Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

När jag har blandat tex avokado o banan o mosat ihop o sparat blir ju som sagt det översta brunt men rör jag runt det så syns det inte ens sen o smakar fortfarande likadant som om man precis skulle rört ihop det.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Ville och Agnes skrev 2012-04-02 14:54:29 följande:
    Är det helt fel med lite smör?
    Jag använder lite smör i tex omelett eller för att förhöja smaken i viss annan mat.
    Inget fel att göra det.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Min skrutt äter eller ska väl säga åt, två lagade mål mat per dag. Första runt 11.30 och det andra runt 16.30. Men sen några veckor tillbaka äter han inte em målet. Får i honom några skedar. Men vid lunchmålet äter han en hel portion plus frukt. Han är 8 mån om några dagar.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag gjorde det här för några veckor sen. Det mättar bra.

1 dl mango
    1 dl päron
    3 msk kokt grötris
    Koka riset i vatten. Mixa frukten och blanda i riset.

Har även gjort detta som också är mycket populärt.

1 äpple
    3 små päron
    3-4 msk dinkelgrötpulver
    Koka frukten mjuk, blanda i grötpulvret, mixa!
    Går säkert att ta dinkelflingor också men hade inte det hemma just när jag gjorde mellisen. Ska testa det nästa gång.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Mellanmålet med dinkel som jag skrev här över, kan behöva redas med potatismjöl om det blir för löst. Beror på hur mycket vatten man kokat i.
    Blanda bara ihop potatismjöl och lite vatten och koka upp under omrörning i så fall.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Det blir nästan tre. Det översta ca två mellanmål. Beroende på hur mycket han äter.
    Jag brukar ofta göra dubbelt när jag ändå står och gör det. Sen blir det lite olika beroende på hur stora frukterna är :)

• IceCloud

Hur kom det sig att recepttråden helt plötsligt blev en diskussion om vad och när man ska ge mat...
    Det finns det med säkerhet andra trådar som tar upp på fl.
    Så tack för informationen men jag tror redan de flesta har hört att man "ska" börja med mat vid sex månader, vilket inte passar för alla. Därför delar vi med oss av recept och råd här.

• IceCloud

Kokt skinka
    Sparris
    Paprika
    Gul lök
    Grädde
    Smör
    Risoni
    Muskot

Ta valfri mängd av allt, stek löken lätt i smöret. Blanda i grönsakerna. Häll på grädden, krydda. Låt koka till tjockare konsistens.

• IceCloud

Mat går i perioder! Vissa veckor slinker det mesta ner, andra veckor inget eller endast fruktpure.
    Det kan ta upp till 20 ggr innan en smak accepteras så prova ge men vill han inte ha så truga inte. Försök att göra matningen till en lek, ge honom en egen sked, ett platslock eller leksak att hålla i. Då kan maten rätt vad det är slinka ner av bara farten.
    Du kan ge av eran mat men tänk på att ta bort innan ni saltar.
    Sen behöver du inte fastna på rotfrukter, finns mycket annat gott. Pumpa, avokado.
    Sen ville han ju faktiskt äta mer av spagettin och köttfärssåsen så han är ju ändå nyfiken, han vill säkert bara ha lite mer smak på maten, då blir endast rotfrukter tråkiga!

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Mjölkprodukter i mat går bra innan året, dock inte som dryck. Men Mjölkprodukter ska inte ges innan halvåret. Så egentligen ligger de recepten i fel tråd bara det att det var så många med lite äldre barn här som skrev ett tag och då blev det så.

Med en blender brukar maten bli riktigt finmosad. Mixer fick jag aldrig till det med. Har du precis börjat med smakisar kan du ge varje sak för sig för att se hur han reagerar. Sen kan du blanda lite. Alternativt blanda två råvaror då kan du ta bort det ena för att få reda på vad han eventuellt inte skulle tåla.
    När jag frös in så tog jag upp kuber sen blandade jag ihop allt på tallriken.

• IceCloud

Jag värmde i micron. Smidigast att ta upp maten kvällen innan som ska ätas dagen därpå tyckte jag. Varmt fortare och smakar bättre/mer.

• IceCloud
    FlitigaLis skrev 2012-05-29 12:00:33 följande:
    Vi har ingen micro
    Då tar du och värmer i kastrullen. Vattenbad kan ju vara en variant.
    ☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.