• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • hanide

Har ni varit på öppna förskolan någon gång och testat hur det fungerar där?

• Fröken Fajans

För mig har öppna förskolan funkat jättebra. Åtminstone nu på slutet när de inte blivit förkylda jämt. (Vet inte om det har berott på ÖF :)

• Mammat3

Glad sommar på er allihopa :) hoppas ni hade en trevlig midsommar.. Här hemma har vi varit sjuka ett bra tag nu... Dom små har fått höstblåsor i hela munnen som för riktigt ont.. Så n längtar man extra mycket till semestern börjar så man får lite hjälp här hemma :)
    Vad har ni för planer i sommar?? För våran del blir det nog mest att vara hemma. Jag och sambon ska ju gifta oss så då blir det en ensam tripp någonstans.. Den första sedan alla våra barn föddes så det ser man fram emot :)

• frökenmumin

Ja precis, glad sommar på er alla!

Usch vad tråkigt med sjukdomar, höstblåsor går faktiskt på grabbarnas dagis också. Vi misstänkte först att Melvin hade fått det för han fick plötsligt 2 vattenblåsor på fötterna som kom från ingenstans. Men det blev inget mer så det verkar ha varit helt vanligt skoskav

Vi har bokat en vecka i Bokenäs, det är väl det "stora" vi ska göra. Sen har vi nog tänk mindre dagsutflykter så som Kolmården, något sommarland. Annars tänkte vi nog mest hänga hemma eller på stranden om vädret tillåter

Hur är det med talet hos era små? Mina killar säger något enstaka ord (knappt förståeligt ) i övrigt verkar dom köra ett "eget" språk mellan sig. Dom verkligen pratar med varandra men ingen av oss andra förstår . Något ni andra känner igen?

Jag jobbar nästa vecka också och sen blir det en efterlängtad semester

• Euphoria85

Här är vi på slut tampen av första veckan semester
    2 veckor kvar!

Idag är det regn..
    Idag ska killarna iväg och sova hos sin morfar
    jag tycker det är riktigt jobbigt att lämna bort dom
    men jag behöver verkligen sova
    och kunna slappna av lite.
    Så inatt är det barnfritt
    tror det är 4 natten totalt de inte sover med oss
    kan vara 3dje med
    så vi är inte direkt vana vid ensam tid..

Vad gäller ord
    så har vi några som upprepas
    men vi fixa inte 10 ord på 18 månaders
    eller jo M gjorde nog men inte E

De som vi brukar höra här hemma är
    bil(bii)Dricka(dicka)Blöja(böjja)fy dig(yyy dai)kaka, titta, mamma, pappa
    är säkert fler men det är vad jag kommer på såhär på rak arm
    man annars snackas det för fullt både dom emellan och till oss
    fast vi förstår inte riktigt ;)

• bananflugan82

Jag och maken ska iväg en långweekend till London sista helgen i juli, ska bli ljuvligt! Äta och sova ensamma.. jag gillar heller inte att lämna bort dom, och sen vara hemma.. känns otroligt konstigt att vara hemma utan dom, väldigt tomt! Men att åka bort och att dom är här hemma, är ok. Konstigt.

Annars blir det inte så jättemycket, små dagsutflykter. Var ju på Lalandia över påsk. Så det blir små turer till någon liten djurpark eller så. Det är svårt för killarna gillar inte så mycket sånt ,eftersom dom helt enkelt inte ser. Går vi till nåt ställe där dom t.ex. kan gå in till kaniner och getter osv, tycker dom är roligare, för då kan dom se dom ordenligt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • nillan82

Hej på er!

Tänkte kolla med er som skolat in era barn på förskola: har ni varit båda föräldrarna där under inskolningsperioden eller fixar man det ensam? Vi har nämligen fått startdatum nu i slutet av september och min sambo kommer att vara bortrest den veckan... så typiskt! Tänkte ringa rektorn på förskolan och kolla men hon har semester till vecka 32, hehe. Hur har ni gjort?!

Frökenmumin, känner igen det där med att killarna har ett eget språk. Det pratas väldigt mycket med varandra, men inte mycket som är förståeligt för oss andra. De ord de säger som man förstår är mamma, pappa och "e de". Sedan kan Isak säga vovve (bovve) och boll (boo), men i övrigt är det inte mycket ord. Man märker ju dock att de förstår väldigt mycket. Tidigare idag så stod jag vid spegeln och fixade mig så sprang killarna runt mina ben och gnällde båda två. Då sa jag till dem "ni kan väl hämta era klossar och lägga dem i tvättmaskinen", båda två sprang ut och hämtade (mjuka) klossar som lastades in i maskinen en efter en :) Ibland blir man förvånad över att de faktiskt förstår vad man säger.... önskar det kunde funka när de försöker klättra upp på fönsterbrädorna också :)

Vi har varit iväg tio dagar precis. På kusten och hos mina föräldrar. Killarna sover inget bra borta. Eller, Erik sover OK, men Isak har vägrat somna om han inte får ligga bredvid mig i min säng. Både vid lunch och på kvällen. Här hemma somnar de alltid själva i sina sängar, och som "tur" är så gör de det nu när vi är hemma igen. Känner verkligen att jag behöver den där egna tiden på kvällen när jag är hemma med killarna sju dagar per vecka. Jag har fortfarande inte sovit ifrån dem någon natt, och just nu känns det inte som det är läge att de sover borta utan mig för Isak är extremt mammig så fort vi är utanför hemmet. Men det vore skönt att åka bort över en natt någon gång... :)

• Mammat3

När mina skolades in på dagis tog sambon hand om det själv. Jag hade mycket i skolan då så jag var bara med första dagen. Men det hade gått bra ändå :)
    Talet är lite sisådär med men dom kan säkert mer än vad vi tror...
    Hände en rolig sak med Liam
    Han kom fram med
    En speldosa som han ville sätta på men den är sönder och då sa jag till honom att det inte går dör sen är sönder och han tittar på leksaken och sedan på mig och säger (extremt tydligt) nää det är den inte :)
    Han har för övrigt bara sagt ett få tal ord så snacka om att man blev förvånad :)
    Men jag tror det börjar släppa lite för honom nu för idag sa han "stå här" så det verkar finnas en massa ord i honom :)

• frökenmumin

Jag skolade in grabbarna själv, det gick hur bra som helst

Jag upplever också att killarna förstår jättemycket. Om jag till exempel ber dom hjälpa till och städa bort leksaker innan läggdags så började dom genast plocka undan när jag säger det. Likdant om jag säger att vi ska borsta tänderna, gå ut eller om jag ber dom ge till exempel ett fruktbit till brorsan så gör dom det . Men som sagt själva språket verkar dom ha utvecklat ett eget

• Euphoria85

Vid inskolningen var vi båda de första 2 dagarna (fast egentligen behövdes det inte)
    Vi satt mest och drack kaffe när killarna sprangrunder, de brydde sig inte om oss alls.
    3dje dagen satt jag inne när de var ute och efter lunch ville de inte följa med hem...
    Killarna älskar dagis :)

Krille rakade av håret på killarna igår
    de ser hemska ut nu
    ni som kollar/kollat min blogg
    har ju sett att de har haft rätt så ordenligt med hår alltid
    så detta ser verkligen super konstigt ut
    Ser typ ut som 2 förväxta bebisar
    eller som dom gått på starka cellgifter....

Fast jag tycker såklart det för att jag är van vid att se dom i massvis av hår då dom alltid haft det.......

Förhoppningsvis åker vi upp till sälen (hundfjället) nu en vecka
    sista veckan innan vardagen är tillbaka
    hoppas vi kommer iväg!!!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010