Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Måste man koka mango? Jag gjorde puré på det för ett par dagar sen men jag mixade den bara färsk o frös in i kuber...

En favorit här just nu är väldigt enkel men god:

Päron och kardemumma.
    Koka o krydda

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag har inte kryddat något annat än päronen. Men han gillade det mycket. Fast det går ner utan kardemumma också.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag hade inte kokat aprikoserna. Jag lägger bara i blöt över natten sen mixar. O då har jag mixat med blötläggningsvattnet.
    Jag brukar inte ha olja i fruktpurerna. Bara i maten. Men det kanske är fel, jag vet inte...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Det kan bli som klister om man mosar det väldigt kraftigt tex med stavmixer. Men det blir det även innan frysning då. Men mosar man potatis med gaffel o fryser in ska det inte vara några problem.

• IceCloud

Jag har lyckats göra klister en gång. Men det var nån potatissort som var väldigt vattning på nåt konstigt sätt. O det hjälpte inte med mjölk i.
    Kommer inte ihåg vad potatisen hette.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag kör med köpgröten, mest för att jag tycker det är så smidigt.
    Har bara kommit så långt med den egna gröten att jag krossat  havregryn som ligger i en burk i skafferiet.
    På vårat bvc sa de att egen gröt med aprikospure var näst intill lika bra som köpgröten. Och har man bara tänkt ge gröt morgon o kväll så behöver man tydligen inte köpa gröt. Har man däremot tänk ge till mellis också kan det vara bra o köpa.
    Jag brukar introducera en halv isbit med mat i två dagar sen 1 isbit i två dagar o efter det anser jag att det är lugnt med det livsmedlet.
    Han e snart 5 ½ månad och får till lunch 3 isbitar med rotfrukter/grönsaker och 2 isbitar med frukt/bär, efter det kanske 50 ml ersättning. Till kvällen får han en portion mild havregröt och två isbitar frukt/bärpuré.
    Resten av dagen/natten får han ersättning. Det brukar bli fyra flaskor.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Min sambo sa likadant för några dagar sen gällande att jag gör egen mat till sonen. Man sparar ju en del pengar på det. Samt att man slipper bidra till att dra hem massa glasburkar.
    Så han e med glad :)
    Sonen älskar också mat men jag har tyvärr fått ta ett steg tillbaka vad gäller den fasta födan.
    Han blir lite hård i magen, men nu när jag dragit ner på antalet iskuber vid lunchen går det bättre. Tidigare åt han 5 kuber mat o två kuber fruktpure. Nu får han 3 kuber mat o 2 kuber fruktpure sen ersättning.
    Äter även en full portion gröt på kvällen med fruktpure på. Han skulle nog kunna äta hela tiden om han fick :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jaha, det visste jag inte. Kanske ska fortsätta med den mängden jag har gett till honom tidigare då. För det blev han mätt på o vi behövde inte ge ersättning efter.
    Jag har tagit bort majs o banan så det får han inte nu. Dock får han majskrokar, men det har inte gjort nån skillnad vad jag märkt. Men lite mindre majs blir det ju iaf.
    Päron får han varje dag och katrinplommon varannan kanske. Det har inte så stor effekt på hans mage. Men mango och färska blåbär ger resultat :)
    Men är det ok att ge det varje dag bara för att magen ska hålla sig i trim? Jag trodde det var bättre att dra ner på maten o sen "börja om" om nån vecka.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag har inte börjat med kött o fisk än men när jag gör det kommer jag göra var för sig i små kuber o plocka måltider. Man kan variera så mycket mer där.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.