Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
Jag plockar med mig frusna kuber när vi åker bort. Tycker det funkar jättebra, maten är kall o blir inte dålig.
Jag plockar med mig frusna kuber när vi åker bort. Tycker det funkar jättebra, maten är kall o blir inte dålig.
Vi använder sempers ersättning. Men blandar med välling också då hans mage lätt blir hård med bara ersättning.
Äggröra:
1 ägg
1 msk mjölk
Klick smör
(kokt skinka)
(mosade ärtor, majs)
Smält smöret, stek på svag värme till krämig konsistens. (Rör i skinka o grönsaker om du vill)
Lunch, mellis eller frukost kanske med nån liten macka till.
Var försiktig med ägg, testa bara gulan första gångerna för att se om bebisen reagerar.
Kycklinggryta:
1 kycklingfilé
1/2 tomat
1/2 dl gröna ärtor
Paprikapulver
Vitpepparkorn
Vitlökspulver
Skär kyckling och tomat i tärningar. Koka allt i vatten. Krydda efter smak, har inga exakta mått. Mixa o späd till önskad konsistens med kokvattnet. Servera med tex pasta, ris, potatis
Glömde skriva ca 3 cm purjolök också till kycklinggrytan.
Mellanmål: ersättning, 1/2 avokado 1/2 banan mosa ihop, ett urgröpt päron, sötpotatis/äppleröran det skrivits om tidigare i tråden mm.
Jag har skrivit ett recept på kyckling lite längre upp. Tyckte det blev gott men har inte provat på sonen än.
Jag använder lagerblad, vitpeppar, paprikakrydda, vitlökskrydda, pizzakrydda. Sen smakar ju maten ganska mycket mer med tex tomat, purjolök, gul lök i.
Äpple och färska aprikoser är nog det enda jag kokar nu tror jag. Resten mosar jag bara eller skrapar. Tex: päron, banan, avokado, kiwi.
Äpple kan du ju även riva istället för att koka.
I en blender får du inte en hel matbit kvar i :) jag har använt det ibland när jag kokat större mängder mat. Fast använder mest stavmixern då lilleman inte har något emot bitar.