Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Butternutpumpa: dela pumpan på längden, skrapa ur kärnorna. Lägg pumpan med köttsidan ner på en plåt. Baka sedan i ugnen på 170 grader ca en timme. Stick i pumpan o känn när den är mjuk. Sen är det bara att skrapa ur o mixa.

Jag tinar o mixar fryst mango. Ibland får han bara det ibland blandar jag i blåbär eller banan kanske aprikoser.

• IceCloud

I vanliga icabutiker brukar det finnas. Dock de som har lite större utbud på frukt o grönt.

• IceCloud

Min kille ratar all mat nu! Frukt går bra. Så vi har tänkt att ta en pause med allt ett par veckor så han får bara ersättning o välling. Hoppas att matlusten kommer tillbaka, han som älskade all mat...

• IceCloud

Jag har testat att erbjuda mat ändå i tre veckor o det har bara gått sämre o sämre. Sista dagarna åt han bara tre skedar som bäst. Så nu väntar jag tills han fått tillbaka aptiten på mat o inte bara frukt.

• IceCloud

Vi köper alltid fryst mango i bitar, tinar i kylskåpet över natten. Sen ner i blendern o klart! Aldrig sett några trådar...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Apelsintorsk

1 Sötpotatis
    1 Torskbit
    ½ Äpple
    ½ Apelsin
    ½ Morot
    Liten näve blomkål
    1 tsk Paprikapulver

Skala moroten och sötpotatisen, skiva dem och börja koka. Lägg i blomkålen. Under tiden pressar du en halv apelsin, häll över saften i kastrullen. Skala äpplet och skär i bitar. Lägg i torsken och äpplebitarna, krydda. Koka tills torsken är klar och rotfrukterna mjuka. Mixa!

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Frysa i tärningar ska inte vara nån fara om maten får kallna innan. Det är om maten är varm som gifter frisläpps. Annars kan du väl klicka ut på bakplåtspapper om du e orolig. Titta om du har en trekant med en 5:a i då är plasten ok, även om ingen plast är helg fri från gifter. Det kommer man inte undan!

• IceCloud

Tror inte du behöver slänga formarna, lägg inte i maten när den är varm bara så löser det sig nog.
    Jag har också en form från barnmatsburken, fast den stora varianten. Den har man nog mer nytta av kan jag tänka mig.
    Det är ju under en så kort period man fryser i tärningar.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.