Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Ja, han får vatten till varje matmåltid. Och det händer att han får ett par klunkar/dag även mellan måltiderna. Jag provade att ge honom full portion i dag. Får se hur magen blir i morgon..
    Men jag vet inte om det är jag som överdriver, han e ju kanske inte hård i magen utan bajsar mer fast. Men vissa dagar får han ta i o det kommer inte så mycket. När jag drog ner maten blev det mer löst igen som det var innan han fick mat.
    Har du något tips på nån bra engelsk/amerikans sida?

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    redfox skrev 2012-01-29 20:43:34 följande:
    Kan bara lyfta ett varnande finger för blåbär. Det liksom banan verkar stoppande för de små magarna.
    Många missuppfattar det där med blåbär.
    Färska blåbär som jag ger sonen är lösande. Kokade blåbär är stoppande. Kan ju vara bra att veta så man inte ger barnet färska blåbär när hen har diarré.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    L86 skrev 2012-01-30 16:11:07 följande:
    Idag fick min 5,5 månaders en höjdare. En variant av flygande Jacob.

Potatis, morötter, kyckling, tomat, banan och lite majs och ärtor. Kryddade med lite svartpeppar.

Koka (allt utom bananen) och mixa!
    Det där ska jag pröva sen när min äter kött :)
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag gör pure på bara plommon, sen kan jag ta upp en kub med det o blanda med annan valfri frukt eller bär.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Päronpure blir väldigt vattnig tycker jag men det är inget som gör något. Lillen smaskar glatt i sig ändå :)

• IceCloud

De flesta gånger har jag päronpuren på gröten bara o då märks det inte att den blir lite vattnig tycker jag.
    Men jag försöker ta bort så mycket vätska som möjligt när jag kokar så den blir iaf inte jätte rinnig.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag har ökat på maten igen till där vi var tidigare. I går gick det bra med hans mage men då badade vi i bajsblöjor efter att jag gett för mycket mango. I går fick han banan o i dag bajsar han kulor...
    Varför ska det vara så knepigt med maten..

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag har gjort aprikospure på färska aprikoser. Skalade, kärnade ur o kokade med lite vatten i botten. Men det blev surt, aprikoser plockas tydligen när de inte är riktigt mogna för att klara transporten bättre om jag inte kommer ihåg fel. Men jag blandade i en supermogen banan i purén, då blev det lite bättre.

• IceCloud

Min lille gillar palsternacka o persiljerot. Jag brukar purea ihop dem. Palsternacka o potatis ihop var också en riktig höjdare att börja med.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.