• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82

Här är full rulle också! Båda går nu, har äääntligen lärt sig gå i skor ute. Dom har fullkomligt hatat skor innan men nu i helgen släppte det.. Dom börjar ty sig mer och mer till varandra, även om dom snabbt kan tycka att den andre är lite väl hårdhänt och börja gnälla.. men dom gillar absolut varandras sällskap för dom är nästa alltid med varandra, i samma rum.
    Deras syn går frammåt den med, vi märker hela tiden hur den utvecklas, killarna upptäcker mer och mer, som dom inte gjort innan. Det är roligt! Vi har även varit i Göteborg för att få en diagnos på papper så att säga, och det är nu 100% säkert att dom har albinism. Så nu vet vi det också.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Fröken Fajans

Usch har en som biter brorsan jättehårt. Tycker också att de slår sig och trillar hela tiden. Tycker ibland att det är lite svårt att aktivera dem, vill gärna att de "lär sig" leka lite själva. Går vi ut så brukar de vara nöjda men jag känner mig ofta lite nervös själv med dem ute. Våra har inte ätit på natten sedan januari, hade de sovit bättre om de fått mat så hade jag definitivt gett dem, men det hjälper tyvärr inte. Funderar på om O är allergisk mot mormor och morfars katt, blir alldeles röd i ögonen och på kinderna.

• Mammat3

Här hemma har vi haft en otroligt hemsk månad med en MASSA skrik har inte riktigt förstått orsaken men det verkar ha lugnat sig nu (hoppas jag). Det är ett himla jobb när man går ut Liam ska hela tiden springa iväg till parkeringen och titta på bilar vilket inte är en sån bra ide. Så det blir mycket att hålla koll på :)
    Annars går det väldigt bra nu tycker jag förutom att vi fortfarande inte kan ge dom fullkorns vällingen (som dom saknar).

• Euphoria85

här vabbas det  för fullt
    1 veckas dagis = 2 veckors vab
    Imorgon ska jag jobba iaf... skönt (hittat barnvakter till killarna, orkar inte vara hemma mer..)
    på måndag gör vi ett nytt försök till dagis

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • frökenmumin

Här är en till som vabbar

Dom ringde från dagis nu vid halv tio och sa att killarna hostade massor och hade därför svårt att komma till ro och sova sin förmiddagslur. Så det var bara att avsluta mötet jag satt på och köra till dagis. Vi har som jag nämnt tidigare också varit mycket sjuka den senaste tiden. Men nu var det iaf nästan 3 veckor sedan jag sist vabba, alltid nåt

Jag känner däremot att jag snabbt blir ordentligt orolig (pga av det som hände under påsken) så fort någon av killarna börjar hosta och snörvla. Minnena av ambulansfärd och annat sjukhusgrejs görs sig alldeles för snabbt påmind . Jag vet också att jag inte borde tänka så, men det blir lätt så iaf. Så min man håller på att bli galen på mig för han tycker ju givetvis att jag överreagerar (vilket jag förmodligen gör också)

Håller tummarna för att ni blir friska snart Sansad! Krya på er!

• bananflugan82

Tråkigt med allt vabbande!

Jag tycker också det är svårt mellan varven att aktivera killarna. Vissa dagar leker dom hur bra som helst själva, andra känns om bara rastlösa och gnäller. Dom älskar att vara ute iaf, lite för mycket.. ingen får ju ut genom ytterdörren om Oliver ser det, för han börjar gallskrika om inte han får följa med.

Äter allas twins själva nu? Mina gör det inte! Totalvägrar! Med händerna går bra, att äta mackor, banan, allt sånt. Men så fort det är mat så, nej, dom vill inte. Om dom håller en sked i handen och jag tar mat på den och hjälper dom föra den till munnen, så går det bra med ett par skedar men sen vill dom inte mer. Jag vet inte, det är precis som att får dom inte göra det själva så skiter dom i det! Och själva kan dom inte, eftersom dom inte ens vill försöka.. Dom är väldigt avvaktande överhuvudtaget när det kommer till nya saker att äta, som dom inte ätit innan. Kan sitta och titta på det och pilla, men stoppar det inte i munnen. Men det gäller också bara ätbara saker, när det kommer till sånt som ligger på marken så går det hur bra som helst att stoppa ALLT i munnen, såklart.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • frökenmumin

Melvin äter mat själv med sked, Max däremot har liksom inte hajat grejen med att äta med sked när man har två händer att använda istället
    Men jag kämpar på, däremot tycker jag det är otroligt jobbigt att det blir så stökigt och grisigt efter varje måltid då äta själv står på schemat, så när jag har lite bråttom så matar jag dom så jag slipper städa så mycket. Fel förmodligen, men ibland orkar jag bara inte

• nillan82

Hej alla!!

Verkar vara mycket sjukdomar och VAB hos de flesta. Samma här... eller ja, ingen VAB eftersom jag fortfarande är mammaledig, men däremot så är båda killarna vrålförkylda nu. Näsorna rinner som kranar och det är allmänt stökigt på natten. De senaste nätterna har de vaknat typ 15 gånger, så det blir kanske 20 minuters sömn i stöten innan man får rusa upp och lägga ner en skrikande kille som står upp och skriker. Ja, ni andra vet ju hur det är... 

Förra veckan så var vi iväg på en veckas semester. Vi var och kryssade längs italienska rivieran. Första gången vi flög och åkte långt med killarna. Som tur var så hade vi med killarnas mormor, morbror samt farmor och farfar. I annat fall hade det inte blivit någon semester kan jag meddela Tycker att flygningen var lite jobbig med dem i denna ålder. För några månader sedan innan de började gå hade det gått lättare, och om något år så kanske de kan uppskatta att sitta och kolla på en dvd eller liknande. Härligt att komma iväg en sväng även om det alltid är lika skönt att komma hem igen :)

Matmässigt så äter mina killar själva för det mesta. De har velat göra det sedan länge och nu nyligen har de upptäckt att gaffel är mycket roligare än sked, så nu ska de äta med varsin gaffel. Ibland vill de att jag ska lägga upp mat på sked / sätta fast en matbit på gaffeln, då sträcker de fram den mot mig och säger "eh", men man får absolut inte stoppa in skeden eller gaffeln i deras mun, det ska de göra själva. I annat fall blir de som galna och kastar sig bakåt i stolen och skriker.

Tycker över huvud taget att killarna har fått massor med humör/temperament den senaste tiden. De skriker högt om det inte går som de vill och kan börja slå och bli jättearga. Men det hör väl åldern till.... och sedan när de vaknar; varesig det är mitt i natten, på morgonen eller på dagen efter middagsvilan, så är det alltid skrik, skrik, skrik... ofta ett bra tag efter de har kommit upp. Vaknar era barn glada?! :) Tänk vad mycket härligare det skulle vara att kliva upp vid 06 om det var två glada barn som vaknade. Jag har två som står och gallskriker i varsin säng allt som oftast.....

Orsino: På natten har mina killar inte ätit sen de var tre månader. I och för sig så fick de ju mat vid 06 (för att sedan somna om till 08) om man vill räkna det som nattmål, men vi tog bort det när de var runt året gamla och sedan fick de vara vakna 30-60 minuter innan de fick någon välling. På så sätt märkte jag att de i alla fall inte vaknade för att de var sugna på sin flaska, utan för att de verkligen ville gå upp. Jag märkte i alla fall att morgonsömnen blev bättre, även om det tog ett tag. Jag tror det är lättast att bara plocka bort flaskan om ni bestämmer er för det. I alla fall skulle mina killar bara blivit ännu mer arga om de fick vatten istället...  Ni som dessutom har ännu en liten att sköta om kan ju behöva all nattsömn som ni kan få :) Dessutom så tror jag att dina killar kommer att sova bättre om ni tar bort nattmålet. Se till att de får i sig ordentligt med mat under dagen bara så borde de kunna stå sig fram till morgonen. Tror nog på att de vaknar av ren vana :)

• glasvas

Sjukstuga här också, förkylt med feber. Båda killarna ligger ner i soffan och tittar på Bolibompa, det kan jag säga har aldrig hänt innan! Försöker desperat hålla dem från att smitta Filip, men det är inte helt enkelt.

De sover nu en gång per dag, och verkar vilja hoppa över vällingen frivilligt vissa nätter. Vill inte ta bort den helt nu när de inte mår bra, men så snart de är friska så har vi bestämt oss för att prova om det är vana eller hunger som gör att de vaknar.

Mina äter själva, och mycket bra faktiskt, eller, bra och bra, köket måste fortfarande saneras efter varje måltid, men det mesta av maten hamnar i munnen. De föredrar att äta själva, oftast äter de bättre då. Jag brukar ta min gaffel och peta in lite mat emellanåt när de är distraherade av något annat, så har jag lite koll på läget. Och när de ätit upp så sträcker de fram sina skålar och vill ha mer Vissa dagar äter de en halv vuxenportion var, idag har de inte ätit något alls nästan...

Nillan, vad härligt med semester! Insåg häromdagen att jag inte sovit en hel natt på över två år nu. Vi har sovit utan barnen vid två tillfällen, men man vaknar ju alltid vid deras tid ändå, det är nog en vana. Håller också med om humöret/temperamentet, det tar microsekunder av motgång innan det gallskriks! Dock skriker de inte så mycket när de vaknar, bara om vi inte hör dem, eller kommer inom vad de tycker är rimlig tid, de har bra morgonhumör som tur är, särskilt om man själv känner sig som ett levande lik efter en jobbig natt. Ofta kan man höra hur de ligger och bubblar med varandra och skrattar, samma när man lagt dem på kvällen, då står de ibland i sina sängar och byter nappar och nallar och gapskrattar De bråkar en del om leksaker och sånt, slåss inte så mycket, men de biter till ibland...

• Fröken Fajans

Hej, mina har äntligen börjat sova bättre på nätterna. Ibland behöver man inte gå upp en enda gång. Har fortfarande bara 8 tänder, undrar när nästa kommer. Tycker att de äter hemskt dåligt, både själva och om jag matar. Nu till min undran, vad gör ni nu när det är så varmt och soligt? Försöker få mina att stanna i "poolen" under markisen. Skulle vilja åka i väg, men är lite orolig för värmen och solen. Inte så kul inomhus.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010