Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Min lille kille har börjat rata min mat sen jag började med kött o fisk!
    Grönsakspureer går bra ibland.
    När han får mat sitter han bara o fräser ut det. Men tar jag fram fruktpureer då hoppar han upp o ner i stolen o bara gapar!
    Beror det på att han tycker frukt är mycket godare så det är därför han spottar ut allt?
    Har ni varit med om liknande?
    Ska jag ta bort frukten ur kosten ett tag eller bara fortsätta köra på grönsaker o strunta i proteiner?

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ok, det kanske är något som kommer nu med åldern då. Han e 6 mån.
    Han stoppar också in fingrarna i munnen, ser nästan ut som han försöker gräva ut maten ur munnen :) 

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Cupcake- Man får säga så. Jag tycker det kan vara skönt att höra att andra har samma bekymmer så man inte känner att man är helt själv om det!
    Åhh, mata ute...Jag bävar för den dagen...Kom förresten på att jag nog måste göra det i morgon om han inte vill ha flaskan...Vi ska på mammagruppsträff. Fast de är nog överseende med lite matskvätt :P

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

L86- Det kanske inte beror på proteinerna, det kanske bara blev en slump i o med att våra små blev 6 månader, eftersom båda gör likadant... De kanske hade börjat med detta även om man fortsatt med rotfrukter o grönsaker.
    Eller så är det proteinet som ställt till det...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Så där såg schemat ut för min 5 månader också. Så jag tycker det ser bra ut!
    Det är bara att fortsätta traggla med frukten, förr eller senare kommer den slinka ner :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ja, hur smakar det.. Bra fråga :) Svårt att beskriva, jag tycker det är gott iaf. Brukar ha det i köttgryta till oss vuxna ibland. Ser precis ut som palsternacka.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ja gör det, jag kokar alltid palsternacka o persiljerot tillsammans o mixar. Tycker det smakar lite mer då :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Mammato2 skrev 2012-02-16 14:14:57 följande:
    När introducerade ni mer mat än bara smakportioner och när kan man börja ge dem fisk/kött

Vi började med mat runt 4 mån sen åt han hel portion av gröt nån vecka innan 5 mån. Kött började vi med precis nyss vid 6 månader. Men tror man kan börja med kött vid 5 mån.
    ☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.