• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Sandy02

Favoritar tråden då det är dax för smakportioner om en månad :)

• IceCloud
    Apelsintorsk

1 Sötpotatis
    1 Torskbit
    ½ Äpple
    ½ Apelsin
    ½ Morot
    Liten näve blomkål
    1 tsk Paprikapulver

Skala moroten och sötpotatisen, skiva dem och börja koka. Lägg i blomkålen. Under tiden pressar du en halv apelsin, häll över saften i kastrullen. Skala äpplet och skär i bitar. Lägg i torsken och äpplebitarna, krydda. Koka tills torsken är klar och rotfrukterna mjuka. Mixa!

☆ Vincent ☆ 110817
  • Basi

när introducerade ni citrusfrukter? man bör väl vara lite försiktig med dem?

idag åt fröken lite glass o mums så gott det var, och olovligt förstås...Tungan ute

• Cupcake1985

Kom på en idé om glassen. Om man nu vill ge barnen något lite sötare och svalkigare kan man ju blanda ut fruktpuré med lite mjölk eller grädde och sen frysa ner. Nyttig "glass" utan socker.

För ett par dagar sedan gjorde jag en fiskgryta med dragonsås och jasminris till min tjej på 7 månader. Detta slukar hon med god aptit. Snart blir det dags att göra barnmat igen. Någon som har något gott recept på köttgryta med ris eller potatis. Har nötbitar hemma som grund. Tänkte även testa att göra något med pasta i. Har bara inte kommit på vad. När började ni andra med små bitar i maten?

• Basi

jag är fortfarande inne på att frysa var sak för sig. men jösses så många kuber det börjar gå åt.
    alla grytor som ni skriver om verkar dock intressanta, så det blir nog till att prova så småningom när mer mat går åt.

Skall koka ihop en päron-aprikos pure nu o se vad det blir till. Hade tänkt ta persika men kom inte underfun med hur jag skulle bete mig med den..? Funderade lite på konserverad periska, då i egen juice, den borde väl vara okej att använda?

är det sen någon som gjort blåbärspure? Jag kollade hyllan  butiken idag på olika smaker, funderade på att göra en egen blåbärspure men konstaterade att den lätt blir rinnig.. eller?

• Basi

Igår blev det ett litet "grytkok" med;

lax
    blomkål
    morot
    potatis
    ett kryddpepparkorn

smaken blev rätt bra o fröken åt med god aptit.

Idag kokar vi ihop palsternacka, potatis och kyckling som har blivit riktigt populär!

• Mammato2
    Basi skrev 2012-03-08 12:30:39 följande:
    Igår blev det ett litet "grytkok" med;

lax
    blomkål
    morot
    potatis
    ett kryddpepparkorn

smaken blev rätt bra o fröken åt med god aptit.

Idag kokar vi ihop palsternacka, potatis och kyckling som har blivit riktigt populär!
    Vad är det för recept med palsternacka, potatis och kyckling???

När man tar in kött till deras mat vilket ska man börja med, vilket kött är mildast??

Vincent och Alexander 110828
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.