen på annat sätt på dagen (smörjer läppar å händer på natten)
    3. Tar en massa tid
    4. Babyolja i duschen är skönare
    5. Det kan torka ut istället för läka huden
    6. Dyrt

Ja...nu vet ni nästan hur jag funkar..... Hahahaa

Parfymer borde ju vara lugnt tycker jag, enda är väl om de innehåller metaller som kan vara skadliga, men det gör de nog inte nu för tiden. Jag tror inte du behöver oroa dig för parfymerna

Är det äntligen ett frö på groning?
  • Muffe80

Alcogel använder jag på jobbet nån gång då och då på händerna bara, mest för att undvika förkylningar å sånt annat skit just nu på vintern, men har tänkt tanken att det kanske går in i kroppen och skadar bebis haha

• Jania

Tack alla för välkomnande och tack för peppning mot illamåendet

• needtobreathe
    Muffe80 skrev 2011-01-02 15:41:46 följande:

Alcogel använder jag på jobbet nån gång då och då på händerna bara, mest för att undvika förkylningar å sånt annat skit just nu på vintern, men har tänkt tanken att det kanske går in i kroppen och skadar bebis haha

Hahahaha!

Jadu Muffe...... ;)

Jag använder de dagligen, både hemma och i jobbet inom vården..
  • mallanis
    Jania skrev 2011-01-02 15:22:20 följande:
    Nja, miljönörd vet jag inte om jag ska kalla mig. Men det skulle kännas ruttet om jag medvetet använder sån't som jag vet kan skada mitt framtida barn.
    Min gulliga syster gav mig en lapp med sånt man kan göra för att få i sig mindre gifter. Det mesta runt oss är ju ganska nergiftat, jeans, vattenavstötande kläder, TV-apparater (främst nytillverkade som avger gifter i början), krämer....jaaa, det finns mysiga kemikalier i det mesta. (Det finns tydligen ftalater i krämer)

Det är ju tyvärr lite skrämmande, men det går att undvika en del grejor faktiskt å så kan man tvätta sina nya kläder innan man använder dem så försinner mycket av det läskiga.
    Hahah ok! ... trodde nämligen det bara var jag som funderade på ftlater, parabener, mögel och flammskyddsmedel... ja e miljönörd ;)
    När jag köpte jeans sist så sa tjejen ja man ska inte tvätta dem första halvåret, jag skrattade och sa Jag tänker tvätta dem innan jag använder dem första gången....expediten såg helt paff ut och sa inget mer.... Hon undrade nog vilken planet jag kom från =)  Synd bara att man spolar ut skiten i våra vattendrag när man är tvungen att tvätta bort skiten innan man använder kläderna ....
    Tror dock inte man ska oroa sig så mycket ska man vara ärlig så har vi nog redan samlat på oss en del redan i kroppen innan vi blev gravida, tyvärr.

Nu ska jag spana in Muffes mage =)
    Tredje gången gillt!?
  • Jania

Muffe: Jag använder själv inte så'n där gel...utom på sjukhus å sån't om det finns. Det är väl uttorkande. Vet faktiskt inte om det är nå'n fara, du kan ju kolla innehållet så vet du om det finns nå't knas i å ta ställning då.

mallanis: Säkert har vi fått i oss massor, men jag tror ändå att man kan göra ganska mycket för att förbättra läget. Kroppen är många ggr jätteduktig på att rensa ut saker å ting. Bara att vi hela tiden byter hud säger ju en del om kroppens eget underhåll av maskineriet så att säga.
    Tvätta jeansen du, det skulle jag göra. Men helst vill jag hitta ekologiska, fast det är inte alltid lätt. Å jag skulle nog tvätta dem ändå   Haha...noja

• needtobreathe
    Jania skrev 2011-01-02 15:55:05 följande:
    Muffe: Jag använder själv inte så'n där gel...utom på sjukhus å sån't om det finns. Det är väl uttorkande. Vet faktiskt inte om det är nå'n fara, du kan ju kolla innehållet så vet du om det finns nå't knas i å ta ställning då.
    De jag använder är återfuktande :)
  • mallanis
    Jania skrev 2011-01-02 15:55:05 följande:

mallanis: Säkert har vi fått i oss massor, men jag tror ändå att man kan göra ganska mycket för att förbättra läget. Kroppen är många ggr jätteduktig på att rensa ut saker å ting. Bara att vi hela tiden byter hud säger ju en del om kroppens eget underhåll av maskineriet så att säga.
    Tvätta jeansen du, det skulle jag göra. Men helst vill jag hitta ekologiska, fast det är inte alltid lätt. Å jag skulle nog tvätta dem ändå   Haha...noja
    I min lilla stad är det svårt att hitta ekologiska tyvärr... men nu finns det en hel del kläder (och kommer med stormsteg på barnkläder!!)  som är blommanmärkta (eu:s stämpel för "ekologiskt" och hållbart framställt)   de köper jag gärna !!! Har du sett och ni andra sett filmen glömt titeln Om en svensk skådis som är gravid och man kollade vilka gifter hon hade i kroppen? Har inte sett den själv tror jag blir för nojjig ;) Självklart bra att man själv försöker tänka på sina intag (äter nästan bara ekologiskt här) och har också varit sparsam med krämer men hår och smink har jag nog inte använt så bra produkter.... Oj ursäkta kan babbla hur mycket som helst om detta =) men det är inte så lätt då det inte funnits så mycket alternativ!!!

Muffe- Såg inga magbilder? =(
    Tredje gången gillt!?
  • Muffe80

mallanis, nu kan du se bild.

kul att det är fler som nojjar sig lite haha. Jag har ju och är nojjig över matintag m.m, och har inte tänkt lika mycket på detta med gifter m.m. men visst är det skit man får i sig, helt klart.

skulle vara intressant att se den där filmen du skrev om!

idag har jag fått i mig bra med mat tycker jag: två rostade smörgåsar till frukost tillsammans med te och färskpressad juice, mellanmål: en kiwi och två hällbröd med ost, lunch: en blodpuddingskiva med bacon, lingonsylt, två knäcke och morot samt en kiwi igen, mellanmål: banan

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma