Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Min blir 7 mån om en vecka. T.ex i dag fick han ett smörgåsrån med leverpastej och 4 kuber med mat o det blev han mätt på. Men för en månad sedan ville han ha 5 kuber mat o 2 kuber fruktpuré. Skiljer sig det där...
    Men o andra sidan äter inte min pojk så mycket på dagarna, får i sig max 130 ml ersättning o max 170 ml på natten.
    I början när det var tal om att öka på så fick han en halv kub i två dagar, sen en kub i två dagar osv..

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Mängderna ersättning är per gång alltså, inte på hela dagen :P

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Mellanmål:
    1 Päron
    1 Avokado
    1-2 krm kardemumma
    Mosa avokadon, mixa päronet. Blanda ihop o krydda!

• IceCloud

Avokado o banan fungerar bra här. Har bara testat kiwi ihop med päron o det är riktigt smaskigt!

• IceCloud

Kiwi funkade superbra här. Han studsar nu mera upp o ner i stolen så fort jag skär upp en kiwi.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Han var nog ca 5,5 mån när vi provade kiwi första gången.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Bönor o linser rekommenderas väl inte fören vid 8 mån pga av att det är ett relativt högt fiberinnehåll i dem.
    I andra mosboken finns det med recept från 8 mån o jag antar att det just pga fibrerna, så recept på linser o bönor hör nog hemma i en annan tråd kanske...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

I går gjorde jag en annan variant av köttfärssås:
    Detta var ett storkok o blev 12 port åt min lille, jag blandade ut köttfärssåsen med lite risoni.

400g köttfärs
    1 burk krossade tomater
    2 dl vatten
    1/2 gul lök
    1 morot
    4 sparris
    2 msk pizzakrydda
    2 msk persilja
    1/2 msk paprikapulver
    1 krm muskotnöt
    vitpeppar

Koka köttfärsen i tomatkrosset, vatten o lök som du hackat. Finriv moroten och hacka sparrisen, lägg sedan i de resterande ingredienserna och kryddorna bland köttfärsen. Koka tills köttfärsen är klar och grönsakerna mjuka!
    Blanda köttfärssåsen med det din bebis föredrar. Mixa!

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Vad fina burkar du gjort!
    Jag ger vanlig varm mat efter mellis på em, får han fisk till lunch runt 12 så får han kyckling eller köttfärs runt 17.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag brukar inte bry mig att det blir brunt. Men prova att pressa lite citron i, det kan hjälpa. :)

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.